Turbokonventera bmw 318is.

Kavkaz
27 juli 2018 · 7 Inlägg

Hej går i planera att turbokonventera min 318is. (m42b18).
Vad pallar en fräsch m42b18 innan man behöver byta stakar, kolvar mm?
Behöver man byta sprut direkt eller går det o köra utan sprut med turbo? (200-250hk)

Vilken koppling ska man satsa på? Finns det något som passar rakt på eller åker man på att byta svänghjul och tryckplatta?  Har bara trimmat bilar som har turbo ifrån fabrik och märkte att det blev lite annorlunda,

Folk skrivet att man ska kompsänka, Är detta något man måste göra  på en m42b18?

caromania Forummoderator
27 juli 2018 · 9 296 Inlägg

Utan att veta nåt om just din motor så några punkter bara.
Ang kompsänkning så är det för att kunna ladda in mer gas. Att bara smälla på en turbo går men på de exempel jag känner till så är det inte lämpligt att ladda mer än grundladd, 0,4-0,5 bar. Med ett så moderat ladd så borde du kunna få ut 30-40hästar utan att fundera på varken sprut eller koppling.
Du vet att bilen blir olaglig om du turbokonverterar?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Kavkaz
27 juli 2018 · 7 Inlägg

caromania skrev:
Utan att veta nåt om just din motor så några punkter bara.
Ang kompsänkning så är det för att kunna ladda in mer gas. Att bara smälla på en turbo går men på de exempel jag känner till så är det inte lämpligt att ladda mer än grundladd, 0,4-0,5 bar. Med ett så moderat ladd så borde du kunna få ut 30-40hästar utan att fundera på varken sprut eller koppling.
Du vet att bilen blir olaglig om du turbokonverterar?

Så med andra ord om jag vill ladda på över 0,5bar så är det kompsänka som gäller? Beroende på vad min motor har i komp ifrån början vill säga.

Sprut får jag skaffa med andra ord, Misstänkte att det behövdes, Är väl lika bra och bygga seriöst ifrån början.

Att bilen blir olaglig med turbo vet jag smile

caromania Forummoderator
27 juli 2018 · 9 296 Inlägg

Kavkaz skrev:

caromania skrev:
Utan att veta nåt om just din motor så några punkter bara.
Ang kompsänkning så är det för att kunna ladda in mer gas. Att bara smälla på en turbo går men på de exempel jag känner till så är det inte lämpligt att ladda mer än grundladd, 0,4-0,5 bar. Med ett så moderat ladd så borde du kunna få ut 30-40hästar utan att fundera på varken sprut eller koppling.
Du vet att bilen blir olaglig om du turbokonverterar?

Så med andra ord om jag vill ladda på över 0,5bar så är det kompsänka som gäller? Beroende på vad min motor har i komp ifrån början vill säga.

Sprut får jag skaffa med andra ord, Misstänkte att det behövdes, Är väl lika bra och bygga seriöst ifrån början.

Att bilen blir olaglig med turbo vet jag smile

Ta inte mina ord för sanning eftersom jag inte kan något om din spis, men det skulle inte förvåna mig om du behöver kompsänka om du vill få ut lite mer.

Även om jag vill undvika att vara moralist så kan jag inte låta bli att tycka att manövern är ganska dum. Mycket pengar för att skapa något som på pappret är olagligt och kanske rent av farligt och där försäkringar bara sticker helt åt pipan. Men men.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
27 juli 2018 · 4 250 Inlägg

skit i att turbomata en 318is, sälj skiten o skaffa 325 istället, den har redan 190 feta hästar och är mycket lättare att turbomata, tål mer stryk. du har redan 190hk och me turbo utan att ladda för mycke kan du säkert hamna på 230-250 lättare än va du kan få me din 18is som bara har typ 140. Säljer du din 18is så kan du bara använda pengarna till att köpa 325 direkt, då dessa e36 finns nu för småpengar typ 10.000 max.

Kavkaz
27 juli 2018 · 7 Inlägg

panda666 skrev:
skit i att turbomata en 318is, sälj skiten o skaffa 325 istället, den har redan 190 feta hästar och är mycket lättare att turbomata, tål mer stryk. du har redan 190hk och me turbo utan att ladda för mycke kan du säkert hamna på 230-250 lättare än va du kan få me din 18is som bara har typ 140. Säljer du din 18is så kan du bara använda pengarna till att köpa 325 direkt, då dessa e36 finns nu för småpengar typ 10.000 max.

Planen är att få ut mer än 250 i slutändan, Och helst vill jag köra med min 4a,
Alltid gillat fyror och inte lika vanligt verkar det som att turbomata dem smile

panda666
27 juli 2018 · 4 250 Inlägg

Kavkaz skrev:

panda666 skrev:
skit i att turbomata en 318is, sälj skiten o skaffa 325 istället, den har redan 190 feta hästar och är mycket lättare att turbomata, tål mer stryk. du har redan 190hk och me turbo utan att ladda för mycke kan du säkert hamna på 230-250 lättare än va du kan få me din 18is som bara har typ 140. Säljer du din 18is så kan du bara använda pengarna till att köpa 325 direkt, då dessa e36 finns nu för småpengar typ 10.000 max.

Planen är att få ut mer än 250 i slutändan, Och helst vill jag köra med min 4a,
Alltid gillat fyror och inte lika vanligt verkar det som att turbomata dem smile

ja hajar men skulle endå fixa en tidig 325=bättre topp för turbomatning=tål mest stryk.
325 har redan 190 hk och kommer vara mycket lättare att få ut hästarna som du vill ha utan att behöva öppna och byta massa grejer=dyrt. Tror det finns lättare kitt att köpa till 325 me icke vanos, du behöver bara hitta en 91-92a utan vanos och sen smacka på turbo. Du hamnar lätt 250 hk och mer ifall du vet va du gör^^ Bara mitt tips. Det enda du behöver kanske uppgradera är koppling om du ska köra 250hk

Kavkaz
27 juli 2018 · 7 Inlägg

panda666 skrev:

Kavkaz skrev:

panda666 skrev:
skit i att turbomata en 318is, sälj skiten o skaffa 325 istället, den har redan 190 feta hästar och är mycket lättare att turbomata, tål mer stryk. du har redan 190hk och me turbo utan att ladda för mycke kan du säkert hamna på 230-250 lättare än va du kan få me din 18is som bara har typ 140. Säljer du din 18is så kan du bara använda pengarna till att köpa 325 direkt, då dessa e36 finns nu för småpengar typ 10.000 max.

Planen är att få ut mer än 250 i slutändan, Och helst vill jag köra med min 4a,
Alltid gillat fyror och inte lika vanligt verkar det som att turbomata dem smile

ja hajar men skulle endå fixa en tidig 325=bättre topp för turbomatning=tål mest stryk.
325 har redan 190 hk och kommer vara mycket lättare att få ut hästarna som du vill ha utan att behöva öppna och byta massa grejer=dyrt. Tror det finns lättare kitt att köpa till 325 me icke vanos, du behöver bara hitta en 91-92a utan vanos och sen smacka på turbo. Du hamnar lätt 250 hk och mer ifall du vet va du gör^^ Bara mitt tips. Det enda du behöver kanske uppgradera är koppling om du ska köra 250hk

att en m50b25 tål mycket stryk vet ja, Men vad jag förstått så ska även m42b18 tåla rätt bra med stryk.

Målet i slutändan är ju en bra bit över 250hk, Och då känns det säkrare att byta stakar mm även om det "Ska" tåla 500hk.   Sen om jag byter till en m50b25 måste jag ju införskaffa sprut direkt...

Kavkaz
27 juli 2018 · 7 Inlägg

caromania skrev:

Kavkaz skrev:

caromania skrev:
Utan att veta nåt om just din motor så några punkter bara.
Ang kompsänkning så är det för att kunna ladda in mer gas. Att bara smälla på en turbo går men på de exempel jag känner till så är det inte lämpligt att ladda mer än grundladd, 0,4-0,5 bar. Med ett så moderat ladd så borde du kunna få ut 30-40hästar utan att fundera på varken sprut eller koppling.
Du vet att bilen blir olaglig om du turbokonverterar?

Så med andra ord om jag vill ladda på över 0,5bar så är det kompsänka som gäller? Beroende på vad min motor har i komp ifrån början vill säga.

Sprut får jag skaffa med andra ord, Misstänkte att det behövdes, Är väl lika bra och bygga seriöst ifrån början.

Att bilen blir olaglig med turbo vet jag smile

Ta inte mina ord för sanning eftersom jag inte kan något om din spis, men det skulle inte förvåna mig om du behöver kompsänka om du vill få ut lite mer.

Även om jag vill undvika att vara moralist så kan jag inte låta bli att tycka att manövern är ganska dum. Mycket pengar för att skapa något som på pappret är olagligt och kanske rent av farligt och där försäkringar bara sticker helt åt pipan. Men men.

Även min bil med turbo org är olaglig på pappret, Men visst man är ju ung och dum wink

siiimooon Påstängd
27 juli 2018 · 1 194 Inlägg

Kusin min har en e30 med oöppnad m42b18, kör vems-sprut och en hx35. Han laddar 1.7 på e85 och den har tålt ganska mycket stryk.
Är inte m42 i princip en nedkortad m50?

Kavkaz
28 juli 2018 · 7 Inlägg

siiimooon skrev:
Kusin min har en e30 med oöppnad m42b18, kör vems-sprut och en hx35. Han laddar 1.7 på e85 och den har tålt ganska mycket stryk.
Är inte m42 i princip en nedkortad m50?

Som jag har förstått det är en m42b18 som en m50b25 bara 2 cyllindrar mindre ungefär wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang