Missljud VW Passat 1,8t (b5) 2000

philipg
7 april 2018 · 1 Inlägg

Hjälp tack!

Köpte en Passat för cirkus 1 månad sen med 32xxx mil på mätaren, för en löjligt billig peng där ända problemet var att termostaten var kass. Så då bytte jag den och bilen fortsatte gå som en klocka tills häromdagen.

Då skulle jag köra ut i en korsning och då det kom ett extremt obehagligt "rassel" ljud från drivlinan (växellådan tror jag) som fortsatte även när jag la bilen i neutral, det ända som får ljudet att försvinna är när man stänger av bilen.
Så fortsatte jag köra och trodde att det bara var en engångsgrej men då kom det igen i sväng!

Det är precis som om det kommer när jag svänger i låg fart !

Någon som har kunskap om VAG 1,8t motorn och dess drivlina ?

Alla svar är välkomna !!!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 april 2018 · 4 917 Inlägg

Jag vill inte vara ofin, men här är ju typexemplet på att billigt inte är bra..
Men jag hade kollat drivaxlarna på var sida med hjulen uppe..

Senast redigerat av insatsen (7 april 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
it_mutt Avstängd
7 april 2018 · 10 388 Inlägg

Nästa gång det dyker upp, så får du helt enkelt försöka lokalisera ljudet lite mer exakt.

Vad är det för typ av ljud? Metallrassel? Skrap? Knack? Försök utveckla. O anledningen till att jag ber om det är att 10 personer mycket väl kan beskriva samma ljud på 10 olika vis.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
ottorb
8 april 2018 · 320 Inlägg

ursäkta mig , men hur har ni kommit fram till att drivlinan avger oljudet. när han sriver att ljudet försvinner enbart då när han stänger av motorn.
jag hade först kollat oljan i motorn, sen hade jag gått vidare

Evildan
8 april 2018 ·

Följer oljudet motorvarvet?

it_mutt Avstängd
8 april 2018 · 10 388 Inlägg

ottorb skrev:
ursäkta mig , men hur har ni kommit fram till att drivlinan avger oljudet. när han sriver att ljudet försvinner enbart då när han stänger av motorn.
jag hade först kollat oljan i motorn, sen hade jag gått vidare

Nu är det visserligen bara ett svar som pekar på drivlinan...men man skulle kunna tänka sig att anledningen till det svaret beror på att TS själv säger att det är drivlinerelaterat.

Men nej, jag tror inte heller det har med drivlinan "i sig" att göra.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 april 2018 · 17 483 Inlägg

Eftersom TS skriver att ljudet inte försvinner i Neutral så undrar jag lite om det är manuell eller automatlåda?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
8 april 2018 ·

Hybrid_ skrev:
Eftersom TS skriver att ljudet inte försvinner i Neutral så undrar jag lite om det är manuell eller automatlåda?

Jag också men ville inte fråga.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 april 2018 · 17 483 Inlägg

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:
Eftersom TS skriver att ljudet inte försvinner i Neutral så undrar jag lite om det är manuell eller automatlåda?

Jag också men ville inte fråga.

Nej. En automatlåda av konventionell sort som skulle sitta i TS bil knappast skramlar så hade det varit en felsökning mindre.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang