Kan man stänga av Abs/eps varnings lampan?

NIIC
16 juni 2018 · 23 Inlägg

Hej!

Har presis bytt hjullager och abs sensor. Självklart så började abs/esp lampan lysa när jag startade bilen.
Så försökte se om kontakten till sensorn var off men den det verkar inte som det.

Efter att ha läst runt lite så verkar det som den "kunniga" verkstadkillen som pressade in det hade lika mycket kunskap som mig om hjullager och satte det bakåtvänt så magnet ringen inte sitter på samma sida vid sensorn.......
Orkar inte hålla på med detta mer nu och behöver använda bilen!

Kan man stänga av varningslampan genom att dra ut ett relä eller något? eller dör även hastighetsmätaren då?

Och är det farligt att köra utan abs/esp på sommartid?

Bilen är en Peugeot 407 sw -05

855turbo -96
zzr94092
16 juni 2018 · 4 391 Inlägg

Farligt o farligt är väl som att köra en gammal bil bara..

NIIC
16 juni 2018 · 23 Inlägg

Har dålig koll, inte ägt en bil på 10 år ..
Ok men vad jag fattar det som är att hjulen dock kan låsa sig vid hård inbromsning så man inte kan styra undan oavsett väglag?

Tror du att det funkar att dra ur relät eller säkringen till abs systemet för att få lampan att slockna?
Är långt kvar till besiktningen men orkar inte höra det där pipet varje gång och se varnings ikonen där trippmätaren igentligen ska vara.

855turbo -96
Evildan
16 juni 2018 ·

Det fungerar inte att dra ur säkringen, bryts spänning eller något annat fel upptäcka av systemet lyser lampan, det är liksssm hela idéen med varningslampan att påvisa något felaktigt.

Muttley
16 juni 2018 ·

Ett tips är att du gör vid problemet på riktigt så bilen funkar ordentligt.   Hur lite du än orkar.

Curse
16 juni 2018 · 686 Inlägg

Prova kör med bilen en sväng. Kan hända att bilen behöver känna av nya grejerna. Var med om det med min 3a när jag bytte hjullager

Mazda 6 "MPS" (2006)
NIIC
16 juni 2018 · 23 Inlägg

Mer att hur lite min meckhjälp orkar som svor att aldrig mer jobba med en Peugeot framvagn igen.

Får nog tyvärr vänta några veckor tills han blir sugen igen, men klart att problemet ska lösas!

Senast redigerat av NIIC (16 juni 2018)

855turbo -96
Muttley
16 juni 2018 ·

NIIC skrev:
Mer att hur lite min meckhjälp orkar som svor att aldrig mer jobba med en Peugeot framvagn igen.

Får nog tyvärr vänta några veckor tills han blir sugen igen, men klart att problemet ska lösas!

Man får väl läsa på innan man skruvar :p   Allt som lossats för att komma åt lagret är ju nu lätt att lossa så det lär inte ta för lång tid för honom att göra rätt för sig smile

Funkar inte abs så har du inte en direkt säker bil heller.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang