Hur långt kommer man utan generator?

caromania Forummoderator
6 oktober 2018 · 9 296 Inlägg

Ska åka och besiktiga mitt leksaksprojekt tänkte jag men generatorn är paj, och jag vill inte renovera den innan jag fått domen...

Så, vad tror ni? Hur långt kommer man med fulladdat batteri på 45ah? Alla elförbrukare kan ju vara avstängda.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
granadadr
6 oktober 2018 · 7 269 Inlägg

hur långt är ett snöre?? fruktansvärt svårt å säga,,  beror ju på MKt  motor,, 4 drar mindre ström än en 8a,, inspr?? då drar soppapumpen MKT ström, ,, rullmotstånd osv osv,,

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
caromania Forummoderator
6 oktober 2018 · 9 296 Inlägg

granadadr skrev:
hur långt är ett snöre?? fruktansvärt svårt å säga,,  beror ju på MKt  motor,, 4 drar mindre ström än en 8a,, inspr?? då drar soppapumpen MKT ström, ,, rullmotstånd osv osv,,

Jo förvisso. Men den kommer rulla bra, en v6a är det med insprutning. Fasen. Några kilometer borde väl gå? Kan man räkna på det? 45ah är ju ganska mycket trots allt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
6 oktober 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det handlar om mil!

zzr94092
6 oktober 2018 · 4 378 Inlägg

Har du ABS.SRS.  så kommer dom inte att funka när den inte laddar?

caromania Forummoderator
6 oktober 2018 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det handlar om mil!

Så pass? Kanon, då är det lugnt. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
6 oktober 2018 · 9 296 Inlägg

zzr94092 skrev:
Har du ABS.SRS.  så kommer dom inte att funka när den inte laddar?

Skitsamma. ABS funkar inte ändå och den har ingen airbag.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mack Forum- och sitemoderator
6 oktober 2018 · 26 113 Inlägg

Om jag har räknat rätt så kom jag ungefär sju, nästan åtta mil utan generator när jag skulle hämta en Volvo 240 i Vilhelmina för många år sedan.
Tidigare ägare "kände inte till" att generatorn inte laddade, bara att han hade fått skifta mellan två batterier då och då och ladda på dem..

Kul upptäckt mitt i vintern och sent på kvällen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
caromania Forummoderator
6 oktober 2018 · 9 296 Inlägg

Mack skrev:
Om jag har räknat rätt så kom jag ungefär sju, nästan åtta mil utan generator när jag skulle hämta en Volvo 240 i Vilhelmina för många år sedan.
Tidigare ägare "kände inte till" att generatorn inte laddade, bara att han hade fått skifta mellan två batterier då och då och ladda på dem..

Kul upptäckt mitt i vintern och sent på kvällen.

Fyfan, det kan ju faktiskt till och med bli farligt! 40mil till närmsta by och bussen kommer nästa tisdag. Då är man inte så kaxig när det är -20 ute...

Men det låter ju som om en resa på 3-4km är islugn! Ska besiktiga ”the Black Beast” innan jag gräver ner slantar i den. Bromsarna är sjyssta nu, ska bara få igång framljusen. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
rappus
6 oktober 2018 · 16 Inlägg

Har du fulladdat batteri kmr du nog fram, körde en 940 till volvo ca 6km hade låtit den ladda några timmar, dog på parkeringen framme hos volvo

frasse4
6 oktober 2018 · 736 Inlägg

Kan ju dock tilläggas att det beror på vad som är fel på generatorn, är kolen slut så kommer man långt, men jag har två gånger varit med om att diodbryggan pajat och då laddar man ur batteriet på 10-15 minuter.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
caromania Forummoderator
6 oktober 2018 · 9 296 Inlägg

frasse4 skrev:
Kan ju dock tilläggas att det beror på vad som är fel på generatorn, är kolen slut så kommer man långt, men jag har två gånger varit med om att diodbryggan pajat och då laddar man ur batteriet på 10-15 minuter.

Aha. Ja det har jag ju ingen aning om... Bra input. Tack.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Janneutanb
6 oktober 2018 · 7 267 Inlägg

En kompis kom ungefär 7 mil med sin cheva astro innan det var dags för batteribyte när generatorn var död.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 oktober 2018 · 17 380 Inlägg

Jag körde 4-5 mil med en gammal Hyundai Elantra för några år sedan. När jag var 10 meter hemifrån slutade den svara på gasen och dog på min parkering... laddkabel från generator hade ärgat av men den hade klarat sig!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
7 oktober 2018 · 7 198 Inlägg

Jag var i Rimbo och lekte med en MB 230 GE när generatorn slutade att ladda.

Fick låna ett reservbatteri som komplement till det befintliga.

Kom 7 mil = Bålsta innan mitt originalbatteri var urladdat så att motorn började hacka.

Bytte batteri och kom hem de återstående 5 milen.

Körde på parkeringsljus och inga andra eldrivna faciliteter engagerade.

Batteriet/batterierna på 60 Ah båda två och inte fullt laddade.

Om ABS fungerade eller ej minns jag inte.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 oktober 2018 · 17 380 Inlägg

Lite OT för TS då jag vet vilken bil han har men bra att veta för andra som söker:
Nya bilar känner av om laddningen försvinner och stänger helt enkelt ner förbrukare som ABS/ESP och ibland servo samt AC. En sorts limpmode för att spara batteri.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
frasse4
7 oktober 2018 · 736 Inlägg

När jag fick diodfel på min 240 med mekaniskt sprut märket jag först att voltmätaren stod i botten, så jag förstod att något var fel och vände hem (ca 10 km). Sista biten gick bilen bara i 50 km/h, vilket var all bensin pumpen orkade få fram. När jag kom hem var det 6 V spänning kvar i batteriet. Det hade varit svårt att klara med en nyare bil smile Batteriet laddades upp och funkade sedan fint i 2 år till!

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang