[LÖST] AUDI A4 B5 (99-00) Klockan + Datum nollställs efter tändningen slås av.

plankt0n
6 augusti 2018 · 18 Inlägg

LÖST

Svar (Frågan längre ned)

it_mutt skrev:
Nya datorer har samma sak...

ANYWHO. Nej, kombiinstrumentet i en A4 har inget "backup"batteri.

Följande säkringar går till kombiinstrumentet;
3 (5A)
5 (10A)
15 (10A)

Kombiinstrumentet får konstantström via just säkring 15. Säkring 5 är via tändningslåset.

Går in via T26. Färgen på kabeln med konstantström är Röd/blå.

plankt0n skrev:
Jag drog upp lådan, drog ut nummer 15, 10A. Såg direkt att något va fuffens. Ser ut som om någon tryckt in ståltråd i den för att den skulle "funka". Bytte ut den, ställde tiden, allt funkar!

Tack. Har editerat första posten.

Fråga (Svar högre upp)

Hejsan garaget, första posten! Lite ironiskt är att jag hämtade nycklarna till mitt första garage idag med wink

1. Som lyder, drar jag igång tändningen på bilen så visar den tid: 00:00 (och börjar räkna upp minuterna precis som om jag startat bilen 00:00 på natten)

2. Den visar datumet 01.07.1998 (Antagligen då instrumentpanelen skapades/tillverkades)

Ställer jag om tiden till korrekt datum och klockslag så ser allt tipptopp ut medans jag kör på. Stänger jag av tändningen, och startar igen så är händer samma fenomen igen som beskrivs ovan. 00:00, 01.07.1998

Värt att poängtera är att trip-mätaren också nollställs. (Den som man kan nollställa själv) Den vanliga "odometer" visar alltid rätt.

- Efter att ha googlat och läst ett 10-tal sidor så nämner någon tillsluts att det för denne var en säkring som hade "poppat" och vid byte så funkade för honom. Tyvärr sa denne personen inget mer än att kolla detta och med tillägget "I don't know why, but this was the issue for me - trust me"

Det kan alltså vara så att en säkring ploppat, den som håller "kontakt" med batteriet när tändning ej är på.

NU TILL DET FINURLIGA.

Jag är helt vilse på hur jag skall gå vidare. Jag har både kört på diagramet som sitter vid dörren på vilken säkring som gör vad, samt sökt diagram på nätet, men INGEN post/säkring är markerad och kopplad till "Instrument panel , datum + tid + tripmätare"

Vilken är det som sköter detta? Notera att batteriet är "nytt" och fungerar. Har inte märkt något annat som strular förutom att dimljusen är fungerar, men de skall vara bortkopplade enligt tidigare ägaren för att han försökt göra egen "led" dimljus "grejj".

Det är dvs, en Audi A4 1.8T, B5 platform byggd 1999, årsmodell 2000.

Senast redigerat av plankt0n (7 augusti 2018)

BMW 523i A MJ00 M-Sport "Bimmern" (2000)
Audi A4 B5 1,8T "SootyCoil" (2000)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

"Audi a4  säkringstabell", slog jag upp och där kommer det upp några bra exempel..
Säkring 15 förarplats vänster sida t o m..

Senast redigerat av bilknuffaren (6 augusti 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Soulman
6 augusti 2018 · 1 271 Inlägg

Sätt en laddare på bilen för kontroll. Känns som ett batteriproblem.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Meaganeowner
6 augusti 2018 · 2 250 Inlägg

Gissar att det saknas en backup-spänning.

Kanske inte en som fås via egen säkring utan en som plockas på instrumentpanelens kretskort.

Spänningen i sin tur är kopplad till ett laddningsbart batteri eller en typ av kondensator, som har ytterst liten läckström.

Äldre datorer hade sådant batteri på moderkortet.

it_mutt Avstängd
6 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

Nya datorer har samma sak...

ANYWHO. Nej, kombiinstrumentet i en A4 har inget "backup"batteri.

Följande säkringar går till kombiinstrumentet;
3 (5A)
5 (10A)
15 (10A)

Kombiinstrumentet får konstantström via just säkring 15. Säkring 5 är via tändningslåset.

Går in via T26. Färgen på kabeln med konstantström är Röd/blå.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
plankt0n
7 augusti 2018 · 18 Inlägg

Tack alla för era svar, och tack it_mutt! Jag springer ut på parkeringen och testar med en gång! Återkommer strax! smile

Audi A4 B5 1,8T "SootyCoil" (2000)
BMW 523i A MJ00 M-Sport "Bimmern" (2000)
plankt0n
7 augusti 2018 · 18 Inlägg

Jag drog upp lådan, drog ut nummer 15, 10A. Såg direkt att något va fuffens. Ser ut som om någon tryckt in ståltråd i den för att den skulle "funka". Bytte ut den, ställde tiden, allt funkar!

Tack. Har editerat första posten.

BMW 523i A MJ00 M-Sport "Bimmern" (2000)
Audi A4 B5 1,8T "SootyCoil" (2000)
it_mutt Avstängd
7 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

plankt0n skrev:
Jag drog upp lådan, drog ut nummer 15, 10A. Såg direkt att något va fuffens. Ser ut som om någon tryckt in ståltråd i den för att den skulle "funka". Bytte ut den, ställde tiden, allt funkar!

Tack. Har editerat första posten.

Gott när det löser sig. Och gott med återkoppling. Kanske hjälper någon i framtiden smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang