Problem med kupéfläkt? Volvo S70 -97

Williamm
1 november 2018 · 5 Inlägg

Tjaa,
Jag har problem med luftflödet till kupén.
När bilen är kall så fungerar allt som det ska och inget speciellt men efter en stund så bilen har gått upp i arbetstemp då börjar det bröla i bilen och när jag öppnar huven så låter det vid kupéfiltret. (tungt brölande)
Om jag stänger av fläkten helt så tystnar det och när jag slår på den igen börjar det bröla.
Jag har bytt kupéfiltret, men min gissning är att något spjäll går i lås när bilen blir varm.

Info om bilen. S70, GLT 20V 170HK.

zleepy Trucker
1 november 2018 · 1 391 Inlägg

kan vara själva kupefläkten som gått sönder, sitter bakom handsfacket, jag fick byta min när den slutade leverera som den skulle, fick tag på en beg som jag bytte mot, gäller och vara riiiktigt försiktig när man tar av "fläktbladen" går enkelt sönder... blev prima efter, värme och tyst smile

https://vparts.se/no/kupe-flakt-volvo-s … v70xc.html

Senast redigerat av zleepy (1 november 2018)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
zzr94092
1 november 2018 · 4 385 Inlägg

Vadå "tar av" fläktbladen?

Williamm
1 november 2018 · 5 Inlägg

zleepy skrev:
kan vara själva kupefläkten som gått sönder, sitter bakom handsfacket, jag fick byta min när den slutade leverera som den skulle, fick tag på en beg som jag bytte mot, gäller och vara riiiktigt försiktig när man tar av "fläktbladen" går enkelt sönder... blev prima efter, värme och tyst smile

https://vparts.se/no/kupe-flakt-volvo-s … v70xc.html

Skulle mycket väl kunna vara kupefläkten, ska testa köpa en ny och byta den.
Vad menar du med Fläktbladen? är det dem vita blad liknande som sitter på kupefläkten?

Senast redigerat av Williamm (1 november 2018)

zzr94092
1 november 2018 · 4 385 Inlägg

Fläkthjulet sitter redan på plats.

Williamm
1 november 2018 · 5 Inlägg

zzr94092 skrev:
Fläkthjulet sitter redan på plats.

Okej men att byta hela fläkten är väl ganska enkelt? det är väl bara att ta den nya och byta?

zzr94092
1 november 2018 · 4 385 Inlägg

Hur enkelt som helst.Den sitter även lika på N karossen,sen var djävulen med o konstruera om i bilen.

Williamm
1 november 2018 · 5 Inlägg

zzr94092 skrev:
Hur enkelt som helst.Den sitter även lika på N karossen,sen var djävulen med o konstruera om i bilen.

Haha, okej tack så mycket. Jag återkommer om det inte löser sig. Hörs!

zleepy Trucker
2 november 2018 · 1 391 Inlägg

zzr94092 skrev:
Vadå "tar av" fläktbladen?

Ja, när jag bytte så köpte jag en beg motor, och "flyttade" över fläktbladet så säga, köpte inte hela klabbet, gick ganska smidigt ändå smile detta var en evighet sen, numera är det smidigt när man kan köpa hela klabbet och bara skruva loss och skruva dit smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Williamm
5 november 2018 · 5 Inlägg

Tjaaaa
Jag köpte en ny kupéfläkt och bytte den, allt funkar nu.
Tackar alla som har skrivit sina idéer och tankar
//Williamm

zleepy Trucker
6 november 2018 · 1 391 Inlägg

Williamm skrev:
Tjaaaa
Jag köpte en ny kupéfläkt och bytte den, allt funkar nu.
Tackar alla som har skrivit sina idéer och tankar
//Williamm

Skönt att höra, kan du njuta av värme i vinter! smile

/ Z

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang