Bilen startar inte med koppling ner tryckt

Hnx
28 oktober 2018 · 13 Inlägg

Halloj,

Har en Renault Laguna 1998 1.6 som inte vill starta när koppling är ner tryckt men startar när kopplingen inte är ner tryckt. Igår startade bilen utan problem, även med koppling i eller inte. Och för cirka 5 minuter sedan så ville den inte starta alls även med koppling i och inte i. Efter 2 minuter så gick bilen igång.

Vad kan detta bero på? Det enda felet jag har med bilen just nu är multirem att den tjuter ibland men kan det vara på grund av det? Förut har det funkat galant.

Renault Laguna 1998 1.6 16V

Tack!
/hnx

Hnx
28 oktober 2018 · 13 Inlägg

Jag har Biltemas Brisk tändstift som jag bytte i somras. Kan det vara något?

jaka54
28 oktober 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Kopplingen har mig veterligt inget med om motorn ska starta eller inte , så min gissning är att felet inte är kopplingsrelaterat.
Börja med att se till att motorn får det den vill ha.
1. Frisk luft (när bytte du luftfilter senast?). Kolla också att du inte har läckage någonstans genom att spraya startgas runt slangar vid insuget.
2. Tändning (Byt stiften till sådana som tillverkaren rekommenderar. Gissar att det är NGK eller Bosch av något slag). Byt också fördelare och rotor om du  har det på din bil och kolla att gnistan är bra (blåvit på varje stift).
3. Kolla också eventuella felkoder.-Detta är något man bör börja med.
4. Byt syntetolja regelbundet, varje år eller  vart 1000mil, oftast 5Wx40.

granadadr
28 oktober 2018 · 7 286 Inlägg

tror mer att kopplingspedalen kommer åt någon elhärva å gör något dumt,, rycker den till när du vxl ??

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Janneutanb
28 oktober 2018 · 7 271 Inlägg

Går motorn runt när du trycker ner kopplingen?

Hnx
28 oktober 2018 · 13 Inlägg

När jag försöker starta bilen så låter ett högt ljud från motorn som "voooooom" men inget händer. Kollade precis på alla tändstift och batteri men allt verkar OK. Har dock inte testat att start kabla igång bilen.

zzr94092
28 oktober 2018 · 4 385 Inlägg

Finns det någon brytare som gör att man ska hålla pedalen nedtryckt?  När /om allt fungerar som det ska?
Men tror att bilen är för gammal att den funktionen ska finnas...kan nog vara som det sas tidigare,något lägger sig i klämm..

Hnx
28 oktober 2018 · 13 Inlägg

Det var startspärren. Testade med extra nycklarna och en av dem startade bilen och sedan testade jag med den vanliga nyckeln och det gick inte. Men när jag låste bilen och låste upp så startade bilen. Vad kan man göra åt detta?

zzr94092
28 oktober 2018 · 4 385 Inlägg

Underbart fel!!! Det kan jag inte ens gissa mig till..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang