Är det röret som kommer ut från grenröret? Jag tror de pumpar in luft i avgaserna där för att få bättre avgasrening. Men kolla var röret går i andra änden så får du en ledtråd
Är det röret som kommer ut från grenröret? Jag tror de pumpar in luft i avgaserna där för att få bättre avgasrening. Men kolla var röret går i andra änden så får du en ledtråd
Om det är det som TS menar så har du med största sannolikhet rätt. Jag har sånt där på alla mina V8:or. Följer man till andra änden så går rören till en luftpump.
Slutar röret bara där? Då skulle jag tro det är förberett för luftpump, den kanske krävdes för att klara vissa länders avgaskrav. Tar du bort pluggen blåser det nog ut avgaser. Annars kan du plocka bort hela röret och plugga hålet.
Slutar röret bara där? Då skulle jag tro det är förberett för luftpump, den kanske krävdes för att klara vissa länders avgaskrav. Tar du bort pluggen blåser det nog ut avgaser. Annars kan du plocka bort hela röret och plugga hålet.
Yup, finns ingen fortsättning på röret, bara rakt upp i motorrummet
Hmm, åhfan... Det är ingen import så förstår inte vitsen direkt :p
Men att ta bort pluggen är alltså väldigt onödigt då
Funderar på en grej, tillför detta röret något avgasljud?
För att det är la onödigt att ta bort&täta igen om det inte tillför någon nackdel
Röret med den blåa pluggen är för att mäta CO-halt. På verkstad tar man bort pluggen och ansluter avgasmätaren med en adapter där på, detta för att på bilar med katalysator kan du ej mäta CO-halten direkt i avgasutblåset då katalsyatorn omvandlar CO till CO2.
Röret med den blåa pluggen är för att mäta CO-halt. På verkstad tar man bort pluggen och ansluter avgasmätaren med en adapter där på, detta för att på bilar med katalysator kan du ej mäta CO-halten direkt i avgasutblåset då katalsyatorn omvandlar CO till CO2.
På alla mina bilar med katalysatorer har dom då alltid bara mätt CO vid avgasröret och alltid fått en siffra att skriva på protokollet. Jag har aldrig varit med om att det tagits bort nåt plugg i motorrummet för att mäta.
Röret med den blåa pluggen är för att mäta CO-halt. På verkstad tar man bort pluggen och ansluter avgasmätaren med en adapter där på, detta för att på bilar med katalysator kan du ej mäta CO-halten direkt i avgasutblåset då katalsyatorn omvandlar CO till CO2.
På alla mina bilar med katalysatorer har dom då alltid bara mätt CO vid avgasröret och alltid fått en siffra att skriva på protokollet. Jag har aldrig varit med om att det tagits bort nåt plugg i motorrummet för att mäta.
/Benny
På besiktningen ja, det är en annan femma. Då mäter dom bara vad som kommer ut från avgasröret efter att katalysatorn renat avgaserna.
På verkstad så mäter man via pluggen för att justera CO-halten enligt tillverkarens specifikationer. Ska vara en viss procent CO för att motorn ska gå som bäst. Justerade på min Corrado enligt VW-boken i somras och det skulle då vara 0,5% CO när man mäter via pluggen och 0% CO efter katalysatorn.
Röret med den blåa pluggen är för att mäta CO-halt. På verkstad tar man bort pluggen och ansluter avgasmätaren med en adapter där på, detta för att på bilar med katalysator kan du ej mäta CO-halten direkt i avgasutblåset då katalsyatorn omvandlar CO till CO2.
På alla mina bilar med katalysatorer har dom då alltid bara mätt CO vid avgasröret och alltid fått en siffra att skriva på protokollet. Jag har aldrig varit med om att det tagits bort nåt plugg i motorrummet för att mäta.
/Benny
På besiktningen ja, det är en annan femma. Då mäter dom bara vad som kommer ut från avgasröret efter att katalysatorn renat avgaserna.
På verkstad så mäter man via pluggen för att justera CO-halten enligt tillverkarens specifikationer. Ska vara en viss procent CO för att motorn ska gå som bäst. Justerade på min Corrado enligt VW-boken i somras och det skulle då vara 0,5% CO när man mäter via pluggen och 0% CO efter katalysatorn.
Okay, läste nog inte riktigt noga vad du skrev men då förstår jag bättre.