Får inte in ett tändstift (Hålet där man skruvar in den verkar vara dålig).

BilOskulden
3 oktober 2018 · 2 Inlägg

Hejsan gänget!
Har en 240 -88 GL med b230f motor. den misständer och jag tänkte byta stiften. Bytte stiften på 3/4 cylindrar. Skulle byta på sista men när jag tog ut det gamla stiftet så satt den fast med någon grå sörja som hade stelnat? Hursomhelst nya stiftet vill inte fästa, hur löser jag detta? (Den liksom ramlar bara ut, den vill inte greppa någonstans)..

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 oktober 2018 · 4 917 Inlägg

Undrar om det håller med helicoil..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
BilOskulden
4 oktober 2018 · 2 Inlägg

bilknuffaren skrev:
Undrar om det håller med helicoil..

Det vettjafan men tusen tack för förslaget!!

Utmarks-Loke
4 oktober 2018 · 5 833 Inlägg

Prova sån där "grå sörja" som föregående ägare tydligen använt. Men helicoil är bäst, problemet är bara att det lätt ramlar ner aluminiumspån i förbränningsrummet. Egentligen borde du lyfta toppen och antingen göra det på arbetsbänken eller också byta topp då det finns ett överflöd av gamla B230-toppar att få för kaffepengar

Meaganeowner
4 oktober 2018 · 2 250 Inlägg

Lämna till verkstad.
De använder speciella bussningar som gängas in.
Verktyget som används fettas in, så det mesta av spånorna följer med ut.
Blåser sen med tryckluft när insugsventilen är stängd o s v.

Har gjort så på några bilar.

kunghippe
4 oktober 2018 · 197 Inlägg

som ovanstående skriver det finns nya gänger att sätta in i hålet man borrar upp hålet använder gängtapp för göra nya gängor sen skruvar man i en gänginsats som gör att tändstiftet passar . detta bör göras med toppen avplockad . fast plockar man ändå av toppen köp en ny på skrot kostar nästan inget och finns massor av dom

Volvo 740 (1986)
torsen
4 oktober 2018 · 7 231 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Lämna till verkstad.
De använder speciella bussningar som gängas in.
Verktyget som används fettas in, så det mesta av spånorna följer med ut.
Blåser sen med tryckluft när insugsventilen är stängd o s v.

Har gjort så på några bilar.

Du behöver inte lämna in på verkstad för detta.
För övrigt instämmer jag med Meganowner.
Gänginsatser finns hos bl a Biltema och Mekonomen(där jag dock inte köpt mina insatser).
Som skrivs ovan så mycket fett på gängtappen och bara ett par varv i taget innan du "byter fett" på gängtappen för att bli av med spånorna.
Blås ur med tryckluft genom tändstiftshålet.
Säkra gänginsatserna med gänglåsning typ Locktite, annars kanske gänginsatsen fastnar på tändstiftet, vilket hänt mig mer än en gång.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang