4166
Sök

Toyota Corolla Linea Sola 1.6L med lysande batterilampa

6 Inlägg
27 juni 2018
Trådstartare
Tja!
Jag äger en Toyota Corolla Linea Sola 1.6L från 1999 som har fungerat rätt så felfritt. Dock har den varit avställd sedan Januari och stått helt stilla utomhus  tills för ett par veckor sen förutom batteriet som förvarades inomhus. Batteri-, abs-, hanbromslampan lös, motorn klickade vid start och bilen puttstartades.  Sedan lät jag batteriet laddas i runt 18 timmar och därefter gick den att starta utan några konstigheter förutom att batteri- och parkeringsbromslampan fortfarande lyste vid körning. Abs-lampan slocknade av sig självt. Alla småsäkringar är hela.
Mätte spänningen över batteriet precis efter uppladdningen och den visade 12.22 volt.
Har provkört den som längst 2.5km och det har funkat lika bra som innan den avställdes. Jag har provstartat och småkört bilen nästan dagligen nu i en vecka efter uppladdningen utan problem. Spänningen låg nu på ungefär 11.6 volt. Laddade en gång till i 1tim och hamnade på 12.22 volt igen. Spänningen sjunker dock kontinuerligt med ungefär 0.01 volt per 5 sekunder när motorn är igång. Remmen till generatorn verkar snurra på bra. Så vad är det för knas?

Batteriet är ett underhållafritt och köptes för nästan 2 år sedan. Bilen har gått 33k mil men minst 11k av de milen har körts på det här batteriet.

2 414 Inlägg
27 juni 2018
Vad laddar den när motorn är igång?

Forummoderator
26 595 Inlägg
27 juni 2018
Vet inte om det är jag som missar det i texten men vad har du för laddning med motorn igång?

Edit: Andre på bollen..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

6 Inlägg
27 juni 2018
Trådstartare
Mack skrev:
Vet inte om det är jag som missar det i texten men vad har du för laddning med motorn igång?

Edit: Andre på bollen..

När motorn var av och batteriet så laddat det kunde bli så ligger den på 12.22 volt.
När motorn är igång sänks spänningen konstant. Slutade mäta när den hamnade runt 11.95 volt men den låg på 11.6 volt efter en veckas småanvändning innan jag laddade batteriet igen.

Fri fart för ett fritt folk!
15 014 Inlägg
27 juni 2018
generatorn är paj...  iof rätt självklart men iallfall

Kör fort så hinner inget hända...

6 Inlägg
27 juni 2018
Trådstartare
Growe skrev:
generatorn är paj...  iof rätt självklart men iallfall

Men även om generatorn är paj, bör inte batteriet hamna på en spänning högre än 12.4 volt i alla fall efter 18 timmars laddning? Den stannar vid 12.22, eller pratar jag i nattmössan nu?

Vettemannen
27 juni 2018
Pontanol skrev:
Tja!
Jag äger en Toyota Corolla Linea Sola 1.6L från 1999 som har fungerat rätt så felfritt. Dock har den varit avställd sedan Januari och stått helt stilla utomhus  tills för ett par veckor sen förutom batteriet som förvarades inomhus. Batteri-, abs-, hanbromslampan lös, motorn klickade vid start och bilen puttstartades.  Sedan lät jag batteriet laddas i runt 18 timmar och därefter gick den att starta utan några konstigheter förutom att batteri- och parkeringsbromslampan fortfarande lyste vid körning. Abs-lampan slocknade av sig självt. Alla småsäkringar är hela.
Mätte spänningen över batteriet precis efter uppladdningen och den visade 12.22 volt.
Har provkört den som längst 2.5km och det har funkat lika bra som innan den avställdes. Jag har provstartat och småkört bilen nästan dagligen nu i en vecka efter uppladdningen utan problem. Spänningen låg nu på ungefär 11.6 volt. Laddade en gång till i 1tim och hamnade på 12.22 volt igen. Spänningen sjunker dock kontinuerligt med ungefär 0.01 volt per 5 sekunder när motorn är igång. Remmen till generatorn verkar snurra på bra. Så vad är det för knas?

Batteriet är ett underhållafritt och köptes för nästan 2 år sedan. Bilen har gått 33k mil men minst 11k av de milen har körts på det här batteriet.

Laddar inte generatorn så sjunker batterispänningen eftersom du har elförbrukare hela tiden i en bil.

/Benny

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
27 juni 2018
Helt klart att generatorn inte laddar.
Batteriet borde dock visa åtminstonde 12,5 volt laddad.
Kan instrumentet visa fel?
Jag ger mig fasiken på att denna generator går att få igång och att den enbart har fått dålig kontakt mellan kol och rotor p gr av att den stått oanvänd länge.
Är du lite händig så kolla att kolen verkligen ligger an..
Starta motorn och slå lite nätt på generatorn och har du tur så kanske eländet rättar till sig.
Känn även på kabelanslutningarna och motionera dom lite..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

6 Inlägg
27 juni 2018
Trådstartare
chanstagarn skrev:
Jag ger mig fasiken på att denna generator går att få igång och att den enbart har fått dålig kontakt mellan kol och rotor p gr av att den stått oanvänd länge.
Starta motorn och slå lite nätt på generatorn och har du tur så kanske eländet rättar till sig.

Fick tipsat att rengöra fästena för plus och minuspolerna vid batteriet och verkligen sätta åt dem. De är nämligen lite skitiga och pluspolsfästet sitter en aning löst. Ska pröva allt det där som du skrev också. Om det här funkar så är det sjukt i huvudet hur den här bilen bara inte tänker dö haha!

6 Inlägg
28 juni 2018
Trådstartare
chanstagarn skrev:

Det här är det dummaste. Slog på generatorn när bilen var igång och alla lampor slocknade, parkeringsbromslampan och batterilampan. Den brummade på som vanligt helt enkelt. Stängde av motorn och testade starta bilen igen men då klickar det bara. Fattar noll.

4 917 Inlägg
29 juni 2018
Man kan starta bilen utan generator.
Om något är felaktigt i den så ta av anslutningarna och starta.
Generatornlampan kommer såklart att lysa.
Förmodligen är batteriet inte fulladdat eftersom startmotorn klickar.
Jag undrar om inte batteriet är något defekt..
Senast redigerat av chanstagarn (29 juni 2018)

6 Inlägg
29 juni 2018
Trådstartare
chanstagarn skrev:
Man kan starta bilen utan generator.
Om något är felaktigt i den så ta av anslutningarna och starta.
Generatornlampan kommer såklart att lysa.
Förmodligen är batteriet inte fulladdat eftersom startmotorn klickar.
Jag undrar om inte batteriet är något defekt..

Jag laddade upp batteriet med batteriladdaren till den där 12.2 voltsgränsen som jag snackade om innan och då gick det att sätta på motorn. Dock så bevakade jag spänningen under tomgången och den sjönk hela tiden. När den var nere på 9 volt så försökte jag starta om och då klickade bara motorn istället.

Så bilen borde ju gå att starta utan generatorn. Kan ju testa men det känns ju mer som ett generatorfel eller?

4 917 Inlägg
29 juni 2018
Batteriet BORDE ha minst 12,5 volt vid full laddning, ja kanske t o m närmare 13 volt direkt efter att man laddat klart, för att sen sjunka till sitt normvärde.
Somsagt, man kan köra närmare 1 timme på enbart batteriet om man inte har förmånga elslukare inkopplade under förutsättning att batteriet är fulladdat från början.
Det är bara till att ta av kabeln på generatorn och köra.
Däremot kan man inte köra utan batteri många minuter på enbart generator..sad

Sök