Strul med koppling Ford Fiesta -11, skadad på service ?

Bananapancake
27 november 2018 · 2 Inlägg

Hej!

Lämnade in min bil på service förra veckan och då var den i ett gott skick utan problem, när jag hämtade den från servicen så tyckte jag att det var lite segare än vanligt att växla men tänkte inte så mycket mer på det då. Två dagar senare så är det väldigt trögt att växla och man får kämpa lite för att växla men fortfarande ingen större fara. Ringer dock en bilkunnig vän och han säger att dom eventuellt kan ha missat någon olja och att jag bör ringa dom. Åker in dagen efter till verkstaden och berättar om problemet, han säger då att jag får komma tillbaka imorgon. Nu går det typ inte alls att växla, kör jag på 3ans växel och behöver stanna bilen pga fotgängare så är 1an nästan helt omöjlig att få i längre. Kommer till en rondell och där blir jag sen stående, växeln går inte att lägga i längre när bilen är igång. Stänger jag av bilen så kan jag växla hur lätt som helst så pillar i ettan och tar mig till en parkering. Ringer då verkstaden som jag precis varit på och frågar om råd för jag har ju ingen aning om vad jag ska göra. Får iallafall svaret att dom skickar bärgare och kommer och hämtar bilen. Det lustiga var att bilen rullade typ av sig själv utan att jag behövde gasa när ettan var i (typ som en automat) . Är som sagt inte speciellt duktig på bilar så är lite lost i ämnet. Bilen står nu iallafall på verkstaden och dom har sagt att kopplingen är dålig. jag undrar då om dom kan ha något att göra med att bilen blivit så dålig? För den har inte strulat något alls förrän dom hade den på service.

Det som ingick i servicen var väl oljebyte, filter, tändstift vad jag kommer ihåg. Kostade cirka 5000 kr för allt om det nu hjälper. Service pappret ligger kvar i bilen så har ingen större koll på vad som är bytt och inte. Så hur går jag tillväga nu ? Är det bara hosta upp vad det kommer kosta eller har dom någon del i det hela ? Kan såklart vara så att en del bara lägger av men typ 3 dagar efter service kändes som ett samband.

Xebers76
27 november 2018 · 2 264 Inlägg

Låter som att kopplingshydrauliken läcker

xXSammy
27 november 2018 · 6 569 Inlägg

Bananapancake skrev:
Det lustiga var att bilen rullade typ av sig själv utan att jag behövde gasa när ettan var i (typ som en automat) .

Finns det inga tydliga läckage på kopplingshydrauliken har troligen kopplingens tryckplatta gått sönder.
Handhavande? Nja, kopplingslammen brukar gå sönder innan om en har vandaliserat.

De/Dem
Heim
27 november 2018 · 1 Inlägg

Vet du om bromsvätskan blev bytt under servicen? Tänkte om det har kommit in luft i kopplingssystemet. Annars är det kanske läckage på huvudkopplingscylinder eller slavcylinder eller nånstans längs vägen. Hade samma problem men på en modell äldre fiesta. Bytte då först huvudkopplingscylindern och luftade. Då blev bilen bra ett tag men sen återkom problemet och fick byta slavcylindern. Ingen av dom var en särskilt rolig operation. Kopplingen var bytt 1000 mil tidigare på verkstad men verkar inte som att dom bytte slavcylindern då utan bara fettade in den gamla. Nu funkar kopplingen bra dock.. smile Såg inget synligt läckage nånstans.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 november 2018 · 4 917 Inlägg

Bananapancake skrev:
Det som ingick i servicen var väl oljebyte, filter, tändstift vad jag kommer ihåg. Kostade cirka 5000 kr för allt om det nu hjälper. Service pappret ligger kvar i bilen så har ingen större koll på vad som är bytt och inte. Så hur går jag tillväga nu ? Är det bara hosta upp vad det kommer kosta eller har dom någon del i det hela ? Kan såklart vara så att en del bara lägger av men typ 3 dagar efter service kändes som ett samband.

Herreje!  5000 för service?
Till tösens v50 kommer vi undan med 1000lappen, fast då servar jag den själv..
Om det BARA är olja och filter som jag byter så blir det under 300..
Oljan, helsyntet , köper jag på netto för under 200kr för 4 liter..

Senast redigerat av bagatellen (27 november 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Bananapancake
28 november 2018 · 2 Inlägg

Jag vet tyvärr inte vad som byttes under service då pappret ligger kvar i bilen. Men om det är en läcka någonstans i systemet så är det alltså inte kopplat till servicen på något sätt ? Dom kan alltså inte ha tagit sönder något eller fyllt på fel olja eller dylikt när dom skulle serva bilen? Finns det något som är värt att påpeka när jag åker in imorgon för att prata om bilen eller är det bara att betala för sig och se glad ut?

xXSammy
28 november 2018 · 6 569 Inlägg

Bananapancake skrev:
Jag vet tyvärr inte vad som byttes under service då pappret ligger kvar i bilen. Men om det är en läcka någonstans i systemet så är det alltså inte kopplat till servicen på något sätt ? Dom kan alltså inte ha tagit sönder något eller fyllt på fel olja eller dylikt när dom skulle serva bilen? Finns det något som är värt att påpeka när jag åker in imorgon för att prata om bilen eller är det bara att betala för sig och se glad ut?

Det görs inga som helst ingrepp i, eller i närheten av kopplingen samt dess hydraulik vid  vanlig service, oavsett motor.

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang