Turboladdet kommer sent

Janai
11 september 2018 · 8 Inlägg

Hej jag börjar allting med att säga jag råkade nog starta en tråd på fel del av forumet så ifall någon är sugen på vad som mina tidigare fel varit så gå gärna in och läs lite här.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=326154

Mitt problem är nu att laddtrycket kommer nå fruktansvärt sent till skillnad vad det tidigare gjorts, och jag hittar ingenstans vart man justerar just det

Tidigare så laddade turbon 0.7-0.8 som max då jag hade haft det som inställt från tidigare ägare och allting gick perfekt, var ett jävla drag redan vid 2k varv på vilken växel som helst..

Sen i förrgår så slutade turbon funka alls helt plötsligt och då började jag undersöka lite vad som kunde vara felet och jag är inte kunnig alls inom bilar så visste inte riktigt vad man skulle leta efter, men tillslut så hittade jag en video där de snackade om vart trycket kan ta vägen och de nämnde då wg(wastegaten).
Dagen efter så kollade jag hur den såg ut och då hade själva vajern som man skruvar upp trycket på lossnat ifrån själva ”dump”dörren.
Jag trodde att det skulle vara klart efter att man satte dit den igen och satt fast den med en sprint så den ej skulle lossna igen

Men efter att jag började kolla hur bilen gick så började den inte ladda förrän efter 4K varv och laddet var inget att skriva upp ens för det var knappt så den kom över 0.1-0.5

Min fråga är nu, om jag skulle skruva upp wg till 0.8 bar skulle det då också betyda att jag skulle få laddet mycket tidigare än vad jag får nu?

Det jag också undrar är om wg kan ha skruvat till sig självt så att den har sänkt laddnivån då jag körde lite med den uthoppad ifrån dumpdörren?

Kan det vara så att när jag drar på så vägrar wg stänga dumpen och därför får jag inget tryck alls?

Vet inte vad som är felet alls och har bytt ut alla slangar och kollat efter sprickor överallt men ser inge fel alls, turbon är som han ska vara också, låter inte dåligt om han och är inge spel i turbon när det kommer till vingarna eller impellerna

Ska försöka skruva lite mer imorgon för att undersöka felet men kom gärna med egna erfarenheter så kanske ni kan hjälpa mig som är mer okunnig, hade varit sjukt tacksam!

Tack på förhand!

Cuefa Ain't no place like home...
12 september 2018 · 4 628 Inlägg

Axeln är väl gängad på vacuumklockan som reglerar laddtrycket?
Det låter som om axeln inte sitter där den ska.
Som du skriver låter det som om laddtrycket går ut genom dumpventilen istället för in i insuget, därav dålig effekt och lågt laddtryck.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Janai
12 september 2018 · 8 Inlägg

Cuefa skrev:
Axeln är väl gängad på vacuumklockan som reglerar laddtrycket?
Det låter som om axeln inte sitter där den ska.
Som du skriver låter det som om laddtrycket går ut genom dumpventilen istället för in i insuget, därav dålig effekt och lågt laddtryck.

Hittade felet nu, då wastegaten hade lossnat ifrån dumpen så hade den skruvat sig typ 20 varv också så den stod på 0 ladd, skruvade tillbaka den till hur den satt tidigare och nu funkar bilen som nytt igen, ”lås”muttern hade också suttit löst så är nog dåligt arbete av tidigare ägare eller så är det slumpen som slagit till

Cuefa Ain't no place like home...
12 september 2018 · 4 628 Inlägg

Sådär ja! Skönt att det löste sig enkelt då smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang