Trycka dit en ny abs sensor på bästa sätt?

NIIC
10 juni 2018 · 23 Inlägg

Hej!

Så jag håller på att byta hjullager och spindelled. Har fått loss det mesta, likaså gammla abs sensorn som satt som fan. Sluta med att jag fick hacka ur den med mejsel och hammaren från andra hållet.

Men utan att förstöra den nya hur trycker jag dit den på bästa sätt?

Den är ju bredare än själva hålet den ska in i, och verkar svårt att hamra dit den.
Kan jag fila lite på kanterna i hålet eller på sensorn utan att den går sönder eller kommer ditt sitta för slappt då?

855turbo -96
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 juni 2018 · 4 917 Inlägg

Utan att vara riktigt insatt i hur situationen ser ut, så verkar det som du fått fel sensor eller att övrig utrustning inte är original.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
NIIC
10 juni 2018 · 23 Inlägg

Hmm är på en Peugeot 407, och den är köpt från en peugeot återförsäljare och den gammla verkar ha suttit i från början med tanke på hur fastrostad den var. Tänkte samma sak men tydligen verkar dom vilja att den ska sitta fasst så.

Skulle vara om själva spindeln inte är orginal men svårt att tro

855turbo -96
Christian S
10 juni 2018 · 4 816 Inlägg

den ska gå lätt in i hålet, den sitter ju fast med 1 skruv sedan när den väl är på plats.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
mb_pucken
10 juni 2018 · 5 087 Inlägg

Slipa ur hålet ordentligt så du får bort all ytrost så brukar dom krypa i sen. Dock brukar dom sitta riktigt taight i hålet :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 juni 2018 · 13 742 Inlägg

Kolla att du verkligen fick ur allt varit med om att delar av givaren sitter kvar fast det ser bra ut. Annars är det lite filmning och smörja sen montera givaren. Dom sitter alltid fast av bara fan

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jaka54
10 juni 2018 · 5 731 Inlägg

Hej!
Bytte hjullager på brorsans Audi 100 Turbo -91:a förra helgen och ABS senson var jag tvungen att knacka ut med en rund träpinne.
Sensorn satt ganska hårt fast hålet och inne i hålet fanns ett tunnt rostfritt "shims" som höll sensorn på plats. Hålets väggar  var klätt med detta tunna "shims".
Att sätta dit sensorn var inget problem.bara att trycka med fingrarna.

NIIC
11 juni 2018 · 23 Inlägg

Har fått ur allt och filat bort det som gick. Men fortfarande är själva givaren 2 mm bredare i miten, är som 2 små plast flikar som går ut och inte går att fälla in. Tänkte om man vågar fila bort dom?

finns inte en chans att få in givaren utan våld annars.

855turbo -96
zzr94092
11 juni 2018 · 4 390 Inlägg

Fila på dom lite så du får i givaren,gjort så på en Audi...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang