Läckage slavcylinder Audi A3

Gyldenstolpe
4 november 2018 · 3 Inlägg

Hej!

Har sedan en vecka tillbaka bytt slavcylindern hos Audi Möller bil
på grund av att det läcker bromsvätska I kupen, som droppar ner i framkant på mattan under kopplingspedalen.

Nu efter en vecka märker jag att det läcker igen ifrån slavcylindern. Möller bil gjorde en självsäker felsökning och menade på att det just var slavcylindern som var defekt. Nu har jag garanti, vilket förhoppningsvis gör att jag slipper fler höga kostnader.

Anledningen till denna tråd är att jag inte kan få fram någonstans där någon upplevt samma problem, varken forum eller de verkstäder jag pratat med. Så min förhoppning är att det kanske finns någon här som upplevt eller känner någon som haft detta problem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230176/230176-3b4a143828e07c9b7e2c835bfab871f3.jpg

Senast redigerat av Gyldenstolpe (4 november 2018)

zzr94092
4 november 2018 · 4 385 Inlägg

Vad är "problemet"? Är väl bara att åka tillbaka..

jaka54
4 november 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Slavcylindern sitter väl inte inne i kupén?!

Utmarks-Loke
4 november 2018 · 5 833 Inlägg

Det är huvudcylinder/mastercylindern som sitter i kupén. Att den eller slavcylindern börjar läcka är ett vanligt fel på gamla bilar men det skall naturligtvis inte hända igen efter bara någon vecka. Byttes cylindern förra gången eller renoverades den?

Gyldenstolpe
4 november 2018 · 3 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Det är huvudcylinder/mastercylindern som sitter i kupén. Att den eller slavcylindern börjar läcka är ett vanligt fel på gamla bilar men det skall naturligtvis inte hända igen efter bara någon vecka. Byttes cylindern förra gången eller renoverades den?

Bilen sattes i trafik 12/12 -14.
Som ni säkert förstår, vidarebefordrar jag den information jag fått. Enligt mekanikern med masterutbildning för Audi var det slavcylindern som satt där och som de bytt och inte renoverat. Men jag är öppen för ny information.
Allt verkar hursomhelst väldigt märkligt då bilen är relativt ny. Har ju tur att Möller gjort en felsökning innan utfört jobb, vilket är min försäkring just nu. Men vill såklart förstå vad som egentligen kan orsaka ett sådant problem, och erfarenhet utav andra personer uppskattas högt.

Tack för svaret.

Utmarks-Loke
5 november 2018 · 5 833 Inlägg

När man trampar på kopplingspedalen trycks kolven i mastercylindern in, olja trycks ut i ett rör och når sedan slavcylindern som sitter ute i motorrummet, och får kolven på den att tryckas ut så kopplingen manövreras. Det är därför det heter så, den ena cylindern måste göra som den andra vill, och slaven är alltså den som sitter ute.

Det som brukar hända är att packboxarna blir dåliga, kolven glider ju in och ut och måste ha en packning så inte oljan läcker ut. Det är som på alla hydraulcylindrar, tex. de på armen på en grävmaskin, fast i mindre skala. Att det går sönder på en så ny bil är ovanligt men sånt händer. Men att det händer igen på en gång är alarmerande.

Gyldenstolpe
5 november 2018 · 3 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
När man trampar på kopplingspedalen trycks kolven i mastercylindern in, olja trycks ut i ett rör och når sedan slavcylindern som sitter ute i motorrummet, och får kolven på den att tryckas ut så kopplingen manövreras. Det är därför det heter så, den ena cylindern måste göra som den andra vill, och slaven är alltså den som sitter ute.

Det som brukar hända är att packboxarna blir dåliga, kolven glider ju in och ut och måste ha en packning så inte oljan läcker ut. Det är som på alla hydraulcylindrar, tex. de på armen på en grävmaskin, fast i mindre skala. Att det går sönder på en så ny bil är ovanligt men sånt händer. Men att det händer igen på en gång är alarmerande.

Ypperligt tacksam för svaret!
Ha en fantastisk dag!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang