Motoroljelampan blinkar och piper: VW Passat 1.8T 2002

JoelsPassat
24 maj 2018 · 5 Inlägg

Hej!

När jag körde på motorvägen började motoroljelampan blinka och pipa så jag stannade på närmsta avfart för att kontrollera oljenivån. Eftersom oljenivån var låg fyllde jag på med olja (Longlife). Efter ha väntat en stund fortsatte jag hemåt men efter ungefär 3 minuters körande började den blinka och pipa, dock var jag så pass nära att jag valde att fortsätta köra den sista sträckan.

I det parkeringhus som bilen står i finns en bilverkstad som jag bad om hjälp. De började med att försöka suga upp all gammal olja som fanns i bilen dock kom det aldrig upp någon olja. Därefter tappades bilen, underifrån, på den olja som fanns.

Efter det har oljan blivit bytt två gånger till en tunnare olja och ett sköljmedel har tillsatts för att det lättare ska rinna igenom och skölja systemet. Oljefiltret har bytts ut men ingenting har gjorts med oljepumpen eller silen. De på verkstaden tror inte att det är fel på oljepumpen utan att det är silen som är igenstoppad av gammal olja som har klumpat ihop sig.

Nu säger de på verkstaden att jag ska köra med bilen (med denna nya olja och sköljmedel som ska lösa upp avlagringar) helst på motorväg en lite längre sträcka i ungefär 100-110 km/h för att motorn ska komma upp i arbetstemperatur under en längre tid eftersom detta, tillsammans med den nya oljan, kommer skölja bort de gamla oljeavlagringar som finns i silen och därmed lösa problemet. Detta skulle göras även om motorolelampan börjar blinka/pipa och jag skulle istället kolla så att temperaturen på bilen inte blir för hög.

Nu till mina frågor: Är det någon som har gjort detta tidigare eller fått det som tips? D.v.s att man ska fortsätta köra med en blinkande/pipande motoroljelampa med ny olja & nytt filter för att skölja bort de oljeavlagringar som finns på silen.

Kan det vara någonting annat än det vi och de på verkstaden tror att det är?

Tillägg: 1. Om man kör långsammare än 60 km/h börjar lampan inte blinka/pipa överhuvudtaget.
Tillägg 2. Innan de olje- och filterbyten som verkstaden gjorde har de inte bytts i tid utan, om jag minns korrekt, så var det ungefär två år sedan det byttes.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Senast redigerat av JoelsPassat (24 maj 2018)

marcus80 Sir
24 maj 2018 · 935 Inlägg

Jag hade inte kört en meter innan silen hade blivit bytt.
Är silen igensatt så får du inte upp någon olja ifrån tråget och motorn går torrt

Senast redigerat av marcus80 (24 maj 2018)

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
JoelsPassat
24 maj 2018 · 5 Inlägg

marcus80 skrev:
Jag hade inte kört en meter innan silen hade blivit bytt.
Är silen igensatt så får du inte upp någon olja ifrån tråget och motorn går torrt

Det påpekade min bror. Han sa att även om detta skulle lösa problemet kanske motorn tar stryk fram tills dess. När jag frågade han på verkstaden om motorn skulle kunna skära sig/ lägga av helt p.g.a. hans förslag att lösa det på sa han att det var högst otrolig och verkade verkligen säker på sin sak.

Utmarks-Loke
24 maj 2018 · 5 833 Inlägg

Vanligtvis är ju inte silen helt tät, men den är så tät att mängden olja som går igenom är låg nog att ge alarm. Sannolikt har du kört länge med oljetryck som är bara precis över gränsen för det godkända, skillnaden är alltså inte så stor. Men man vet aldrig, plötsligt kan ett "flak" av stelnad olja lossna och täcka hela silen. Det man borde göra är att ta ner oljetråget och göra rent, samtidigt som man byter silen. Egentligen skall hela motorn tas isär och rengöras men det är inte ekonomiskt möjligt.

Och en annan sak - kör aldrig longlife på dessa motorer igen. Det är vad som ger detta problem. Olja av god kvalitet som byts efter max 1000-1500 mil. Dessa motorer klarar inte mer, de är gjorda för att sitta på tvären i en golf och inte rakt i en passat/audi A4. Det blir något skumt med oljeflödena som gör att det lätt blir oil sludge.

JoelsPassat
24 maj 2018 · 5 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Vanligtvis är ju inte silen helt tät, men den är så tät att mängden olja som går igenom är låg nog att ge alarm. Sannolikt har du kört länge med oljetryck som är bara precis över gränsen för det godkända, skillnaden är alltså inte så stor. Men man vet aldrig, plötsligt kan ett "flak" av stelnad olja lossna och täcka hela silen. Det man borde göra är att ta ner oljetråget och göra rent, samtidigt som man byter silen. Egentligen skall hela motorn tas isär och rengöras men det är inte ekonomiskt möjligt.

Och en annan sak - kör aldrig longlife på dessa motorer igen. Det är vad som ger detta problem. Olja av god kvalitet som byts efter max 1000-1500 mil. Dessa motorer klarar inte mer, de är gjorda för att sitta på tvären i en golf och inte rakt i en passat/audi A4. Det blir något skumt med oljeflödena som gör att det lätt blir oil sludge.

Jo det verkar kosta ganska så mycket mer om man ska lossa motorn för att komma åt tråget för att byta ut silen, ungefär 5000kr av det jag läst i andra forum. Jag har förstått det nu att Longlife-oljan inte är något att föredra och det är ingenting som kommer köpas framöver.

Vad hade du gjort i min sits- göra så som de på verkstaden säger eller bytt ut nödvändiga delar och tagit den större kostnaden?

jaka54
24 maj 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Det är inget fel på Longlife oljan  det är bytesintervallen som är för lång!
Som sagts ovan bör oljan bytas varje år eller vart 1000-1500mil.
Hade heller aldrig kört en meter med  blinkande oljetryckslampa.
Ner med tråget och kolla silen! Gör det själv så blir det mycket billigare.

JoelsPassat
24 maj 2018 · 5 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det är inget fel på Longlife oljan  det är bytesintervallen som är för lång!
Som sagts ovan bör oljan bytas varje år eller vart 1000-1500mil.
Hade heller aldrig kört en meter med  blinkande oljetryckslampa.
Ner med tråget och kolla silen! Gör det själv så blir det mycket billigare.

Det ska tydligen vara svårt att lossa tråget på en Passat, speciellt om man är en ickekunnig privatperson hmm

marcus80 Sir
24 maj 2018 · 935 Inlägg

Det är inte så svårt. Är ju samma motor som i Audi och då gör man det på 4 timmar första gången.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Bmsone Reservdelsnisse
24 maj 2018 · 183 Inlägg

JoelsPassat skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Det är inget fel på Longlife oljan  det är bytesintervallen som är för lång!
Som sagts ovan bör oljan bytas varje år eller vart 1000-1500mil.
Hade heller aldrig kört en meter med  blinkande oljetryckslampa.
Ner med tråget och kolla silen! Gör det själv så blir det mycket billigare.

Det ska tydligen vara svårt att lossa tråget på en Passat, speciellt om man är en ickekunnig privatperson hmm

Har gjort det med bilen på pallbockar, av högre modell. kunde precis ligga på en liggbräda under bilen. Man måste lossa framvagnsbalken och släppa ner den i framkant. Motorn måste hängas i motorlyft eller liknande, jag höjde min allt vad som gick så den tog i torpeden i stort sett, då räckte utrymmet, efter man lossat motorfästena. Sen måste man ha en lång insex eller en lång liten 10 mm hylsa av SMAL modell, annars får man inte lös de 2 bultarna som är vid svänghjulet. Gärna insex med kula längst fram.

Det är trångt, men det går. köp packning till oljesil och sil på VAG, kostar knappt 250:-, ta med tätningen till oljereturen från turbon också, sitter i tråget.

Kör du vidare med lågt oljetryck kommer du att behöva byta sträckaren till kedjan mellan kammarna och kedjan dit. Även oljepumpen tar stryk av att gå torr. Turbon gillar ju inte heller att vara utan olja...

Oljesköljningen är bra att göra, men jag skulle göra den alldeles innan man river för att BYTA sil, GÖR INTE REN DEN. En ny kostar inte mycket som sagt, och då vet du att hela ytan är ren i den och inte bara mitten. en är lite trattformad invändigt för större upptagningsyta.

Glöm inte tätningsmedel till tråget, är ingen packning mot motorn. Lägg inte på för mycket för då är det risk att det lossnar och går in i oljesilen och man får göra om samma jobb :-).

Senast redigerat av bmsone (24 maj 2018)

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
JoelsPassat
24 maj 2018 · 5 Inlägg

Tack för ditt svar bmsone!

Jag följer dina instruktioner ifall det blir aktuellt att göra det själv men för nuläget ska jag prata med verkstan för att få svar på de nya frågor jag har efter att ha läst era inlägg. Jag återkommer!

simlar
24 maj 2018 · 5 524 Inlägg

Varför oljelampan inte tänds under 60km/h är för att den inte varnar för lågt oljetryck förrän man passerat 2500rpm.

Rekommenderar absolut inte att köra något med bilen då motorn kan rasa pga för dåligt oljetryck.

Många som kört sönder sina motorer då dom bara startat om bilen och sen fortsatt köra och gjort så flertalet gånger till motorn till slut skurit.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang