PROJEKT: DJs BMW E30 Common rail diesel. Nya motorn

sexy_d
7 april 2013 · 665 Inlägg

DJ_V8_BMW skrev:

sexy_d skrev:

DJ_V8_BMW skrev:
Efter en tids slit i garaget börjar BMWn bil igen.
Har både hunnit fått ihop den, provkört och skruvat isär den igen.


Det som har hänt under den senaste månaden är:
-Byggt nytt avgassystem. 3" som delar till dubbla dämpare i 2,5"
-Monterat kylaren och kopplat om kylarslangarna för att passa min lågt placerade kylare.
-Lämnat upp styrboxen för mappning/programmering.
-Bytt diff till 2,86 utv (tidigare 3,15)
-Monterat laddtrycksstyrning.
-Monterat ett AEM vatten/metanol sprut.     
-Plus en massa annan små skit....


Den har fungerat mycket bra vid provkörningarna, men har hela tiden märkt att det finns mer att plocka ur.
Första rundan med original mapp och en turbo som bara laddade 0,45bar var ingen större sensation, men med lite högre tryck började det hända grejer.
Skickade boxen till Fekzen i Stockholm för programmering, när jag fick tillbaka den hade jag ca 40hk (totalt 220hk) och 150Nm (550Nm) mer, det gjorde en stor skillnad.

Jag har tidigare "laborerat" med vatten/metanol insprutning i tidigare motorprojekt så varför inte prova det på denna motorn också!
Beställde ett nytt amerikanskt AEM sprut avsett för pickup dieslar. I montering satsen fanns dubbla insprutare avsett för högt effektuttag men valde att bara köra singel med en stort munstycke.
Det gav ännu ett effekt steg i min jakt på mer vrid. Men tror ändå att jag ska testa att köra med dubbla spridare för det tror jag motorn ska klara.

Men med mer vrid kommer problemen att få grejerna att hålla....sad
På dom lägre växlarna vid gaspådrag så får jag lite lätt hjulspinn vid effekttoppen, men vid högre växlar hänger inte kopplingen med trots sin sinterlammel, men kan det inte vara så att TDSens tryckplatta inte riktigt är anpassat till nästa 600Nm i vrid?   cool
En ny platta får det bli i vinter.

Bytte även diffen igår. Tyvärr ingen bromsad men till TDSens 2,86 diff. Fick en mycket trevligare bil att köra och passar motor effekten bättre. Innan behövde jag 4vxl för att nå 100km/h, nu behövs bara 3.

Ska köra bilen i några dagar till innan den åker in i verkstaden igen för vinterns uppgraderingar, då kommer bla elen och motorrummet snyggas till, ny koppling och planerar att skaffa några andra spridare för att nå mitt mål på 300hk och en jävla massa vrid!



http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 4ef4f9.jpg
Vatten/metanol sprutet.



///DJ

Blev det något skillnad effekt  på vatten/metanol insprut ?! Hur gick det att koppla den ?!

Jo det bilr stor skilland, har kört med det någon gång avstängt och känner att den är mycket "lamare" en med. Skulle kunna tänka mig att det ger ca 20hk extra i effekt.

Väldigt lätt att monterar, några kablar från styrenheten till tanken, en vattenslag till munstycket på insugningsröret, en laddtrycksslang från laddtrycksmätaren till styrenheten och strömkablar från batteri till styrenhet.
Tog en kväll att montera. Viktigaste och kanske det största jobbet är att montera munstycket, vattnet ska riktas mot inkommande luft för att få en bra spridning.


///DJ

Det låter ju riktig Nice, något jag verkligen måste satsa på. Tack för tipset iaf

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
BMW Touring 328 Kompressor "KompressorBeast" (1996)
DJ_V8_BMW
14 april 2013 · 210 Inlägg

Dags för en liten uppdatering av kärran då.

Den har fått lite nya bromsar fram i form av 325mm zimmerman skivor och 325ix bromsok från E46, hade lite problem med varmgång förra året så jag hoppas detta ska göra susen.



https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65994/65994-cb5dafcfad88531e5714862e8a61f5a8_large.jpg
Nytt vs gammalt


https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65994/65994-223d3d03cf5e5466fc7257df1245f43f_large.jpg
Allt på plats.
Ska bara skaffa nya fjädrar innan provkörningen imorgon smile



https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65994/65994-102f52149a949b936502474547419b0d_large.jpg
Fyller ut bra...


///DJ

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
BMWcamper
20 maj 2013 · 2 Inlägg

We are investigating putting a M57 or N57 BMW diesel 3.0 into a Vixen motor home
that has a M21 diesel.
In North America all we have is automatic diesels. We would need to adjust
ECU for manual gear box and disable the CAN bus and also theft control if
possible.
Do you have knowledge and experience of how to do this and any suggestions
you may have.

Thanks

Cam you PM with what to do? Thanks

DJ_V8_BMW
25 maj 2013 · 210 Inlägg

BMWcamper skrev:
We are investigating putting a M57 or N57 BMW diesel 3.0 into a Vixen motor home
that has a M21 diesel.
In North America all we have is automatic diesels. We would need to adjust
ECU for manual gear box and disable the CAN bus and also theft control if
possible.
Do you have knowledge and experience of how to do this and any suggestions
you may have.

Thanks

Cam you PM with what to do? Thanks

You've got PM!

///DJ

RWD forever & ever!
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Bymmer_jonas
26 maj 2013 · 15 Inlägg

DJ_V8_BMW skrev:

BMWcamper skrev:
We are investigating putting a M57 or N57 BMW diesel 3.0 into a Vixen motor home
that has a M21 diesel.
In North America all we have is automatic diesels. We would need to adjust
ECU for manual gear box and disable the CAN bus and also theft control if
possible.
Do you have knowledge and experience of how to do this and any suggestions
you may have.

Thanks

Cam you PM with what to do? Thanks

You've got PM!

///DJ

Lust o skicka den informationen till mej med?
Mvh Jonas

BMWcamper
27 maj 2013 · 2 Inlägg

personal message rvstuff(at)sympatico.ca

teamarneby
20 januari 2014 · 8 Inlägg

tjena, vill börja med att säga att det är ett riktigt grymt bygge !
sen har jag en liten fråga ang reggningen med den äldre motorn (m51d25).
såg att det blev en regbesiktningen, motorns effekt skrevs till 85kw det betyder att det nu i papprena är en motor från en 325Td; frågan lyder reggade du med en tds motor utan ic och du hade tur så att det gick vägen ?
Är det samma motorkod på td som tds ?
Jag ska göra samma reggning men faller på för stort vrid (205->280nm) med tds motorn i en e30 323 karross?

Mazda rx7 fc3s4 "Rx7 Fc T2" (1988)
DJ_V8_BMW
21 januari 2014 · 210 Inlägg

teamarneby skrev:
tjena, vill börja med att säga att det är ett riktigt grymt bygge !
sen har jag en liten fråga ang reggningen med den äldre motorn (m51d25).
såg att det blev en regbesiktningen, motorns effekt skrevs till 85kw det betyder att det nu i papprena är en motor från en 325Td; frågan lyder reggade du med en tds motor utan ic och du hade tur så att det gick vägen ?
Är det samma motorkod på td som tds ?
Jag ska göra samma reggning men faller på för stort vrid (205->280nm) med tds motorn i en e30 323 karross?

Hej,

Ja det var en TDS jag reggade utan IC där med blev det en TD smile
Tror inte att man på kan skilja på motornumret om det är en TDS eller en TD, kolla länken http://www.sfro.com/images/stories/dok/ … cation.pdf
Min E30 var ju en 320 innan och vridet är högre i en TD än vad som var tillåtet men besiktningen brydde sig inte om detta.

Lycka till!

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
teamarneby
22 januari 2014 · 8 Inlägg

Tack så mycket ! smile
Har kontakt med sfro nu och en bmw tekniker i solna så hoppas det ska lösa sig med en vanlig regg för mig med .

Mazda rx7 fc3s4 "Rx7 Fc T2" (1988)
CrAzY_Dr1veR
21 februari 2015 · 1 Inlägg

hello, nice video on youtube smile i am going to fit a m57 on my 324td what did you modify on the 330d engine mounts? any pictures? thanks

NSS207
4 november 2018 · 513 Inlägg

DJ_V8_BMW skrev:

Hunted skrev:

DJ_V8_BMW skrev:
Det är inte svårt att ta ut härvan (det mesta sitter i motorrummet) men det är lite delar du behöver inne i kupén som måste finnas med för att få en fungerande motor.

Jag kan skicka ett meddelande senare med en lite beskrivning hur du ska gå till väga.



///DJ

Skriv det hellre rätt ut här i forumet så kan andra ta del av informationen :-)

Jag hjälper gärna till och berättar kring mitt bygge. Men när det gäller systemet kring startspärren vill jag gärna inte sprida det på forumet då detta kan bli ett "recept" på hur man ska göra för att sno en BMW (vilket jag har lärt mig genom detta projekt). Men visar man ett stort intresse och sina avsikter berättar jag gärna via PM.

Hoppas ni förstår mig?


///DJ

Hade varit underbart om du hade lust att skicka till mig med! Läst igenom projektet 2 ggr nu smile

§9 Annonsering gäller även signaturen!
JSF J.Skagerlind (wescrape)
6 november 2018 · 215 Inlägg

Jag vill hemskt gärna också veta.. min E39 530D har stått stilla sen 2013. Har en M57a på pall som vill sitta i en av mina E28 karosser också.. men jag lär mig fan aldrig för det vill sig inte med EWS'er hit och dit

Mail, jskagerlind@live.se

Tack på förhand!

Mvh Joakim Skagerlind - 0760 - 940 776
http://www.garaget.org/Viper89
E28 Turbo || E39 530D || E30 324TD ||
Only Beemers with a snail on...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang