Vilken växellåda och är lyft ett måste?

Chumbucket
12 augusti 2018 · 9 Inlägg

Hej! Jag har en volvo 740 glt där lådan har pajjat på så jag måste byta den. Jag har en 240 som motorn är trasig på och en fin 740 som är fast rostad. Så frågan är passar lådan på en volvo 240 88 med b230e i en 740 90 med b230e? Och måste jag har en växellåde lyft för att plocka ur lådan?

caromania Forummoderator
12 augusti 2018 · 9 296 Inlägg

Chumbucket skrev:
Hej! Jag har en volvo 740 glt där lådan har pajjat på så jag måste byta den. Jag har en 240 som motorn är trasig på och en fin 740 som är fast rostad. Så frågan är passar lådan på en volvo 240 88 med b230e i en 740 90 med b230e? Och måste jag har en växellåde lyft för att plocka ur lådan?

Jag bytte växellåda på en annan bil under sommaren och då låg jag på backen med bilen på pallbockar, lådan togs ner med garagedomkraft. Skulle tro att detsamma gäller en gammal Volvo.  Visst går det men inte fan är det kul. Huruvida lådan passar vetefan. Volvo är inget jag kan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
classexa
12 augusti 2018 · 193 Inlägg

Är det en M47 så borde det väl gå

Senast redigerat av classexa (12 augusti 2018)

Chumbucket
12 augusti 2018 · 9 Inlägg

caromania skrev:

Chumbucket skrev:
Hej! Jag har en volvo 740 glt där lådan har pajjat på så jag måste byta den. Jag har en 240 som motorn är trasig på och en fin 740 som är fast rostad. Så frågan är passar lådan på en volvo 240 88 med b230e i en 740 90 med b230e? Och måste jag har en växellåde lyft för att plocka ur lådan?

Jag bytte växellåda på en annan bil under sommaren och då låg jag på backen med bilen på pallbockar, lådan togs ner med garagedomkraft. Skulle tro att detsamma gäller en gammal Volvo.  Visst går det men inte fan är det kul. Huruvida lådan passar vetefan. Volvo är inget jag kan.

Jag har ju tillgång till en ramp så jag ligger helst inte på backen då

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 augusti 2018 · 13 743 Inlägg

caromania skrev:

Chumbucket skrev:
Hej! Jag har en volvo 740 glt där lådan har pajjat på så jag måste byta den. Jag har en 240 som motorn är trasig på och en fin 740 som är fast rostad. Så frågan är passar lådan på en volvo 240 88 med b230e i en 740 90 med b230e? Och måste jag har en växellåde lyft för att plocka ur lådan?

Jag bytte växellåda på en annan bil under sommaren och då låg jag på backen med bilen på pallbockar, lådan togs ner med garagedomkraft. Skulle tro att detsamma gäller en gammal Volvo.  Visst går det men inte fan är det kul. Huruvida lådan passar vetefan. Volvo är inget jag kan.

Har man en gång stått vid en lyft så är ert svårt att hitta motivation att lägga sig under en bil.skillnaden i tid är ju rejält stor..    Bytte på en 945a för några år sen från jag körde in och ut bilen då bytte jag lagret till ingående axeln så ner med tryckplattan och allt så var jsg själv tror det tog 45min  första gången på säkert 10år jag meka t med skiten hade jsg gjort det på golvet hade det lätt tagit 3timmsr minst tycker mina ska ha något stadigt stt lägga lådan som går att hissa en domkraft fungerar om man bygger en lite ställning för inget roligt när den halkar av just när man var 1mm från att få dit den.     Om lådorna är av samma typ alltså 5växlade eller od så kvittar det vilken låda du tar men spakstället får du byta om du tar den från 240 även medbrimgan till kardan kan skilja

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
caromania Forummoderator
12 augusti 2018 · 9 296 Inlägg

Growe skrev:

caromania skrev:

Chumbucket skrev:
Hej! Jag har en volvo 740 glt där lådan har pajjat på så jag måste byta den. Jag har en 240 som motorn är trasig på och en fin 740 som är fast rostad. Så frågan är passar lådan på en volvo 240 88 med b230e i en 740 90 med b230e? Och måste jag har en växellåde lyft för att plocka ur lådan?

Jag bytte växellåda på en annan bil under sommaren och då låg jag på backen med bilen på pallbockar, lådan togs ner med garagedomkraft. Skulle tro att detsamma gäller en gammal Volvo.  Visst går det men inte fan är det kul. Huruvida lådan passar vetefan. Volvo är inget jag kan.

Har man en gång stått vid en lyft så är ert svårt att hitta motivation att lägga sig under en bil.skillnaden i tid är ju rejält stor..    Bytte på en 945a för några år sen från jag körde in och ut bilen då bytte jag lagret till ingående axeln så ner med tryckplattan och allt så var jsg själv tror det tog 45min  första gången på säkert 10år jag meka t med skiten hade jsg gjort det på golvet hade det lätt tagit 3timmsr minst tycker mina ska ha något stadigt stt lägga lådan som går att hissa en domkraft fungerar om man bygger en lite ställning för inget roligt när den halkar av just när man var 1mm från att få dit den.     Om lådorna är av samma typ alltså 5växlade eller od så kvittar det vilken låda du tar men spakstället får du byta om du tar den från 240 även medbrimgan till kardan kan skilja

Nej fyfasen det var väl ingen höjdare. Dessutom i en lada utan vare sig ljus, el eller ventilation. 30grader. Blä. Tacka vet jag Austin Seven, där väger lådorna 450gram och går att stoppa i fickan efter att man lyft upp den inuti bilen. smile

I nästa liv ska jag ha ett större garage med lyft.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
simlar
12 augusti 2018 · 5 526 Inlägg

Har 240in elektronisk hastighetsmätare så är det bara flytta över 740-spakställ till 240ins M47 och hinka upp i bilen.

Byta låda på en gammal Volvo görs utan större problem på ett garagegolv med en domkraft och bilen på pallbockar.
Trångt är det men görs lätt på en helg.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
244Lover
14 augusti 2018 · 103 Inlägg

om jag inte minns fel så har 740 en medbringare på vxllådan som liknar en trekant eller tänk dig ett kors fast med tre (pinnar) som sticker ut och 240 har en rund medbringare. TROR det va så men kolla innan du börjar

Volvo 244 dl "Numera DL Turbo" (1981)
zemet
14 augusti 2018 · 4 041 Inlägg

Du kan byta lådan med bilen på pallbockar utan problem. Visst är det smidigare att göra jobbet på en lyft. Men har man inte det så får man ligga och åla på golvet.

Skulle tro att det tar dig ca 8 timmar att byta om du är själv och det är första gången.

Ett tips är att köpa 18mm ringspärrnyckel på biltema för att ta den översta bulten på sprängkåpan med.

Jag hade nog bara köpt en lös växellåda till 740n istället. Det får man ju betala kanske 500 kr för. Mer värt att få rätt grejer direkt samt att slippa byta på 2 bilar.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang