Audi misständer ibland och går ryckigt.

Troca
13 mars 2014 · 1 Inlägg

Hej!

Köpa mig en fin Audi A6 förra året och den gick bra dem första veckorna. Sen har det bara rasat in problem.
Bilen gick förbi 16000 mil och började gå ryckigt samt motorlampan blinkade / lyste konstant. Pratade med en kille som jobbat på Möller verkstad. Vi konstaterade via felkoden att det var 3 st lambdasonder som gett sig. Dessa byttes och bilen gick bra igen, en stund. Bilen började sedan att misstända och tändspolen byttes. Sen även tändstift och tändkablar. Den gick bra till i höstas, då den började misstända/rycka igen, och då när det började bli fuktigt ute. Lämnade in bilen på verkstad som fick mäta på kablar och bytte kabeln till tändspolen som var glapp. Bilen fick jag hem igen, men den går inte "rent". Har nu också kontrollerar databoxen och gjort rent med elektronikspray. 

Bilen:
Audi A6 2,4
Triptroniclåda

Följande symtom uppstår:

- Motorn kan starta och gå bra nån minut, sen går den ner i varv och nästintill får kämpa för att hålla sig igång.
- Bilen börjar sedan att skaka (kan hända när du kör och även när den står stilla).
- Motorlampan börjar blinka när skakningarna uppstår.
- Vid högt varvtal så skakar inte bilen.
- Uppstår både om bilen är kall/varm.
- När du kör kan den få "ett ryck", som att man stryper den från bensin någon sekund.

Vi har ringt till både Audi och lite olika verkstäder.
Vissa påstår tändspole och andra fukt i databoxen.

Är det någon som har en annan idé om vad det kan vara, och hur man kan testa hemma innan bilen skickas till verkstad. Det finns inga garantier kvar och därför drar jag mig för att lämna in den. (plånboken bestämmer)

Mvh Troca!



!UPDATE:

Bilen visar nu alltid samma felkod (enligt verkstad). Misständning på 2:a och 4:e.
Mina första tankar lutade åt att det kanske är bränslefiltret som blivit "fullt".

Efter en blick på locket till oljepåfyllningen, hittade jag något klet som är lite gul/vax liknande.
Kanske är det stopp i någon slang från vevhusventilationen? Dock så går motorn ändå ojämnt med locket borta vid oljepåfyllningen.

Fortsätter mitt felsökande.

Senast redigerat av Troca (18 mars 2014)

_Lager
5 april 2014 · 191 Inlägg

hitta du gult klet under olje locket tar den mästroligt vatten. blockpackningen.det dära med att den går ryckigt har jag ingen förklaring på har samma problem på min. har bytt lmm tändspolar mm inget hjälper. blir pump nästa. sen prova ja rycka ut lamndasonden vet ej om bilen ska börja gå dåligt då men det gjorde den då inte.

xXSammy
5 april 2014 · 6 566 Inlägg

_Lager skrev:
hitta du gult klet under olje locket tar den mästroligt vatten. blockpackningen.det dära med att den går ryckigt har jag ingen förklaring på har samma problem på min. har bytt lmm tändspolar mm inget hjälper. blir pump nästa. sen prova ja rycka ut lamndasonden vet ej om bilen ska börja gå dåligt då men det gjorde den då inte.

Beror på om bilen har körts korta sträckor eller inte..

De/Dem
scorpan6662
5 april 2014 · 177 Inlägg

Hej, eftersom att både felkoderna + din beskrivning tyder på att du har misständningar så kan du ju ganska enkelt kolla vart felet ligger. Testa att byta tändspolar/kablar/tändstift från någon cylinder som inte misständer och se ifall felkoderna flyttar sig. Om de inte gör det kan det vara läge att ta ett kompprov innan du testar att flytta spridare då dessa brukar vara mer jobb att skifta på.

Angående det gula klegget vid oljepåfyllningslocket brukar det bero på att man kör mycket korta sträckor så att motorn aldrig uppnår ordentlig drifttemp.

LuXe
15 november 2018 · 11 Inlägg

Troca skrev:
Hej!

Köpa mig en fin Audi A6 förra året och den gick bra dem första veckorna. Sen har det bara rasat in problem.
Bilen gick förbi 16000 mil och började gå ryckigt samt motorlampan blinkade / lyste konstant. Pratade med en kille som jobbat på Möller verkstad. Vi konstaterade via felkoden att det var 3 st lambdasonder som gett sig. Dessa byttes och bilen gick bra igen, en stund. Bilen började sedan att misstända och tändspolen byttes. Sen även tändstift och tändkablar. Den gick bra till i höstas, då den började misstända/rycka igen, och då när det började bli fuktigt ute. Lämnade in bilen på verkstad som fick mäta på kablar och bytte kabeln till tändspolen som var glapp. Bilen fick jag hem igen, men den går inte "rent". Har nu också kontrollerar databoxen och gjort rent med elektronikspray. 

Bilen:
Audi A6 2,4
Triptroniclåda

Följande symtom uppstår:

- Motorn kan starta och gå bra nån minut, sen går den ner i varv och nästintill får kämpa för att hålla sig igång.
- Bilen börjar sedan att skaka (kan hända när du kör och även när den står stilla).
- Motorlampan börjar blinka när skakningarna uppstår.
- Vid högt varvtal så skakar inte bilen.
- Uppstår både om bilen är kall/varm.
- När du kör kan den få "ett ryck", som att man stryper den från bensin någon sekund.

Vi har ringt till både Audi och lite olika verkstäder.
Vissa påstår tändspole och andra fukt i databoxen.

Är det någon som har en annan idé om vad det kan vara, och hur man kan testa hemma innan bilen skickas till verkstad. Det finns inga garantier kvar och därför drar jag mig för att lämna in den. (plånboken bestämmer)

Mvh Troca!



!UPDATE:

Bilen visar nu alltid samma felkod (enligt verkstad). Misständning på 2:a och 4:e.
Mina första tankar lutade åt att det kanske är bränslefiltret som blivit "fullt".

Efter en blick på locket till oljepåfyllningen, hittade jag något klet som är lite gul/vax liknande.
Kanske är det stopp i någon slang från vevhusventilationen? Dock så går motorn ändå ojämnt med locket borta vid oljepåfyllningen.

Fortsätter mitt felsökande.

Hitta du vad som var fel till slut?

zzr94092
15 november 2018 · 4 369 Inlägg

Det bör han ha gjort.eller gjort sig av med bilen. Vilket som så är den dåligt  att inte höra av sig hur det gick.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang