Audi A4 B5 - Topplockspackning? Motorbyte?

H4ST That Shit Cray
1 maj 2018 · 1 087 Inlägg

Hej!

Bil: Audi A4 1.6 1995 (Bensin, 101hk)

Min svärmor hade lite oflyt när hon var ute och övningskörde med en av sina pojkar.
Denna killen har inte kört sådär jättemycket så det är möjligt att han missat varningstecken på att saker och ting har börjat gå åt helvete.
Hursomhelst, när dom skulle accelera upp på motorvägen så märker dom hur bilen inte reagerar på gas, därefter lyser alla varningslampor, dom stannar bilen på vägrenen och sen startar den inte igen.
Vattentemperaturen ska tydligen ha gått upp på max på mätaren (120c) och allt vatten hade försvunnit när dom kollade expansionstanken.
Min sambo åkte ut och fyllde på vatten, och med starthjälp så startade bilen igen, men läckte vatten hela vägen till nästa avfart.
Nu har vi äntligen fått bärgat hem bilen, men nu är den stendöd. Man ger den starthjälp och den står bara och tuggar, låter riktigt tungt! Som att den verkligen kämpar för att trycka upp kolvarna. Tänder till någon gång ibland.
Så min misstanke är att topplockspackningen har gått och cylindrarna är vattenfyllda? Jag är samtidigt lite rädd att motorn fått stryk av detta.

Så min fråga är, ska man byta topplockspackning eller hela motorn?
Jag har aldrig utfört ett motorbyte eller bytt topplockspackning, men med det sagt så har jag absolut mekvana, bara att just dom här jobben har jag kommit undan.
Finns det någon guide på att byta topplockspackning på just denna motorn?

Noterade att 1.8 (ej turbo) är vanligare på skroten, behöver man byta ut något annat än bara motorn isf?

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Man får göra en värdering mot vad en annan motor kostar på skroten eller chansa med en packning.
Det är nog inte så många som kommit billigt undan med att bara byta packningen.
Risken är nog ganska stor att mer behöver göras, typ planing och då börjar det kosta. .
Själv så hade jag betraktat motorn som förlorad..

Senast redigerat av chanstagarn (1 maj 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 maj 2018 · 17 448 Inlägg

Med tanke på bilens ålder och värde så hade jag bytt bil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 maj 2018 · 14 038 Inlägg

Audi A4 -95 på Blocket kostar mellan 6000 och 15000. Säger som Hybriden, tänk över om det inte är bättre att skaffa en annan bil.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
H4ST That Shit Cray
1 maj 2018 · 1 087 Inlägg

chanstagarn skrev:
Man får göra en värdering mot vad en annan motor kostar på skroten eller chansa med en packning.
Det är nog inte så många som kommit billigt undan med att bara byta packningen.
Risken är nog ganska stor att mer behöver göras, typ planing och då börjar det kosta. .
Själv så hade jag betraktat motorn som förlorad..

Ja det är väl lite min tanke med, att först spendera några hundra på en packning och x antal timmar bara för att inse att det inte hjälper är ju surt.

En 1.8 kostar runt 2500kr, t.ex. denna:
1.8 Motor

1.6orna varierar rätt rejält i pris:
1.6 Motor

Om man inte spårar helt och slänger i en V6, men då kan man nog inte köra på original lådan längre, haha.
V6 Motor

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST
H4ST That Shit Cray
1 maj 2018 · 1 087 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Med tanke på bilens ålder och värde så hade jag bytt bil.

Vettemannen skrev:
Audi A4 -95 på Blocket kostar mellan 6000 och 15000. Säger som Hybriden, tänk över om det inte är bättre att skaffa en annan bil.

/Benny

Tanken har absolut slagit mig! Svärmor betalade cirka 8000kr för denna, så visst hade den gått att rädda hade det ju varit kul, och jag får något att pilla med. Men det bästa är nog förmodligen att försöka kränga av den till någon som vill plocka delar.

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 maj 2018 · 17 448 Inlägg

Komplett motor med alla tillbehör:
https://www.blocket.se/alvsborg/Audi_a4 … 15&w=2

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
H4ST That Shit Cray
1 maj 2018 · 1 087 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Komplett motor med alla tillbehör:
https://www.blocket.se/alvsborg/Audi_a4 … 15&w=2

Ja det är svårt att försvara en sån sak egentligen. Det bästa är nog att försöka kränga av bilen för en billig peng.

Du får nog snart se bilen i köp & sälj STO gruppen, haha.

Senast redigerat av H4ST (1 maj 2018)

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST
jaka54
1 maj 2018 · 5 713 Inlägg

Hej!
Om ni nu inte behöver bilen på ett tag så skulle jag ta av toppen och se vad som behöver fixas, det är kanske bara en nypackning som behövs. Att plana toppen behöver inte alls vara nödvändigt. Man lägger bara en stållinjal på kant så ser man om toppen är plan eller inte.
Själv är jag så j... nyfiken på vad  som är fel så jag skulle definitivt ta av toppen och kolla.
Sen lär man sig saker också...inte att förglömma!

EENN
1 maj 2018 · 29 Inlägg

Vad är det för topp? Kolla står 3 siffror på toppen, har en liggandes som du kan få för en billig slant som är i bra skick! Sen skulle jag börjat att plocka stiften och snurra motorn för hand och känna sen den går lätt, annat alternativ är att tömma den på olja och kolla så det inte ligger någe spån. Komp mätar kan du köpa på biltema billigt, börja med det hör av dig sen om det är ok!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang