Fråga om olja i turbon på en BMW diesel

Potrovski
9 augusti 2018 · 312 Inlägg

Hade precis gjort ett olje byte på en 325D och då har en bekant på eget bevåg fyllt på olja i efterhand då han såg att stickan var torr. Han visste dessvärre inte att olje nivån kontrolleras när motorn är varm på denna så därav var stickan torr då han kollat på kall motor.

Bilen har gått bra tills för ett tag sedan då den inte vill accelerera vid snabba omkörningar, utan det tar någon sekund innan effekten kommer om man ligger i ca 100km/h och sedan trycker full gas. Dock beter den sig oftast bra men det är ibland den saknar den där knuffen.

Så jag började kolla och tog lös ett plug-in trim som jag hittade för att se om det blir någon skillnad. Skulle även kolla så LMM såg ren och fin ut och då hittade jag en liten droppe olja framför kompressorhjulet till turbon.

https://thumb.ibb.co/jonfRU/bbbb.jpg

Till insugsröret så sitter någon förvärmare sak #8 och till denna är en mindre slang #6 ansluten, det var olja i slangen och även inne i stiften till kontakten för förvärmaren. Jag antar att oljan kommit in till turbon den vägen då jag har svårt att se hur kompressorn ska skjuta ut oljan när den suger.

Rätta mig gärna om jag har fel men, känns inte som att det ska vara olja i slangen. På toppen sitter även någon filter historia för vevhusventilationen, men frågan är hur man får bort all olja i ledningarna om man byter filtret och de där?

Kan något ta skada av att det smitit igenom olja denna väg till turbon?

Senast redigerat av thesvensk (9 augusti 2018)

Lit
10 augusti 2018 · 6 Inlägg

På M57N2 kan det vara oljefilterhuset som det runnit olja från mot turbon. En motortvätt och dra åt oljefiltret är väl att föredra. LL-04 5w40 helsyntet rekommenderar jag att använda som olja till en långmilad M57.
Läs av felkoder och se om den gnäller på tryckgivare, "Turbo Actuator".. Vanligt fel... sen har det väl inte direkt varit världens bästa dagar för att avgöra hurdan turbon ger laddtryck då värmen i luften har varit sjuhelvetes hög så densiteten och laddluften har inte varit den bästa.
Säger som alla andra gällande plugin-chip... Gör en riktig optimering istället.

Senast redigerat av Lit (10 augusti 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang