Bilen stannar, skakar/hackar när man kör. Volvo V70 -00

robinohlsson
29 november 2018 · 2 Inlägg

Hej!
De senaste två veckorna har min Volvo V70 skakat/hackat när jag kör. Det är främst när jag gasar, men ibland även när jag håller hastighet. Jag skulle beskriva hackandet som ungefär likadant som när man håller på att få motorstopp.
Några gånger har det också hänt att bilen stannat av sig själv. Detta har hänt när jag kör i en hastighet mellan 30-50 km/h. Motorn är igång men bilen saktar in av sig själv, styrservon slutar fungera och det går inte att gasa. Batterilampan och oljelampan tänds då.  Sedan har det bara varit att stänga av och starta om bilen och sedan har jag kunnat köra vidare, men igång tog det några försök innan den ville gå igång igen.
Kan detta ha något med kylan att göra då det bara hänt sedan det blev minusgrader ute?
Kan inte så mycket om bilar så jag ber om ursäkt om min förklaring var dålig.
Tacksam för svar!!!!!!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 november 2018 · 4 917 Inlägg

Eftersom du kan starta bilen igen så tyder det på att batteriet inte är slut.
Dock skulle det vara intressant att se vad generatorn levererar med motorn igång.
Det ska vara 14 volt +-0,5  normalt och beroende på om det är tomgång eller du gasar.

Man kan ju börja med att övervaka spänningen ifall det är generatorn som krånglar.
Dock tyder det mest på bränslet och då får man övervaka bränsletrycket istället.
Kanske en bränslepump som ännu inte givit upp..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
zzr94092
29 november 2018 · 4 388 Inlägg

Ännu en gång: läs av felcoder!!
Vi kan inte gissa vad det kan bero på...vet du om gasspjällen är bytt/renoverat?

Senast redigerat av zzr94092 (29 november 2018)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 november 2018 · 4 917 Inlägg

Jag gissar på utav bara tusan för jag vet att han ska kolla koderna, men jag ville inte vara ofin och påpeka det..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
29 november 2018 · 5 836 Inlägg

Vi vet ju inte ens om det är bensin eller diesel så det är inte någon större idé att spekulera.

robinohlsson
29 november 2018 · 2 Inlägg

Som sagt jag kan ingenting om bilar.
Det är en bensinare

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang