Peugeot Expert 2.0 HDI - Felkoder (Antipollution faulty)

Muminsverker
11 augusti 2018 · 6 Inlägg

Hej,

Det har vid två tillfällen inträffat att min bil, Peugeot Expert 2.0 HDI -07, (ca 20k km mil på mätaren) har börjat uppföra sig märkligt. Bilen tappar motoreffekt och motorlampan tänds, den får verkligen kämpa för att komma upp i fart och har svårt att hantera höga varvantal. Första tillfället skedde detta efter ca 3 mils landsvägskörning, andra tillfället efter mindre än en mil. Sedan försvinner felet och bilen går återigen bra..  Felmeddelande - "Antipollution faulty" visas även.

Jag har nu med en ELM327 identifierat tre separata felkoder:

P1351 - IDM input circuit Malfunction/Ignition coil control circuit High voltage SID 803/EDC16C3 - Pre/Post heating relay circuit. Relay not controlled and glow plugs supplied.

P0490 - Exhaust Gas Recirculation Control Circuit High

P0489 - Exhaust Gas Recirculation Control Circuit Low

P1351 - Precis som ovan..

Då jag inte är alltför insatt i bilen, men försöker bli så vore det tacksamt med en knuff i rätt riktning om åtgärder och eventuella delar som kan vara trasiga och behöver bytas. Vore trevligt om detta kan utföras på egen hand i lärande syfte och för att spara en slant eller två men måste den in så måste den in..

Min första tanke är väl att P1351 är det huvudsakliga felet som sedan leder till följdfel: P0490 och P0489. Lyckas man åtgärda P1351 borde de två följande lösa sig själva..

Tacksam för svar!

Senast redigerat av Muminsverker (11 augusti 2018)

Muminsverker
11 augusti 2018 · 6 Inlägg

Är nu inne på att det kan vara på plats att byta ut kontrollenheten för glödstiftsystemet då denna kan ha havererat. Är jag på rätt spår?

Djo
11 augusti 2018 · 10 157 Inlägg

Frågan är om det inte är egr som spökar egentligen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Muminsverker
12 augusti 2018 · 6 Inlägg

Såg även att den nämndes i vissa fall, värt att se efter.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 augusti 2018 · 17 470 Inlägg

Även om glödningen helt slutar fungera så ska bilen gå och starta normalt i temperaturer över nollan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muminsverker
12 augusti 2018 · 6 Inlägg

Att starta bilen har aldrig varit något bekymmer, med eller utan "Antipollution faulty" larmande och motorlampan tänd.

Djo
13 augusti 2018 · 10 157 Inlägg

Muminsverker skrev:
Att starta bilen har aldrig varit något bekymmer, med eller utan "Antipollution faulty" larmande och motorlampan tänd.

Då kanske det är luftpumpen som inte fungerar som den ska om nu denna modelen har en sådan citroen brukar ha det iallafall.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Muminsverker
13 augusti 2018 · 6 Inlägg

Läste av bildatorn med en bättre läsare nu och kan i stort sett konstatera att det är EGR-ventilen som jävlas. Svarar inte på input från läsaren eller något..

Någon som vet hur pass stort arbete detta är? Ger mig gärna på det på egen hand men bra att veta om det är ett hopplöst fall att klara av själv innan man börjar.

Djo
14 augusti 2018 · 10 157 Inlägg

Muminsverker skrev:
Läste av bildatorn med en bättre läsare nu och kan i stort sett konstatera att det är EGR-ventilen som jävlas. Svarar inte på input från läsaren eller något..

Någon som vet hur pass stort arbete detta är? Ger mig gärna på det på egen hand men bra att veta om det är ett hopplöst fall att klara av själv innan man börjar.

Beror helt på din mek vana

jag har gjort det på en du kommer behövs riktigt lång förlägnare för att nå en skruv underifrån, Men annars inte så farligt luftburken lär bort och lite övrigt sen får man känns sig fram för du ser inte vad du skruvar på nästan men helt klart gör bart om du har lite tålamod och vana med verktyg smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Muminsverker
14 augusti 2018 · 6 Inlägg

Som gammal hantverkare har jag lärt mig att det mesta löser sig med slägga och tigersåg.

Får helt enkelt ta och beställa en ny ventil och ge mig på det i helgen. Det rer sig på något vis, i bästa fall lär man sig även något.

Tack för din tid och svar, uppskattat!

Djo
15 augusti 2018 · 10 157 Inlägg

Muminsverker skrev:
Som gammal hantverkare har jag lärt mig att det mesta löser sig med slägga och tigersåg.

Får helt enkelt ta och beställa en ny ventil och ge mig på det i helgen. Det rer sig på något vis, i bästa fall lär man sig även något.

Tack för din tid och svar, uppskattat!

Haha här får du vara lite mer metodisk wink

Tror du lär lära in den nya med dator men kommer inte ihågg exakt men det är inget komplicerat om så är.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang