Volvo 940 96 Turbo - Ras (?)

Janai
11 september 2018 · 8 Inlägg

Tja Garaget! Har varit här och kollat lite då och då men aldrig riktigt haft några större problem.. förrän nu..

Köpte mig nyligen en 96a 940 turbo som har bsr chip till 220 hästar, han har gått hur bra som helst tills idag då turbon slutade ladda alls
Motorn som sitter i är en B230FK

Jag är inte kunnig alls när det kommer till delar osv men har lärt mig lite sen jag skaffade bilen men är fortfarande väldigt okunnig

Det ska vara original turbo som sitter i men vet inte om allt på turbo”huset” är originalet då det ser ut att vara vissa utbytta saker.
Det finns ställbar wastegate och den laddade 0.7-0.8 och har inte rört den alls då jag var rädd att andra delar skulle ryka ifall man skulle börja skruva för mycket när man inte kan så mycket, efter att jag kände att turbon inte tog alls så laddade den inget alls, brukade känna av att turbon började dra vid 2,8-3,0k varv men den verkar vara helt död nu

Min fråga är om det måste vara turbon som är slut eller om det kan vara tryckochpys ventilen eller andra saker som kan orsaka det? Inge fel med några tryckslangar heller från vad jag kunde se
Har inte hunnit skruva något än men tänkte ifall det kanske var vingarna på turbon som vikit sig?

Ursäkta om inlägget ser ut att vara riktigt oprofessionellt ut men kan tyvärr inte så mycket om motorer än, ställ gärna frågor om vad för delar det är så ska jag ta reda på det om det går så kan jag komma tillbaks med information!

Tack på förhand!

Senast redigerat av Janai (11 september 2018)

Utmarks-Loke
11 september 2018 · 5 809 Inlägg

Kan du inte lossa tryckröret från turbon och försöka se hur impeller ser ut? Även känna på axeln för att se om det är glapp i lagret

zemet
11 september 2018 · 4 030 Inlägg

Ryker det bakom bilen, eller får du att den misständer eller får avgassmällar?

Kan vara så enkelt som att din intercooler spruckit, eller att något av tryckrörern lossnat eller spruckit.

Verkar troligt att det är något sådant då det skedde så snabbt för dig.

WilleG
11 september 2018 · 185 Inlägg

En original 13c turbo på en B230FK börjar ladda redan vid 1500-2000 varv, är du säker på att den inte är bytt? Annars kolla så att alla tryckrör är hela och sprickfria.

Jag skulle gjort som ovanstående att lossa först slangen som turbon suger luft genom och känn på impellern om den glappar. Kolla även så att staget till wastegaten är intakt så inte den står helt öppen.

Volvo 142 (1974)
Opel Manta "SR" (1972)
Janai
11 september 2018 · 8 Inlägg

Tack för alla svar!

Kollade lite mer idag när det var ljust ute och det var så att wastegaten hade lossnat ifrån ”luckan” som ska öppna sig, sprinten hade antingen lossnat eller inte varit något där alls.

Jag satte tillbaka wastegaten på plats och en tillfällig sprint (någon som vet vart man kan köpa en sprint?)men nu är det något annat fel känns det som för turbon laddar inte alls lika bra som förut och den tar väldigt sent, runt 4-6k och det är knappt så man känner av den då heller typ

Kan ju varit att den skruvat sig självt när den satt löst och då fått lägre bar, förut laddade den 0.7-0.8 men nu laddar den högst 0.5 men det är inte alls samma tryck i acceleration om man säger så, och sen är det knappt den tar sig till 0.5 för trycket går knappt upp alls

Vad kan påverka att den tar så sent och så dåligt om man tänker sig att inget är fel på turbon?

Hade tänkt att försöka skruva loss hela huset och kolla mer noga i helgen men hypotetiskt sett så vad kan vara fel då?

Kollade på alla tryckslangar och det är inget fel på dem, intercoolern såg helt okej ut dock så hann jag inte kolla på vingarna i turbon, kan det vara tryckochpysventilens fel att den laddar så sent som den gör också?

Till skillnad ifrån igår när det inte var någon turbo alls så känns den nu men väldigt väldigt svagt + att jag hör pysventilen men inte alls lika kraftigt som förut

Sen när bilen är avstängd så visar tryckmätaren -0.1 och ibland ner emot -0.2, den har alltid visat 0 tidigare innan det som skedde igår.

Ska dessutom kolla på grenrören när jag skruvar loss allt men tycker det är lite skumt att just sakerna skulle gå ”sönder” på grund av att sprinten lossnade ifrån wastegaten..

Tack för all hjälp, är det mer ni vill veta så hör jag av mig direkt angående det!

Senast redigerat av Janai (11 september 2018)

Janai
11 september 2018 · 8 Inlägg

WilleG skrev:
En original 13c turbo på en B230FK börjar ladda redan vid 1500-2000 varv, är du säker på att den inte är bytt? Annars kolla så att alla tryckrör är hela och sprickfria.

Jag skulle gjort som ovanstående att lossa först slangen som turbon suger luft genom och känn på impellern om den glappar. Kolla även så att staget till wastegaten är intakt så inte den står helt öppen.

Du har nog rätt angående turbon, den laddar nog redan vid 1500-2000 bara att man kände det inte förrän lite senare, så tror nog att det är original i, är lite ny med bilar så tänkte att den började arbeta när man kände trycket och då har jag räknat efter det

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang