Konstant vobblande ljud - Audi A6 Avant -07 (4F)

Jskolss
7 juli 2018 · 20 Inlägg

Hej!

Jag har ett problem som håller mig sömnlös och frustrerad.
Har enl rubrik en Audi A6 Avant -07.
Jag har ett konstant ljud i framvagnen, Ett dovt vobblande ljud i samma takt som hjulen snurrar känns det som.
• Inga påtagliga vibrationer i ratten men jag känner vibrationer i samtliga pedaler.
• Ljudet ökar i takt med hastighet men över 130km/h avtar ljudet i min värld.
• Inget tyder på hjullagren.
• Nya däck och de är balanserade i slutet på juni 2018.
• Bilen drar ej åt något håll vid inbromsning.
• Körde till Lund igår en resa på ca 35km, vid målet klev jag ur bilen och kände på fälgarna och de var varma (inte brännheta) men samtliga bromsskivorna var stekheta, spottade och det fräste rejält.

Snälla kom med tips och egna erfarenheter.

Mvh
Jocke.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Det blir till att göra en rejäl service på de som blir varma.
Bromsar bör inte ligga emot för de slits ut i förtid och besiktningen anmärker.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Jskolss
7 juli 2018 · 20 Inlägg

chanstagarn skrev:
Det blir till att göra en rejäl service på de som blir varma.
Bromsar bör inte ligga emot för de slits ut i förtid och besiktningen anmärker.

Jo det vet jag, Det är dessvärre så att jag kan inte se att klossarna har slitits något under de senaste två månaderna som detta problemet varit.
Men jag kan inte se några andra alternativ än att det ska vara bromsarna.
Service blir det ej men koll av upphängning och bromsar.
Ingen som haft liknande problem?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Jag menade service på bromsarna,  dvs smörjning på relevanta ställen och att återgång på  klossarna funkar..
Det behövs inte så mycket grus och orenhet  för att det ska börja bråka. .

Senast redigerat av chanstagarn (7 juli 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Jskolss
7 juli 2018 · 20 Inlägg

chanstagarn skrev:
Jag menade service på bromsarna,  dvs smörjning på relevanta ställen och att återgång på  klossarna funkar..
Det behövs inte så mycket grus och orenhet  för att det ska börja bråka. .

Tänkte ja ska plocka isär i veckan som kommer, hoppas det är så enkelt. Var inne ett tag på om de kunde vara att skivan blivit skev.
Tack för svaren!

Meaganeowner
7 juli 2018 · 2 250 Inlägg

Är väl nåt plastsycke under bilen eller i hjulhus som inte sitter fäst ordentligt.

Hissa upp bilen. Slit och dra i allt som finns under. Ska sitta ordentligt.

Har sett flera bilar nu i värmen, där det varit fladder under dessa.

Speciellt under framänden!

Jskolss
7 juli 2018 · 20 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Är väl nåt plastsycke under bilen eller i hjulhus som inte sitter fäst ordentligt.

Hissa upp bilen. Slit och dra i allt som finns under. Ska sitta ordentligt.

Har sett flera bilar nu i värmen, där det varit fladder under dessa.

Speciellt under framänden!

Tack för tipset, kollade snabbt under bilen idag men ska hissa och rycka🖒

Jskolss
8 juli 2018 · 20 Inlägg

Jskolss skrev:
Hej!

Jag har ett problem som håller mig sömnlös och frustrerad.
Har enl rubrik en Audi A6 Avant -07.
Jag har ett konstant ljud i framvagnen, Ett dovt vobblande ljud i samma takt som hjulen snurrar känns det som.
• Inga påtagliga vibrationer i ratten men jag känner vibrationer i samtliga pedaler.
• Ljudet ökar i takt med hastighet men över 130km/h avtar ljudet i min värld.
• Inget tyder på hjullagren.
• Nya däck och de är balanserade i slutet på juni 2018.
• Bilen drar ej åt något håll vid inbromsning.
• Körde till Lund igår en resa på ca 35km, vid målet klev jag ur bilen och kände på fälgarna och de var varma (inte brännheta) men samtliga bromsskivorna var stekheta, spottade och det fräste rejält.

Snälla kom med tips och egna erfarenheter.

Mvh
Jocke.

Hörrni!
Jag plockade ned bromspaketet idag och fann inget.
Däremot så snurrade jag på drivaxeln och den såg skev ut, inte mycket med tillräckligt för att synas.
Kan det vara det?

Mvh
Jocke

Meaganeowner
8 juli 2018 · 2 250 Inlägg

Skev. Vart då?
Mellan växellåda och hjul?
Eller i ena änden?

Jskolss
8 juli 2018 · 20 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Skev. Vart då?
Mellan växellåda och hjul?
Eller i ena änden?

Yes, kanske 10cm ned från växellådan emot knuten.
Svårt att säga hur mycket den slår fel men som sagt tillräckligt för ögat att uppfatta.
Ingen aning hur det kanha gått till dock.

Tror du det kan orsaks vibrstionsljud och möjligtvis små vibrationer?

Ska se om jag kan få någon vettig film på det.

Meaganeowner
9 juli 2018 · 2 250 Inlägg

Min son besökte diket, och framänden fick sig en liten smäll.
Detta var en Megane.
Låsning av inre knut mot utgående axel på diffen, på höger sida var en rörfjäder. Denna gick av. En ny kostade 10 kr. Var bara att knacka i.

Och knuten kunde vandra på splinesen rätt mycket.
När den hamnade längre ut, så vibrerade bilen.
Längre in, så styrdes knuten upo och vibrationerna upphörde.

Liknande fel kan det bli på någon Volvo, där det fanns två olika längder på drivaxlarna.

Så försök att dra drivknutarna ut och in mot diffen och kolla om det glappar mer än någon mm.

Då jag höll på med Saab 99:or, råkade jag montera en för kort drivaxel... blev sådant fel.

Ena änden på drivaxlara måste kunna röra sig i endera knuten, när hjulupphängningar fjädrar, rör sig upp och ned. Men absolut inte i båda, för då blir det liknande vibrationer som jag skrev om ovan.

Senast redigerat av Meaganeowner (9 juli 2018)

Jskolss
9 juli 2018 · 20 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Min son besökte diket, och framänden fick sig en liten smäll.
Detta var en Megane.
Låsning av inre knut mot utgående axel på diffen, på höger sida var en rörfjäder. Denna gick av. En ny kostade 10 kr. Var bara att knacka i.

Och knuten kunde vandra på splinesen rätt mycket.
När den hamnade längre ut, så vibrerade bilen.
Längre in, så styrdes knuten upo och vibrationerna upphörde.

Liknande fel kan det bli på någon Volvo, där det fanns två olika längder på drivaxlarna.

Så försök att dra drivknutarna ut och in mot diffen och kolla om det glappar mer än någon mm.

Då jag höll på med Saab 99:or, råkade jag montera en för kort drivaxel... blev sådant fel.

Ena änden på drivaxlara måste kunna röra sig i endera knuten, när hjulupphängningar fjädrar, rör sig upp och ned. Men absolut inte i båda, för då blir det liknande vibrationer som jag skrev om ovan.

Tack för tipset, ska kolla asap! Återkommer🖒

Jskolss
13 augusti 2018 · 20 Inlägg

Feedback! Visade sig vara en kombination av skev drivaxel och slitna hjullager.
Tack för all hjälp!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang