Volvo toppar 530 och 531 skillnaderna?

BOLUND bonntrimmare
3 december 2008 · 655 Inlägg

jag har en topp där de står 1000405 (H)

Senast redigerat av BOLUND (3 december 2008)

Topper Gillar stora förgasare
4 december 2008 · 342 Inlägg

BOLUND skrev:
jag har en topp där de står 1000405 (H)

Då har du en gammal GLT topp. Funkar jävligt bra till allt denna med.
Den har som sagt samma utformning som 531:an men med spridarehål i toppen.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
Larssa91
30 januari 2009 ·

hur skulle en 530 topp funkan på en turbo motor?

Killr0y_swe - De är jag de.
30 januari 2009 · 354 Inlägg

Larssa91 skrev:
hur skulle en 530 topp funkan på en turbo motor?

De sitter 530 toppar på volvos turbomotorer, iaf på min B230ft

Senast redigerat av Killr0y_swe (30 januari 2009)

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1
ozzy ★★★★★
31 januari 2009 · 455 Inlägg

Killr0y_swe skrev:

Larssa91 skrev:
hur skulle en 530 topp funkan på en turbo motor?

De sitter 530 toppar på volvos turbomotorer, iaf på min B230ft

men inte alla! på B230et sitter det 531

wildboy_87_
31 januari 2009 · 1 062 Inlägg

att säga att en org 531 har bättre flöde än en max portad 530 skulle knappast tro det

på en 230 så behöver du inte gå över till 531 förräns efter ca 450hk annars förlorar man bara gashastiget och där med effekt

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=14351
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … ht=530+531

visst 531 har en bättre utformad kanal men gashastigheten blir lägre

mvh

Team Björkeryd
air_denka Volvo turbo trimmare
31 januari 2009 · 195 Inlägg

405 och 531 har nästan samma utformning, Men skiljer på tändstifts hålen. Skulle jag bygga en 8v motor igen så skulle jag valt topp beroende på trimsida sug/turbo. Vid sug har jag portat en 530topp och dubbelt så grym gashastighet. 531 på en turbo eftersom den är inte lika känslig vid lägregashastighet vid turbotryck. Dock innan trycket är ju en annan femma. Men som sagt vad ska trimmas i vilken grad?? Bara byta från 530 till 531 är ju att kasta pärlor åt svin. Då har man mycket mer i att byta kamaxel och därmed ändra karaktären

kalle_kalle
30 november 2009 · 2 914 Inlägg

när denna tråd har varit inaktiv ett tag så undrar jag, har en kompis med en 240 med b23 eller b230 (har inte kollat så noga) som har varit en gammal polisbil, har dom samma toppar i alla deras polisbilar eller?
tänkte är den värd att ta och kasta på min bil, vinner man något på det i effektväg så det märks? smile
eller ska jag vänta och köpa en 16v när det kommer nåt intressant smile

och vad heter den toppen om det är likadana och hur kollar man det?

Senast redigerat av kalle_kalle (1 december 2009)

BrajjAxx 040 RedLine
1 december 2009 · 1 219 Inlägg

kalle_kalle skrev:
när denna tråd har varit inaktiv ett tag så undrar jag, har en kompis med en 240 med b23 eller b230 (har inte kollat så noga) som har varit en gammal polisbil, har dom samma toppar i alla deras polisbilar eller?
tänkte är den värd att ta och kasta på min bil, vinner man något på det i effektväg så det märks? smile
eller ska jag vänta och köpa en 16v när det kommer nåt intressant smile

och vad heter den toppen om det är likadana och hur kollar man det?

Det står på toppen precis ovanför grenrören...
Bara för det har varit en polisbil så tror jag ingen kan svara på vilken topp den har.

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
dannnej
1 december 2009 · 761 Inlägg

Lindberg88 skrev:

Volvo__Mannen skrev:

Shallie skrev:

Hur stor effektskillnad skulle det bli med en 531 topp och en passande kam ? vad för kam skulle du föreslå... tror det sitter en A kam i nu...

Mvh // Charlie

531 med vx3 är ju bra komination, sitter i FB motorerna. vet ej vilken effekt de ger

Volvos org trimpaket till b230f innehöll 531, vx3 och grövre avgassytem har ajg för mig, det höjde effekten ifrån 116 hästar till 136hk

Skulle vara intressant att se vad ett sånt paket kostade, en ny 531 kan inte vara gratis.


405 från B23et, har elektriskt sprut, alltså inga spridarhål, förövrigt finns det pluggar att köpa hos kgtrimning.

Skillnaden mellan 530 och 531 är inte enorm, man ska också tänka på att grövre kanaler ger lägre gashastighet, och därmed sämre drag i botten.
helt enkelt är en 531/405 för högre varv kan man säga.

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
kalle_kalle
1 december 2009 · 2 914 Inlägg

BrajjAxx skrev:

kalle_kalle skrev:
när denna tråd har varit inaktiv ett tag så undrar jag, har en kompis med en 240 med b23 eller b230 (har inte kollat så noga) som har varit en gammal polisbil, har dom samma toppar i alla deras polisbilar eller?
tänkte är den värd att ta och kasta på min bil, vinner man något på det i effektväg så det märks? smile
eller ska jag vänta och köpa en 16v när det kommer nåt intressant smile

och vad heter den toppen om det är likadana och hur kollar man det?

Det står på toppen precis ovanför grenrören...
Bara för det har varit en polisbil så tror jag ingen kan svara på vilken topp den har.

okeej får kolla. kunde ha varit så dom hade en "standard", har den inte hemma så då kunde jag inte kolla själv  tackar iallafall smile smile

Martee
3 april 2016 · 581 Inlägg

är någon som lev i denna tråd ännu? lol
för ja undrar vad det är för skillnad på de olika kammarna v, vx och vx3 lol

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389
simlar
3 april 2016 · 5 525 Inlägg

Martee skrev:
är någon som lev i denna tråd ännu? lol
för ja undrar vad det är för skillnad på de olika kammarna v, vx och vx3 lol

Kamprofilerna som skiljer.

VX och VX3 är samma, enda skillnaden där är att VX3 är förskjuten 3°

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=79354
Där har du mycket info.

Senast redigerat av simlar (3 april 2016)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo2441978
14 juni 2018 · 1 Inlägg

Passar en 531topp på en b200k motor och vet ni några lätta trim till b200k

Martee
17 juni 2018 · 581 Inlägg

Volvo2441978 skrev:
Passar en 531topp på en b200k motor och vet ni några lätta trim till b200k

det sitter en 631 topp på K motorerna, den har inga förbränningytrymmen i toppen, utan dem är i kolvarna, så om du sätter en 531 topp på en K motor får du nog hemskt lite kompression.

trimma? sätta en större förgasare och byta kam är väll en början tillsammans med ett extraktorgrenrör,  men K motorerna brukar inte vara så trimvänliga, en bekant satte på dubbla weber 45or på en, och den blev det sopor utav..(?)

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389
simlar
17 juni 2018 · 5 525 Inlägg

Martee skrev:

Volvo2441978 skrev:
Passar en 531topp på en b200k motor och vet ni några lätta trim till b200k

det sitter en 631 topp på K motorerna, den har inga förbränningytrymmen i toppen, utan dem är i kolvarna, så om du sätter en 531 topp på en K motor får du nog hemskt lite kompression.

trimma? sätta en större förgasare och byta kam är väll en början tillsammans med ett extraktorgrenrör,  men K motorerna brukar inte vara så trimvänliga, en bekant satte på dubbla weber 45or på en, och den blev det sopor utav..(?)

Endast B230K som har 631an.
B200K har 530-topp och A-kam som standard.

Sitter vanligast i Volvo 340 och 360. Minns dock inte om 531an passar pga 88,97mm cylinderborr men har för mig den ska passa.

Trim är exakt samma grejjer som till övriga rödblock.

Senast redigerat av simlar (17 juni 2018)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Martee
17 juni 2018 · 581 Inlägg

simlar skrev:

Martee skrev:

Volvo2441978 skrev:
Passar en 531topp på en b200k motor och vet ni några lätta trim till b200k

det sitter en 631 topp på K motorerna, den har inga förbränningytrymmen i toppen, utan dem är i kolvarna, så om du sätter en 531 topp på en K motor får du nog hemskt lite kompression.

trimma? sätta en större förgasare och byta kam är väll en början tillsammans med ett extraktorgrenrör,  men K motorerna brukar inte vara så trimvänliga, en bekant satte på dubbla weber 45or på en, och den blev det sopor utav..(?)

Endast B230K som har 631an.
B200K har 530-topp och A-kam som standard.

Sitter vanligast i Volvo 340 och 360. Minns dock inte om 531an passar pga 88,97mm cylinderborr men har för mig den ska passa.

Trim är exakt samma grejjer som till övriga rödblock.

fel av mig att anta att det skulle va lika på b200k motorn yikes

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang