Hej, jag har en VW golf 91 som bara har stått i cirka ett år och togs fram för att sälja nu.
PROBLEMET är att oljelampan börjar lysa när man varvar mer än 2000 varv
Jag har provat att dra ur sladdarna till båda oljetrycksgivarna och resultatet är oförändrat!? Vad kan det vara? Har någon fler upplevt detta? Mvh Josef
Eller så saknas det lite olja.. Han skriver ju inte att han kollat upp detta..
Ja olja saknas det inte, men möjligtvis oljetryck. Men det jag blir fundersam över är att den fortfarande varnar när den inte har någon koppling alls till givarna
Låg kunskapsnivå här . Du har (ofta) två oljetrycksgivare på äldre (o även nyare?) VW. En som varnar för lågt oljetryck (typ vid 0.5 bar) o en annan som varnar för lågt tryck över ett visst varvtal (ofta just 2000 rpm). Den andra oljetrycksgivaren varnar (om jag minns rätt) om trycket är lägre än 2 Bar vid det specifika varvtalet. Om nu oljetrycket är OK vid det där specifika varvtalet så börja med att byta den andra oljetrycksgivaren. Jag har varit med om samma "problem" på just en VW, den hade gått närmre 40000 mil. Efter byte av givaren så slutade den varna. Att den varnar med sladdarna bortkopplade gissar jag att den gör först vid 2000 varv/min, rätt logiskt då den nått det kritiska varvtalet då man saknar signalen från oljetrycksgivaren.
Låg kunskapsnivå här . Du har (ofta) två oljetrycksgivare på äldre (o även nyare?) VW. En som varnar för lågt oljetryck (typ vid 0.5 bar) o en annan som varnar för lågt tryck över ett visst varvtal (ofta just 2000 rpm). Den andra oljetrycksgivaren varnar (om jag minns rätt) om trycket är lägre än 2 Bar vid det specifika varvtalet. Om nu oljetrycket är OK vid det där specifika varvtalet så börja med att byta den andra oljetrycksgivaren. Jag har varit med om samma "problem" på just en VW, den hade gått närmre 40000 mil. Efter byte av givaren så slutade den varna. Att den varnar med sladdarna bortkopplade gissar jag att den gör först vid 2000 varv/min, rätt logiskt då den nått det kritiska varvtalet då man saknar signalen från oljetrycksgivaren.
Ja låg kunskapsnivå är därför denna tråd finnes, får ta o prova byta givare. Ja det stämmer att det är två givare, men borde det inte gå att jorda dessa så borde de sluta varna? Så vet man säkert att de är givarna, eller iallafall kan ta reda på vilken av givarna det räcker som varnar
[ Ja låg kunskapsnivå är därför denna tråd finnes, får ta o prova byta givare. Ja det stämmer att det är två givare, men borde det inte gå att jorda dessa så borde de sluta varna? Så vet man säkert att de är givarna, eller iallafall kan ta reda på vilken av givarna det räcker som varnar
Genom att jorda kontakten på den nämda givaren så ska symtomen upphöra och givaren är kass, (om inte mellanaxelagret är kass)
Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault