Golf 3 1.4 liters med en stor mängd motorproblem

yashagira
20 mars 2018 · 3 Inlägg

Köpte en Golf 3 med 1.4 liters motor årsmodell 97 i November förra året, verkade bra då vi provkörde den men redan på vägen hem efter vi köpt den kom första problemet. Oljelampan började blinka när man gick ner från höga varv på E18 till lägre varv när man svängde av E18. Min pappa bytte en av oljetrycksgivarna och det felet försvann, bytte även tempgivare i samband med det.

Körde den senare 70 mil på en dag och den klarade det bra, hade någon problemfri månad men sedan började problemen igen.

För att försöka sammanfatta problemen:
*När bilen är uppe i höga varv och man kommer ner på lägre varv blinkar oljelampan
*När man står på tomgång hoppar den mellan 1300 varv och ibland ner ändå till 600 varv för att nästan dö innan den hoppar upp igen. När den ligger normalt utan att hoppa är den ganska hög på 1100 varv, sker oftast i samband med att den är varm och även då brukar oljelampan blinka till
*Bytte olja till 10w40 i ett försök att få lampan att sluta blinka, även det funkade ett par veckor men inte längre
*Den lägger ibland av när man hamnar på för låga varv efter man bromsar in från att ha kört på landsväg
*Har upplevt några gånger att växlarna inte går att "köra på" lägger i växeln och släpper på kopplingen, men när jag trycker på gasen så typ bromsar bilen in istället, brukar fungera att varva upp rejält innan man byter växel (bilen har ganska dålig koppling)

Citerat från ett meddelande jag skickade till pappa om bilen om hur den betedde sig en gång efter jag gjort en ca 7 mils resa
"Nu ska du få höra på roligt här, körde till Vindeln på typ kvarts tank, bilen går väldigt hackigt och tempmätaren står på typ 65-70 grader och tankmätaren går i botten så jag stannar och tankar fulltank i Tegsnäs. Bilen hackar mycket mindre och tempmätaren går upp och svajar mellan 80-90 grader. Kommer in i Vindeln och ligger på lite lägre varv på femmans växel så den gör likadant, den typ bromsar in när man gasade men gasade man lite mer så gasade den som normalt. Bromsar in och ska svänga in mot skolan och bilen lägger av, startar på ettan och kör iväg, ska lägga i tvåan och bilen lägger av igen. Försöker få igång bilen men den startar inte, försöker på 3-4000 kanske till och med 5000 varv men går ändå inte igång. Ger upp ett tag och försöker sen igen och då gick den starta på 5000 varv. Kör den in på parkeringen på ettan och testar sen lägga i tvåan och det går bra och den verkade fungera igen"

En ren mardrömsbil, kan inte komma på allt som är gjort nu och vet ärligt talat inte vad som är gjort då min styvfar som inte pratar Svenska eller Engelska har varit och grejat lite grann. Hoppas någon har någon aning om vad felet kan vara, för det är en riktigt mardrömsbil men jag har inte råd att bara skrota en bil jag köpte för 10000.

Ställ gärna frågor så ska jag försöka svara så gott det går - då den har haft mer fel men ja gkan inte komma på dessa just nu.

Senast redigerat av yashagira (20 mars 2018)

spillolja
20 mars 2018 · 4 024 Inlägg

Kanske en felkodsläsning kan göra så ni kommer ett steg närmare
https://www.ebay.com/sch/eBay-Motors/60 … ;_nkw=U281

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Utmarks-Loke
20 mars 2018 · 5 836 Inlägg

Kanske den drar tjuvluft? Prova att spruta lite startgas runt slangar och grejer till insprutningen och se om den reagerar på det

Utmarks-Loke
20 mars 2018 · 5 836 Inlägg

Vad är det för insprutning på en sådan förresten, är det "singelpoint" eller vad de kallas, den enklare typen som ser ut nästan som en förgasare? I såna fall är det ju klassiskt att den tjocka gummipackningen under insprutningsenheten spricker och släpper in tjuvluft.

Den ser ut så här: http://www.vwimporten.se/golf-mk3/motor … polo-vento

yashagira
21 mars 2018 · 3 Inlägg

#2 Felkodssökning gjordes senast i helgen, den visade inga felkoder tyvärr

#3 Vi testade göra det i November, kan ju ha uppkommit tydligare nu dock

#4 Det ringer en klocka när du säger det där, men jag är inte säker. Kan som sagt inte så mycket om bilar. Den har motorkod AEX om det hjälper. Men tack för tips, ska kolla närmare på det!

spillolja
21 mars 2018 · 4 024 Inlägg

Kopplingsschema för fortsatt felsökning:
https://minfil.org/I1MbR4d8b8/vw_aex.pdf

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Soulman
21 mars 2018 · 1 271 Inlägg

Varför kan man ens posta en sån här tråd? Det finns ingenting om servicehistorik, hur långt bilen gått, vad som användes för att läsa ur felkoder.

TS har köpt en 20 år gammal bil för 10.000kr. Vad kan man förvänta sig? Är det en dålig bil eller ett dåligt köp? Mitt svar är naturligtvis inte till någon som helst hjälp, men jag får ju inte ens nödvändig information för att kunna komma med förslag på felsökning.

Tyvärr är det så vanligt förekommande att jag liksom inte orkar lägga tid på att engagera mig i problemlösning. Kan inte forumets ägare skapa tvingande fält som är nödvändiga att fylla i för att få posta i felsökning??

Senast redigerat av Soulman (21 mars 2018)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 mars 2018 · 4 917 Inlägg

Jag anser att styvfar ska få felsöka i lugn och ro, eftersom det verkar vara mer än ett problem.
Han får helt enkelt bena av ett fel i taget och sen låta TS provköra dessemellan.
En såpass gammal bil har såklart en hel del slitagedelar att bytas och kanske även packningar som någon ovan skrivit.

Senast redigerat av insatsen (21 mars 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
spillolja
21 mars 2018 · 4 024 Inlägg

Jag skulle kolla upp vakumslangen till bromsservot

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
yashagira
21 mars 2018 · 3 Inlägg

#7 Jag ber om ursäkt för att jag inte kan komma med allt du behöver för att orka komma med förslag, men jag är en 19-årig tjej med inget intresse för motorer och jag kan därför ingenting om bilar. Så istället för att gnälla i tråden att det inte finns nog med information för att hjälpa mig så kan du ju faktiskt ignorera tråden och inte svara alls, inte ens för att gnälla så kanske du blir lite lyckligare. Bilen har gått cirka 22000 mil, vet ej vilken typ av OBD2 läsare som använts om det var det du funderade över.

#6 Tack så mycket, ska visa detta för min styvfar

#8 Vi får försöka ge oss på något sådant, är bara besvärligt då vi bor 8 mil från varandra så det går endast att göra på helgen vilket gör att det tar tid.

#9 Det skall göras, tack för förslag!

Soulman
21 mars 2018 · 1 271 Inlägg

yashagira skrev:
#7 Jag ber om ursäkt för att jag inte kan komma med allt du behöver för att orka komma med förslag, men jag är en 19-årig tjej med inget intresse för motorer och jag kan därför ingenting om bilar. Så istället för att gnälla i tråden att det inte finns nog med information för att hjälpa mig så kan du ju faktiskt ignorera tråden och inte svara alls, inte ens för att gnälla så kanske du blir lite lyckligare. Bilen har gått cirka 22000 mil, vet ej vilken typ av OBD2 läsare som använts om det var det du funderade över.

#6 Tack så mycket, ska visa detta för min styvfar

#8 Vi får försöka ge oss på något sådant, är bara besvärligt då vi bor 8 mil från varandra så det går endast att göra på helgen vilket gör att det tar tid.

#9 Det skall göras, tack för förslag!

Eftetsom du av någon anledning tycker du kan kosta på dig att vara uppkäftig också tänker jag verkligen inte hjälpa dig, trots att det för mig är väldigt uppenbart vad problemet är.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
it_mutt Avstängd
21 mars 2018 · 10 388 Inlägg

Soulman skrev:

yashagira skrev:
#7 Jag ber om ursäkt för att jag inte kan komma med allt du behöver för att orka komma med förslag, men jag är en 19-årig tjej med inget intresse för motorer och jag kan därför ingenting om bilar. Så istället för att gnälla i tråden att det inte finns nog med information för att hjälpa mig så kan du ju faktiskt ignorera tråden och inte svara alls, inte ens för att gnälla så kanske du blir lite lyckligare. Bilen har gått cirka 22000 mil, vet ej vilken typ av OBD2 läsare som använts om det var det du funderade över.

#6 Tack så mycket, ska visa detta för min styvfar

#8 Vi får försöka ge oss på något sådant, är bara besvärligt då vi bor 8 mil från varandra så det går endast att göra på helgen vilket gör att det tar tid.

#9 Det skall göras, tack för förslag!

Eftetsom du av någon anledning tycker du kan kosta på dig att vara uppkäftig också tänker jag verkligen inte hjälpa dig, trots att det för mig är väldigt uppenbart vad problemet är.

Inte för att vara "sån" Soulman...men nog faen var det allt du som började med en jävla attityd i tråden.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Soulman
21 mars 2018 · 1 271 Inlägg

it_mutt skrev:

Soulman skrev:

yashagira skrev:
#7 Jag ber om ursäkt för att jag inte kan komma med allt du behöver för att orka komma med förslag, men jag är en 19-årig tjej med inget intresse för motorer och jag kan därför ingenting om bilar. Så istället för att gnälla i tråden att det inte finns nog med information för att hjälpa mig så kan du ju faktiskt ignorera tråden och inte svara alls, inte ens för att gnälla så kanske du blir lite lyckligare. Bilen har gått cirka 22000 mil, vet ej vilken typ av OBD2 läsare som använts om det var det du funderade över.

#6 Tack så mycket, ska visa detta för min styvfar

#8 Vi får försöka ge oss på något sådant, är bara besvärligt då vi bor 8 mil från varandra så det går endast att göra på helgen vilket gör att det tar tid.

#9 Det skall göras, tack för förslag!

Eftetsom du av någon anledning tycker du kan kosta på dig att vara uppkäftig också tänker jag verkligen inte hjälpa dig, trots att det för mig är väldigt uppenbart vad problemet är.

Inte för att vara "sån" Soulman...men nog faen var det allt du som började med en jävla attityd i tråden.

Jag börjar bli ganska mätt på vaga problembeskrivningar av typen ”bilen går dåligt, vad är det för fel”, och vill man läsa vad jag skriver så går åsikterna till moderatorerna. Inte TS, införsta hand.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
caromania Forummoderator
21 mars 2018 · 9 296 Inlägg

it_mutt skrev:

Soulman skrev:

yashagira skrev:
#7 Jag ber om ursäkt för att jag inte kan komma med allt du behöver för att orka komma med förslag, men jag är en 19-årig tjej med inget intresse för motorer och jag kan därför ingenting om bilar. Så istället för att gnälla i tråden att det inte finns nog med information för att hjälpa mig så kan du ju faktiskt ignorera tråden och inte svara alls, inte ens för att gnälla så kanske du blir lite lyckligare. Bilen har gått cirka 22000 mil, vet ej vilken typ av OBD2 läsare som använts om det var det du funderade över.

#6 Tack så mycket, ska visa detta för min styvfar

#8 Vi får försöka ge oss på något sådant, är bara besvärligt då vi bor 8 mil från varandra så det går endast att göra på helgen vilket gör att det tar tid.

#9 Det skall göras, tack för förslag!

Eftetsom du av någon anledning tycker du kan kosta på dig att vara uppkäftig också tänker jag verkligen inte hjälpa dig, trots att det för mig är väldigt uppenbart vad problemet är.

Inte för att vara "sån" Soulman...men nog faen var det allt du som började med en jävla attityd i tråden.

Jag är benägen att hålla med it-mutt men förstår iofs Soulmans frustration till viss del. Däremot tycker jag inte den är berättigad i just denna tråd där det känns som att Trådskaparen gjort ett hjärtligt försök att beskriva problemen, till skillnad från vad som kan vara vanligt i alldeles för många trådar i forumet.

Kom nu gärna med kloka tips och hjälp Trådskaparen att lösa eller åtminstone komma en bit på väg.

Och till trådskaparen önskar jag lycka till, och var saklig och hugg inte i replik om du känner dig dåligt bemött.
Mvh mod

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
it_mutt Avstängd
21 mars 2018 · 10 388 Inlägg

Soulman skrev:

it_mutt skrev:

Soulman skrev:
Eftetsom du av någon anledning tycker du kan kosta på dig att vara uppkäftig också tänker jag verkligen inte hjälpa dig, trots att det för mig är väldigt uppenbart vad problemet är.

Inte för att vara "sån" Soulman...men nog faen var det allt du som började med en jävla attityd i tråden.

Jag börjar bli ganska mätt på vaga problembeskrivningar av typen ”bilen går dåligt, vad är det för fel”, och vill man läsa vad jag skriver så går åsikterna till moderatorerna. Inte TS, införsta hand.

Så...varför inte istället då vända dig till "rätt instans" för det hela? Om det inte är riktat till TS i första hand, utan till "sidan", så är där väl inte heller så mycket intresse för TS att läsa om att du tycker att man ska göra om kraven för att kunna posta en tråd där man eftersöker hjälp.

- - - Edit - - -

För sakens skull; jag förstår OCKSÅ problemet. Det är inte mycket att gå på när, och nu är det inte riktigt gällande för denna tråd, frågeställningen är "min bil startar inte....vad är fel?" och bara det.

Men, jag ser inte riktigt varför TS här ska behöva ta frustrationen. Fine, det skulle kunna funnits med mer info, men, i ärlighetens namn ligger nog denna felbeskrivning "över snittet" för felbeskrivningar.

Senast redigerat av it_mutt (21 mars 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Soulman
21 mars 2018 · 1 271 Inlägg

caromania skrev:

it_mutt skrev:

Soulman skrev:

Eftetsom du av någon anledning tycker du kan kosta på dig att vara uppkäftig också tänker jag verkligen inte hjälpa dig, trots att det för mig är väldigt uppenbart vad problemet är.

Inte för att vara "sån" Soulman...men nog faen var det allt du som började med en jävla attityd i tråden.

Jag är benägen att hålla med it-mutt men förstår iofs Soulmans frustration till viss del. Däremot tycker jag inte den är berättigad i just denna tråd där det känns som att Trådskaparen gjort ett hjärtligt försök att beskriva problemen, till skillnad från vad som kan vara vanligt i alldeles för många trådar i forumet.

Kom nu gärna med kloka tips och hjälp Trådskaparen att lösa eller åtminstone komma en bit på väg.

Och till trådskaparen önskar jag lycka till, och var saklig och hugg inte i replik om du känner dig dåligt bemött.
Mvh mod

Helt rätt, mitt åt.
Ibland tar frustrationen överhanden och detta var inte rätt forum för ytterligare passningar till Moderatorn, men för att inte komma med lösa argument blir det exemplifierat på detta opassande vis ibland.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Soulman
21 mars 2018 · 1 271 Inlägg

TS Mulle Meck bör fokusera på elektriska problem med denna felbeskrivning.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang