Har bilverkstaden pajat detta?

Jejjo
20 augusti 2018 · 5 Inlägg

Hej!
Nu är det så att jag har hittat nya fel på min Peugeot 307 -05.
Jag har bytte koppling för 2 månader sedan, efter 3dagar så började den varna för diverse saker om att batteriet inte laddar, sladdar hängde, såg inte schysst ut.
åker tillbaka och de konstaterar att min generator har gått sönder och behöver bytas så då gjorde jag det, då fick jag höra att allt i framvagnen såg nu schysst ut, dyr historia alltihop.

Sedan dess har allt möjligt börjat skallra och bete sig underligt, felkoder bl.a. economy driving och idag påväg hem började något knacka och vina,
lät underligt ifrån motorn samt tycker det nästan låter ifrån kamremmen..
Och då upptäcker jag att skyddsplåten är böjd och sticker in i min kylare, vet inte om något kan hänga ihop med det andra.
skulle vilja ha någon annans tankar kring detta.
jag är okunnig och fipplar definitivt inte på bilen, så hur kan detta ha skett?
Skulle det kunna varit när dem lyft motorn?
Har jag rätten att åka tillbaka och ifrågasätta detta?

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229235/229235-432219900af88579c94d3c4ef316cef3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229235/229235-6ed64547569da8c12d6c0d156389d8c8.jpg

Senast redigerat av Josefineros (21 augusti 2018)

Presidento Of World
20 augusti 2018 · 3 332 Inlägg

Är det en kofot jag ser där?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Presidento Of World
20 augusti 2018 · 3 332 Inlägg

Presidento skrev:
Är det en kofot jag ser där?

Edit: satte på mer ljus på skärmen och ser nu att det var skyddslåt som verkar ha gjort hål i kylaren..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Jejjo
20 augusti 2018 · 5 Inlägg

Presidento skrev:

Presidento skrev:
Är det en kofot jag ser där?

Edit: satte på mer ljus på skärmen och ser nu att det var skyddslåt som verkar ha gjort hål i kylaren..

Haha det ser ut att ha gjorts med en kofot om inget annat.

jaka54
21 augusti 2018 · 5 778 Inlägg

Hej!
Vilka bilder??? Finns inga bilder när man klickar på länkarna!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 augusti 2018 · 17 534 Inlägg

Lägger upp bilderna /mod

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229235/229235-bc80159b19212e134be564c4f447f58b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229235/229235-d31d5da923da92dc4b550a6beb391f05.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
21 augusti 2018 · 5 778 Inlägg

Hej!
Ta kontakt med firman som gjorde jobbet! -Men det kan ju bli svårt att övertyga dem att det var de som orsakade hålen i kylaren och allt det andra som du beskriver.
Ett exempel!
Brorsan lämnade in sin Audi 100 Turbo (-91:a ) för framvagnsinställning (vi hade varit tvunga att lossa de tre översta muttrarna som höll fjäderbenet på plats i karossen, de muttrar som bestämmer camberinställningen).
Bilen kommer tillbaka från firman och när vi kör märker vi att den plötsligt  "sticker i väg" , antingen åt höger eller vänster vid ca 60km/t! -I högre fart är det ännu värre. Den är inte riktningsstabil för fem öre! -Glider omkring som en smörklick i en stekpanna!
Brorsan lämnar in bilen igen och de byter nedre spindelledsbulten  och påstår att den gamla skruven/bulten satt löst ( Jag satte dit en ny skruv bara några dagar tidigare...)
Brorsan får tillbaka bilen och den uppför sig likadant igen, den går inte att köra!! Helt slipprig på vägen!
Vi funderar tills vi blir blåa i ansiktet  men dagarna går och bilen står still till i väntan   på ytterligare  tur till samma verkstad.
Av en händelse lyfter jag på plastkåpan som döljer de tre muttrarna som håller McPhersonbenet på plats i karossen och vad får jag se?jo! Alla tre muttrarna sitter lösa! Fjäderbenet har alltså rört sig utåt och innåt beroende på belastning! -Hur f.. kan man missa en sån sak!?
-Det är tydligen så att ska man fixa med sin bil ska man göra det själv! Då vet man att det blir ordentligt gjort.

Rille0
21 augusti 2018 · 2 021 Inlägg

jaka54 skrev:
-Det är tydligen så att ska man fixa med sin bil ska man göra det själv! Då vet man att det blir ordentligt gjort.

Mycket ironi i ditt inlägg hoppas jag?

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
jaka54
21 augusti 2018 · 5 778 Inlägg

Hej!
Inte alls! Vad jag säger är att man inte kan lita på verkstäderna!

Mack Forum- och sitemoderator
21 augusti 2018 · 26 167 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Inte alls! Vad jag säger är att man inte kan lita på verkstäderna!

Precis som mycket annat här i världen, ska man nog inte dra alla verkstäder över en kam.
Har själv fått i mitt tycke ovärderlig hjälp till liten kostnad just från verkstäder, verkstäder som
till och med har rekommenderat de lägre kostnadsbetydande förslagen just för min plånboks skull.
Men, klart där finns många dåliga verkstäder också.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Rille0
22 augusti 2018 · 2 021 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Inte alls! Vad jag säger är att man inte kan lita på verkstäderna!

tyckte bara det lät lite komiskt att du skrev att ni själva hade skruvat med både fjäderben och spindelledsbult som båda visade sig sitta löst för att sen vinkla det till att verkstäder inte går att lita på och det bara blir ordentligt gjort om man gör det själv hmm

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Jejjo
22 augusti 2018 · 5 Inlägg

Kan meddela att jag har varit i kontakt med bilverkstaden nu, dem vill väl inte riktigt tycka att det är deras fel. En annan bilverkstad har tittat på bilen och kan säga att när min generator byttes så skedde detta.
Har bett om att få bilen lagad, bl.a. vill jag ha en ny kylare då den har varit hel och det är dem som gjort det misstaget vilket säkert kan hända, men då får man hoppas att man får det återgärdat. smile ska lämna in bilen och dem ska få kolla på det samt lite andra små saker som verkar slarvigt,  så håll tummarna för att dem vill hjälpa mig ställa det till rätta!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 augusti 2018 · 13 757 Inlägg

Jejjo skrev:
Kan meddela att jag har varit i kontakt med bilverkstaden nu, dem vill väl inte riktigt tycka att det är deras fel. En annan bilverkstad har tittat på bilen och kan säga att när min generator byttes så skedde detta.
Har bett om att få bilen lagad, bl.a. vill jag ha en ny kylare då den har varit hel och det är dem som gjort det misstaget vilket säkert kan hända, men då får man hoppas att man får det återgärdat. smile ska lämna in bilen och dem ska få kolla på det samt lite andra små saker som verkar slarvigt,  så håll tummarna för att dem vill hjälpa mig ställa det till rätta!

Hur kan dom tycka att det inte är deras fel rätt tydligt att dom släppt plåten för att montera av och på generatorn.   Svårt att slingra sig ur för dom..  Dessutom tog dom den enkla vägen och släppte inte hela värmeplåten utan flytta den är vägen bara.     Mekaniker som monterade generatorn måste ju varit bra trött för att missa att böja tillbaka värmeplåten

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Jejjo
23 augusti 2018 · 5 Inlägg

Growe skrev:

Jejjo skrev:
Kan meddela att jag har varit i kontakt med bilverkstaden nu, dem vill väl inte riktigt tycka att det är deras fel. En annan bilverkstad har tittat på bilen och kan säga att när min generator byttes så skedde detta.
Har bett om att få bilen lagad, bl.a. vill jag ha en ny kylare då den har varit hel och det är dem som gjort det misstaget vilket säkert kan hända, men då får man hoppas att man får det återgärdat. smile ska lämna in bilen och dem ska få kolla på det samt lite andra små saker som verkar slarvigt,  så håll tummarna för att dem vill hjälpa mig ställa det till rätta!

Hur kan dom tycka att det inte är deras fel rätt tydligt att dom släppt plåten för att montera av och på generatorn.   Svårt att slingra sig ur för dom..  Dessutom tog dom den enkla vägen och släppte inte hela värmeplåten utan flytta den är vägen bara.     Mekaniker som monterade generatorn måste ju varit bra trött för att missa att böja tillbaka värmeplåten

Ja det kan man undra.. så kan det absolut vara.
lämnar in imorgon och tänker inte ge mig, betalar man relativt mycket för att saker ska bli fixat så vill man ju inte ha nya problem. Samt drivknutsdamasken har lossnat som dem satte dit i samma veva.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 augusti 2018 · 13 757 Inlägg

Jejjo skrev:

Growe skrev:

Jejjo skrev:
Kan meddela att jag har varit i kontakt med bilverkstaden nu, dem vill väl inte riktigt tycka att det är deras fel. En annan bilverkstad har tittat på bilen och kan säga att när min generator byttes så skedde detta.
Har bett om att få bilen lagad, bl.a. vill jag ha en ny kylare då den har varit hel och det är dem som gjort det misstaget vilket säkert kan hända, men då får man hoppas att man får det återgärdat. smile ska lämna in bilen och dem ska få kolla på det samt lite andra små saker som verkar slarvigt,  så håll tummarna för att dem vill hjälpa mig ställa det till rätta!

Hur kan dom tycka att det inte är deras fel rätt tydligt att dom släppt plåten för att montera av och på generatorn.   Svårt att slingra sig ur för dom..  Dessutom tog dom den enkla vägen och släppte inte hela värmeplåten utan flytta den är vägen bara.     Mekaniker som monterade generatorn måste ju varit bra trött för att missa att böja tillbaka värmeplåten

Ja det kan man undra.. så kan det absolut vara.
lämnar in imorgon och tänker inte ge mig, betalar man relativt mycket för att saker ska bli fixat så vill man ju inte ha nya problem. Samt drivknutsdamasken har lossnat som dem satte dit i samma veva.

Spännande..  Känns som dom inte riktigt vet vad dom hålls med

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang