Hjälp angående rostlagning

DasAuto
24 juli 2018 · 2 751 Inlägg

Hej,

Behöver lite tips och råd angående lagning av rost.
Efter att ha kört med allt för aggressivt ET på mina hjul så har jag orsakat lite rost på bakre skärmkanter, dvs grus, damm och annat sk*it har blästrat plåten vilket har orsakat lite rost. Började med en rost bubbla som jag fixat till temporärt bara.

Eftersom jag generellt gillar att fixa saker själv så har jag tänkte att ge mig på detta. Jag behöver råd vad för produkter jag skall använda och i vilken ordning.

Jag har fått för mig efter att ha läst runt på diverse sidor att nedan steg är rätt.

1. Rengörning
2. Slipning så att ren plåt syns
3. Spraya med Zink/Kallgalvanisering + Tork
4. Pp 100 Bilspackel + tork
5. Slipning + mer spackel ifall det behövs
6. Spraypsackel + slipning
7. Målning + Slipning + Polering.

Själva rostbubblan är ca 1cm på kanten av hjulhuset.


Har tidigare lagat plastskärm med någon form av 2komp lack jag köpte hos en lackfirma, behövdes inte klarlack eftersom jag har solid lack, själva lagningen blev riktigt bra då det ser bra ut tre år senare, men plåt är ju känsligare.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Det blir nog ett bättre resultat än att enbart täcka med silvertejp, som vissa ej nogräknade individer använder..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
mb_pucken
24 juli 2018 · 5 083 Inlägg

Jag hade gjort på följande vis vilket har visat sig funka bra på flera av mina projekt.
# Blästra och slipa plåtrent.
# Epixigrund.
# Spackel efter behov.
# slipa efter behov.
# Epoxigrund
# Finslip med 500 papper.
# Topplack.
# Polering av eventuella skarvar.

Sitter lagningen utsatt i tex hjulhuset så kittar jag kanten med övermålningsbart kitt innan topplack :-)

Jag grundar alltid plåten innan spackel då spackel suger vatten som en svamp så stenskott osv ger rost i mängder via spacklet. Det är iaf min erfarenhet.

Jag använder ej sprutspackel då det går precis lika bra med epoxigrund som dessutom inte giskerar att ge blåsor.
Även blivit tipsad om just epoxigrund innan topplack på lackforum.

Biltemas epoxi har funkat bra för mig och är dessutom vit vilket kan vara bra vid topplack :-)

Senast redigerat av mb_pucken (24 juli 2018)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
DasAuto
24 juli 2018 · 2 751 Inlägg

Tack för era svar.
Har också läst en del om att just grunda innan epoxi. Vissa menar på att man absolut inte skall göra det och andra säger att det är bra då grund går lättare ner i porerna, vilket i och för sig låter logiskt.

Har ni tips på specifika produkter att använda, jag är ganska novis på detta, tycker mig hitta spackel och epoxygrund i en miljon utföranden.

Vill göra detta noggrant så att det håller. Kan skicka en bild lite senare på hur det ser ut.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
DasAuto
25 juli 2018 · 2 751 Inlägg

https://i.imgur.com/JMNCOrE.jpg

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
jaka54
25 juli 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Ja ,ska man laga rost på bilar så ska man göra det ordentligt! -Ingen mening annars!
Bilden visar att du har gravrost i skärmen! -Svartrost under den svarta lacken.
Har du tillgång till bläster så blästra men det har ju de flesta inte. Vad återstår då? Jo! Att slipa , då mener jag med Dremel försedd kapskiva eller grov sliptrumma. Men...att bara slipa duger oftast inte då man "bakar in " rostporerna när man slipar så jag skulle använda rostborttagare (mekonomen har). Problemet med rostborttagare är att det tar så lång tid att få bort rosten. Det tar dagar! Man kan speeda upp allt genom att slipa med stålbortste men det tar ändå lång tid. Så bläster är bäst!

När man sedan fått bort  ALL rost, då menar jag varje tillstymmelse till miniatyr prick, först då lägger jag på 2-komp grundfärg, antingen med spruta eller att jag penslar på, allt handlar om hur stor yta det är.

Sen spacklar jag med vanligt finspackel  och lägger sedan på 2-komp sprutspackel (antingen med pensel eller med spruta).
Sedan slipar jag med 240 papper (Bästa slippappret heter Indasa red line Rhyno dry).
OBS! Använd alltid slipkloss! Jag använder små träbitar (5-7cm långa 2-3cm breda ) för små ytor.

Sedan lägger jag på ytterligare ett lager sprutspackel och om ytan då ser bra ut slipar jag med 600 papper (samma som ovan) och sprutar slutligen på 2-komp lack (3 skikt  med en halvtimes mellanrum vid ca 20-30 grader utomhustemperatur). För att få bort de matta lackytorna i grässkiktet mellan ny lack och gammal, vattenslipar jag sedan ytan med 2000-2500 våtslippapper (undantagsvis först med 1200 papper )och polerar (för hand naturligtvis) sedan upp lacken till spegelglans med vanlig rubbing.

DasAuto
25 juli 2018 · 2 751 Inlägg

Tack för ditt svar, väldigt utförligt! Har tänkt att ordna detta när värmen lagt sig smile För varmt just nu.
Har faktiskt en bläster hemma, det är dock en billigare variant från biltema som man kopplar till kompressor.
Antar att detta borde duga.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang