Seat Ibiza -98 Startar men dör direkt – startspärr?

Stefan_Gustafsson
27 september 2018 · 2 Inlägg

Har en Seat -98 med motor AEE (55kw eller 75 hk). Bilen startar direkt men nästa sekund dör den. Kan det vara startspärren?

Går det att koppla förbi startspärren?

zzr94092
27 september 2018 · 4 391 Inlägg

Kan vara bränslepumpen...prova att mäta på med lite startgas bara lite så att du håller motorn vid liv, funkar det så, då är det pumpen.....

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 september 2018 · 13 742 Inlägg

om den startar till och verkar gå normalt men likafort stänger av sig så är det helt klart startspärren..

har du läst felkoderna?      är rätt lätt att byta ut delar på dom.. men inte omöjligt att det är styrboxen som är felet.        fördelen med dessa är att man kan koda ecun och immo boxen utan säkerhetskod.   gjort det på en av mina arosor.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Cuefa Ain't no place like home...
28 september 2018 · 4 628 Inlägg

Som tidigare sagts låter det onekligen som startspärr.
Det sitter en spole runt tändningslåset, som känner av signalen från Immobilizern i nyckeln. Har du fler än en nyckel? Pröva att hålla samtliga tillgängliga nycklar mot tändningslåset när du startar bilen och se om det fungerar då, ibland kan det tricket lyckas då det blir starkare signal från 2 nycklar.

På dessa bilar är det inget separat styrdon för Immo utan det sitter i motorstyrdonet.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 september 2018 · 13 742 Inlägg

Cuefa skrev:
Som tidigare sagts låter det onekligen som startspärr.
Det sitter en spole runt tändningslåset, som känner av signalen från Immobilizern i nyckeln. Har du fler än en nyckel? Pröva att hålla samtliga tillgängliga nycklar mot tändningslåset när du startar bilen och se om det fungerar då, ibland kan det tricket lyckas då det blir starkare signal från 2 nycklar.

På dessa bilar är det inget separat styrdon för Immo utan det sitter i motorstyrdonet.

Där har du fel sitter en lös immo box.   Kan lägga upp bild på hur allt ser ut har ett paket från jsg höll på med min bil

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
it_mutt Avstängd
28 september 2018 · 10 388 Inlägg

Growe skrev:

Cuefa skrev:
Som tidigare sagts låter det onekligen som startspärr.
Det sitter en spole runt tändningslåset, som känner av signalen från Immobilizern i nyckeln. Har du fler än en nyckel? Pröva att hålla samtliga tillgängliga nycklar mot tändningslåset när du startar bilen och se om det fungerar då, ibland kan det tricket lyckas då det blir starkare signal från 2 nycklar.

På dessa bilar är det inget separat styrdon för Immo utan det sitter i motorstyrdonet.

Där har du fel sitter en lös immo box.   Kan lägga upp bild på hur allt ser ut har ett paket från jsg höll på med min bil

Detta byttes väl just där runt 97/98-något...vill jag ha för mig. Om just seat, och isf vilka modeller fick "följa med" i det bytet ska jag väl inte heller ta gift på.

Sen hamnade immon inte i motorstyrdonet utan i kombiinstrumenet. Vilket iofs gör att den "senare" ändock inte var "lös" längre.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 september 2018 · 13 742 Inlägg

it_mutt skrev:

Growe skrev:

Cuefa skrev:
Som tidigare sagts låter det onekligen som startspärr.
Det sitter en spole runt tändningslåset, som känner av signalen från Immobilizern i nyckeln. Har du fler än en nyckel? Pröva att hålla samtliga tillgängliga nycklar mot tändningslåset när du startar bilen och se om det fungerar då, ibland kan det tricket lyckas då det blir starkare signal från 2 nycklar.

På dessa bilar är det inget separat styrdon för Immo utan det sitter i motorstyrdonet.

Där har du fel sitter en lös immo box.   Kan lägga upp bild på hur allt ser ut har ett paket från jsg höll på med min bil

Detta byttes väl just där runt 97/98-något...vill jag ha för mig. Om just seat, och isf vilka modeller fick "följa med" i det bytet ska jag väl inte heller ta gift på.

Sen hamnade immon inte i motorstyrdonet utan i kombiinstrumenet. Vilket iofs gör att den "senare" ändock inte var "lös" längre.

. Polo lupo och arosa vet jag med 100% att dom har lös box och att det går att blanda fritt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Cuefa Ain't no place like home...
28 september 2018 · 4 628 Inlägg

Growe skrev:

it_mutt skrev:

Growe skrev:

Där har du fel sitter en lös immo box.   Kan lägga upp bild på hur allt ser ut har ett paket från jsg höll på med min bil

Detta byttes väl just där runt 97/98-något...vill jag ha för mig. Om just seat, och isf vilka modeller fick "följa med" i det bytet ska jag väl inte heller ta gift på.

Sen hamnade immon inte i motorstyrdonet utan i kombiinstrumenet. Vilket iofs gör att den "senare" ändock inte var "lös" längre.

. Polo lupo och arosa vet jag med 100% att dom har lös box och att det går att blanda fritt

Ibiza -98 har det inte enligt mina program i alla fall.
Beroende på motorkod satt det antingen i kombiinstrumentet eller motorstyrdonet, så jag har inte 100% rätt.
AEE har inte startspärren i motorstyrdonet, så då blir det kombi-instrumentet.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 september 2018 · 13 742 Inlägg

Cuefa skrev:

Growe skrev:

it_mutt skrev:

Detta byttes väl just där runt 97/98-något...vill jag ha för mig. Om just seat, och isf vilka modeller fick "följa med" i det bytet ska jag väl inte heller ta gift på.

Sen hamnade immon inte i motorstyrdonet utan i kombiinstrumenet. Vilket iofs gör att den "senare" ändock inte var "lös" längre.

. Polo lupo och arosa vet jag med 100% att dom har lös box och att det går att blanda fritt

Ibiza -98 har det inte enligt mina program i alla fall.
Beroende på motorkod satt det antingen i kombiinstrumentet eller motorstyrdonet, så jag har inte 100% rätt.
AEE har inte startspärren i motorstyrdonet, så då blir det kombi-instrumentet.

Lätt att ta reda på iof man tar och följer ringen från tändnings låset men rätt säker på att immo boxen sitter skruvad med 2st skruvar till vänster om ratt stången för det är iaf "samma" bräda på ibizan som på polo arosa osv mätarhuset ser likadana ut..  Ska ta en bild på hur boxen ska se ut. Väldigt lätt att hitta man tar ner facket under ratten och sen känner man den om man sätter upp handen under brädan. Man ser skruvarna om man kollar rakt upp.   Tror ingen av dom där småbilarna har det i kombo instrumentet förens efter 00. Möjligen när lupon fick den nya brädan som sitter i instrumentet   samma på Arosan från 01  men har mest mekat arosa men vet att ibizan är som en polo så svårt att tro att dom gjort om något med elen.      Men har inte lyckats läsa ur säkerhetskoden ur immo chipet i ecu på min Arosa för det testade jag näe jag ville försöka koda in orginal nycklarna. Slutade med att jsg satte en nyckel i en lös antennring

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang