Automatväxellåda på en Renault Master.

Truckstopp
7 april 2018 · 3 Inlägg

Vid belastning i en snävt lutande backe eller vid extremt halt underlag hoppar växeln ur ibland och bilen hoppar samt att kuggarna slår i varandra så man tror att lådan rasat.

Kan någon upplevt detta och vad kan felet i så fall vara???

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 april 2018 · 14 058 Inlägg

Truckstopp skrev:
Vid belastning i en snävt lutande backe eller vid extremt halt underlag hoppar växeln ur ibland och bilen hoppar samt att kuggarna slår i varandra så man tror att lådan rasat.

Kan någon upplevt detta och vad kan felet i så fall vara???

Har du kollat oljenivån och oljekvaliteten? Mig veterligt så har en automatlåda mest lameller och olja och väldigt lite kuggar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 april 2018 · 17 483 Inlägg

Hur gammal är bilen? Har den automatlåda eller robotlåda?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Truckstopp
8 april 2018 · 3 Inlägg

Årsmodell 2010 och jag tror att det är en robotlåda.
Den är både automat och manuell.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 april 2018 · 17 483 Inlägg

Har googlat runt lite och troligen har du då en Easytronic robotlåda. Tyvärr verkar det inte ovanligt att mecatronicen säger upp sig. Själva växlingsroboten alltså. Inget man skruvar med själv.

http://www.actronics.eu/sv/bosch-easytronic/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 april 2018 · 13 744 Inlägg

Hur ser det ut med felkoder?   Låter märkligt att växlar hoppar ur under belastning   brukar vara tvärsom.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 april 2018 · 17 483 Inlägg

Growe skrev:
Hur ser det ut med felkoder?   Låter märkligt att växlar hoppar ur under belastning   brukar vara tvärsom.

Roboten kanske är sliten och får inte i växeln ordentligt? I grund och botten har ju TS en manuellt växlad bil där växlingarna sköts av en dator och en aktuator.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Truckstopp
8 april 2018 · 3 Inlägg

Inga felkoder kommer upp därav min undran.
Jag skall byta olja i lådan och hoppas att det kan vara orsaken, det händer inte ofta men väl så otäckt när det händer, man tror ju att allt rasar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 april 2018 · 17 483 Inlägg

Truckstopp skrev:
Inga felkoder kommer upp därav min undran.
Jag skall byta olja i lådan och hoppas att det kan vara orsaken, det händer inte ofta men väl så otäckt när det händer, man tror ju att allt rasar.

Oljebyte är bra! Kan göra gott. Hur långt har bilen gått och vad används den som?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 april 2018 · 13 744 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:
Hur ser det ut med felkoder?   Låter märkligt att växlar hoppar ur under belastning   brukar vara tvärsom.

Roboten kanske är sliten och får inte i växeln ordentligt? I grund och botten har ju TS en manuellt växlad bil där växlingarna sköts av en dator och en aktuator.

Jo exakt derför man blir lite förundrad hur den kastar ur växeln av belastning... Det normala är ju att växeln åker ur när man släpper gasen och motorbromsar..    Men helt klart kan det ju vara att robbot delen muppar sig.  Jag förutsätter att det inre är pga nedväxling

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Evildan
8 april 2018 ·

Om det inte beror på att Renaulten helt sonika stöter bort dom tyska grejorna så tror jag att en justering av växlingsroboten är på sin plats inklusive en uppmätning av toleranserna i de stag och gafflar som utför växlingen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang