2605
Sök

Startproblem Caddy -00 (Bensin)

98 Inlägg
1 maj 2018
Trådstartare
Halloojj !!

Köpte mig för ett tag sedan en caddy som inte startar! Enligt den dåvarande ägaren så va det problem med startlåset (som dom hade bytt ut)!

Enkelt tänkte jag, immobilizer och nyckel funkar kanske inte!

Nu har jag bytt allt, så det matchar, men bilen startar inte ändå!

Jag har kollat gnistan, som verkar bra på alla stiften!
Jag har kollat bränsletillförseln (fram till fuelrailen), och den är också helt okey!

Den startar till på startgas, men inte mer än så!

Har någon en ide varför bilen inte startar för mig?

Modell: VW CADDY
Årsm: 2000
Motor: 1.6 L (AEE)

Avstängd
10 388 Inlägg
1 maj 2018
Hur/vad är bytt? (till immon menar jag)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

98 Inlägg
2 maj 2018
Trådstartare
it_mutt skrev:

Började med att byta startlås (med nyckel) igen, sedan mottagarringen, och den bruna lådan bakom instrumentet!

Lampan i instrumentet för startspärren lyser inte, så jag misstänker att allt blev rätt!

3 059 Inlägg
2 maj 2018
Well, startar den till på gas så har du ju gnista.
Har du kikat så att spridarna öppnar?`
Enklast är väl att lägga en mejsel mellan spridare och örat medans någon kör på startmotorn, eller haka loss dom och trä ett par flaskor över.

Edit : Om spridarna nu skulle fungera så skulle jag börja kika på vev eller kamaxelgivare.
Senast redigerat av Jesper328 (2 maj 2018)

Avstängd
10 388 Inlägg
2 maj 2018
Ottosson_V skrev:
it_mutt skrev:

Började med att byta startlås (med nyckel) igen, sedan mottagarringen, och den bruna lådan bakom instrumentet!

Lampan i instrumentet för startspärren lyser inte, så jag misstänker att allt blev rätt!

Har den "nya" immon i sin tur blivit ihopparad med ecu osv? Och även nyckel och immo hör ihop eller har iaf blivit ihopkodade?

Ska då inte svära på hur det är på just denna bilen, vet att "ett gäng" av de absolut första A4:orna kunde man byta "hur som", så länge nyckel och immo hör ihop (alternativt blir ihopkodade)

Men absolut, spontat låter det ju som, i avsaknaden på blinkande immolampa, som om den biten är som den ska. Möjligheter att läsa ut felkoder själv? Det hade ju isf gett klarhet i den saken iofs.

98 Inlägg
2 maj 2018
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Well, startar den till på gas så har du ju gnista.
Har du kikat så att spridarna öppnar?`
Enklast är väl att lägga en mejsel mellan spridare och örat medans någon kör på startmotorn, eller haka loss dom och trä ett par flaskor över.

Edit : Om spridarna nu skulle fungera så skulle jag börja kika på vev eller kamaxelgivare.

Tack, ska kolla lite på om de fungerar ! smile

Vart sitter kam o vev-givare om det nu inte skulle vara ett bränslefel ?

98 Inlägg
2 maj 2018
Trådstartare
it_mutt skrev:
Har den "nya" immon i sin tur blivit ihopparad med ecu osv? Och även nyckel och immo hör ihop eller har iaf blivit ihopkodade?

Ska då inte svära på hur det är på just denna bilen, vet att "ett gäng" av de absolut första A4:orna kunde man byta "hur som", så länge nyckel och immo hör ihop (alternativt blir ihopkodade)

Men absolut, spontat låter det ju som, i avsaknaden på blinkande immolampa, som om den biten är som den ska. Möjligheter att läsa ut felkoder själv? Det hade ju isf gett klarhet i den saken iofs.

Vad JAG har hört så ska det gå att byta rakt av så länge du har ”allt” från en och samma bil.. sen vet ja inte om det är något annat som behöver ”kodas” ..?

Jag har en bekant som eventuellt gör en felsökning i morgon kväll, återkommer mer om vad som sägs efter det! smile
Senast redigerat av Ottosson_V (2 maj 2018)

98 Inlägg
2 maj 2018
Trådstartare
Gokväll!

Nu har jag fått igång bilen !!

Jag testade att dra ur fuelrailen och kontakterna till dom, satte tillbaka kontakten på spridaren längst ifrån inloppet av bränslet, körde på starten men inget bränsle kom i flaskan!

Kollade slangarna till fuelrailen återigen, och där va dom bakvända ?!! Alltså Bränsle In satt på Returen ! x)

! Däremot så går han nu bara på 2-3 burkar .. jag misstänker fördelarlocket (modifierat Bosch) eller eventuellt några kablar !

Någon som känner till problemen med blöta och sotiga stift ? Såhär såg mina ut efter andra provstarten !
1 .. 2 .. 3 .. 4

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124326/124326-8494949255db9ffc9973e37339b0abd9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124326/124326-fd6cf759c51303b408d2363dc96c30c8.jpg

Avstängd
10 388 Inlägg
2 maj 2018
Ottosson_V skrev:
it_mutt skrev:

Vad JAG har hört så ska det gå att byta rakt av så länge du har ”allt” från en och samma bil.. sen vet ja inte om det är något annat som behöver ”kodas” ..?

Jag har en bekant som eventuellt gör en felsökning i morgon kväll, återkommer mer om vad som sägs efter det! smile

Med tanke på att du fått igång den, så är det tydligen som på de första A4:orna där smile

Då var ju det utrett (även om som sagt immon inte var helt trolig då den inte indikerade)

3 059 Inlägg
2 maj 2018
Ibland (oftast) så är det mycket enklare än vad man tror. big_smile

Tror starkt på att du har kass/ingen gnista på cyl 2 och 3.
Kolla gnistan på samtliga tändkablar med olika stift, är den dålig på någon så vevar du fram multimetern (om du har en sådan) och mäter motståndet i alla tändkablar.
Ligger de på ungefär samma Ohm så lär ju problemet sitta i fördelaren.

Eller så skippar man steg ett och mäter kablarna direkt, men det är inte lika roligt. smile

98 Inlägg
2 maj 2018
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Ibland (oftast) så är det mycket enklare än vad man tror. big_smile

Tror starkt på att du har kass/ingen gnista på cyl 2 och 3.
Kolla gnistan på samtliga tändkablar med olika stift, är den dålig på någon så vevar du fram multimetern (om du har en sådan) och mäter motståndet i alla tändkablar.
Ligger de på ungefär samma Ohm så lär ju problemet sitta i fördelaren.

Eller så skippar man steg ett och mäter kablarna direkt, men det är inte lika roligt. smile

Det är inte första gången man råkat ut för det ! xD

Kan du en bra jordpunkt för stiften, eller räcker det att bara lägga dom på ventilkåpan då?

Motsåndsmätning ä sköjj, dock visar multimetern halva siffror, så man får gissa sig fram ibland! Men mäta va en bra idé, nya tag i morgon! smile

3 059 Inlägg
2 maj 2018
Njaa, jag har bara skruvat Caddy bensinare en gång för x antal år sen., och skruvar sällan VAG för den delen också. big_smile
Men det kan säkert sitta någon schysst lyftögla på motorn som går att använda.
Annars bara kila fast det mot grenrör eller nåt. tongue

98 Inlägg
18 maj 2018
Trådstartare
Hajj!

Efter en tid har jag nu hunnit med både det ena och det tredje!

Jag har alltså fått igång bilen, men den går bara på 2 burkar .. Cyl 1 o 4 !

Såhär långt har jag inhandlat och bytt:
•Fördelarlock
•Rotorarm
•Tändstift

Bilen får: Bränsle, Gnista och har Kompression
Följande komp i respektive cyl:
(13) - (13) - (11,5) - (13)

Då tänker man kanske att det givetvis är tändkablar, det har jag inte testat ännu, men inhandlas snart!

Någon annan idé annars vad problemet kan vara ?!

98 Inlägg
19 maj 2018
Trådstartare
Hej gott folk!

Nu har ja testat nya tändkablar, men bilen går fortfarande endast på 2 cylindrar ..

Jag börjar fundera på om det är lite mer kritiskt än allt runt i kring motorn.. alltså, dålig topp-packning eller någe sådant ?

Har ni annars Några alternativ till det ?

Sök