2254
Sök

Saab 2003, 9-5 2.3 T AERO Spjällhus kod och bränslepump.

15 Inlägg
29 juli 2018
Trådstartare
Hej,
bilen rasade nyligen efter jag vart på semester och låtit bilen stå i 2 veckor, så det som har hänt är att bilen har slutat starta. Motorn tänder och har fått igång den tillfälligt med startgas men den lägger av strax efteråt, kollade även bränslepumps relät och det tickar igång som vanligt när man slår på tändningen. Så det jag undrar över är om detta är bränslepumpen eller om det är möjligt att det är fel annanstans?
Fick även en felkod på dosan som gav P1251 men det skall vara Spjällhuset som det är problem med då, det kan väl inte ha med bränsletillförseln att göra?
Bilen hade en väldigt risig tomgång innan detta problemet dök upp så det är kanske relaterat till det?

Tack för möjlig hjälp i förväg, går och lägger mig nu så kan ej svara föräns på morgonen.

Vettemannen
29 juli 2018
ChristofferJensen skrev:
Hej,
bilen rasade nyligen efter jag vart på semester och låtit bilen stå i 2 veckor, så det som har hänt är att bilen har slutat starta. Motorn tänder och har fått igång den tillfälligt med startgas men den lägger av strax efteråt, kollade även bränslepumps relät och det tickar igång som vanligt när man slår på tändningen. Så det jag undrar över är om detta är bränslepumpen eller om det är möjligt att det är fel annanstans?
Fick även en felkod på dosan som gav P1251 men det skall vara Spjällhuset som det är problem med då, det kan väl inte ha med bränsletillförseln att göra?
Bilen hade en väldigt risig tomgång innan detta problemet dök upp så det är kanske relaterat till det?

Tack för möjlig hjälp i förväg, går och lägger mig nu så kan ej svara föräns på morgonen.

Går den på startgas så tycker jag att det borde vara bränsleproblem. Går motorn hela tiden om du konstant trycker in startgas?

/Benny

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
29 juli 2018
Spjället är väl bara till att ta av och rengöra med typ bromsrengöring och borste.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

4 565 Inlägg
29 juli 2018
Kan bli ett annat fel på spjället åxxå,
Minns inte riktigt, men är något med spjäll reglaget.  Vrider man på det "ena" så ska det "andra inte följa med"
Märklig förklaring,men kommer Dan inte ihåg bättre,är ett tag sedan...

15 Inlägg
30 juli 2018
Trådstartare
Vettemannen skrev:
ChristofferJensen skrev:
Hej,

Går den på startgas så tycker jag att det borde vara bränsleproblem. Går motorn hela tiden om du konstant trycker in startgas?

/Benny

Den startar bara upp och skjuter upp lite i varvtalet men störtar ner strax efteråt och somnar om igen.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
30 juli 2018
Du ska spruta in startgas jämt hela tiden som skrevs ovan, så man måste nästan vara 2 st.
Om ditt yttrande stämmer så skulle man misstänka startspärr.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

15 Inlägg
30 juli 2018
Trådstartare
bilknuffaren skrev:
Du ska spruta in startgas jämt hela tiden som skrevs ovan, så man måste nästan vara 2 st.
Om ditt yttrande stämmer så skulle man misstänka startspärr.

Ja det stämmer, vi var två och gjorde detta. Konstant tryck. Testade för det med reservnyckel, det kanske inte räcker?

15 Inlägg
30 juli 2018
Trådstartare
Eller fan pga tomgångs problemet så hade jag ju gasen i när vi startade så det är förmodligen därför den stängde av sig själv efteråt.

15 Inlägg
3 augusti 2018
Trådstartare
För de som är interesserade så har jag nu bytt ut pumpen och det visade sig att det var den det var fel på. Tickade igång igen för att förbanna mig med sin risiga tomgång men prion är klar vilket är en lättnad.

Tack för all hjälp!

Sök