Om inte ens Bilia kan åtgärda felet vad gör jag då? Volvo C30 T5

On-the-run
26 november 2018 · 38 Inlägg

Här kommer en lång historia som jag ska försöka dra kort.

Har en Volvo C30 T5. Som jag köpte och då var den redan mappad av firman GDM i Skåne till 280hk. Efter att jag ägt den ett tag så ville jag få ut lite mer och pratade med GDM som sa att det gick att få ut 320hk med lite modifieringar. Sagt och gjort jag satte i nya spridare osv och åkte ner och mappade om den och bänkade den hos GDM. Fick ut 322hk.

När jag kör hem därifrån så börjar motorlampan lysa. Jag kör försiktigt hem givetvis och kollar upp felkoden (har en egen odb läsare) och den visade på luftmassemätaren. Mailade GDM och förklarade. Han säger då att ja det såg jag när jag la in mappningen. Men han säger inget till mig om det? Konstigt tyckte jag men beställde en ny LMM och en bilverkstad satte i den.

Körde bilen i drygt 4 månader innan den började igen och krångla, samma felkod. Hörde av mig till GDM (som varit trötta i sitt svar innan nu säger men kom ner med den så ställer vi om luftmassemätaren). Så körde 20+ mil t/r han ställde om den på 5min, jag körde den lite där och kändes lite lite bättre. Han säger nu kan jag inte göra mer. Tog bara några mil väl hemma så blev den lika illa igen. Tillbaka till verkstaden där jag brukar lämna den igen. Han provtryckte och felsökte utan att hitta något. Men problemet kvarstår.

Han sa att det måste blivit något fel när GDM mappa den då den antagligen trimmats när luftmassemätaren inte fungerat som den ska och att det kan ha krånglat till mappningen. Så då kontaktade jag autotech så dom mappade om den. Dom sa att mappningen GDM gjorde inte var vacker. Totalt kaos i filerna osv tydligen och att efter dom mappat den så ska den fungera, för deras mappning är baserat på originaldelar osv. (jag fick byta tillbaka till original spridare osv innan Autotech mappade den).

Men den funkade inte ändå, samma problem. Så åkte tillbaka till min vanliga verkstad då Autotech sa testa att sätta tillbaka original luftmassemätare. Gjorde det. Hjälpte inte.

Verkstaden jag lämnade in den på är en bra och seriös verkstad där han som haft han om den själv håller på med drifting och även bygger om motorer osv åt andra kunder. Till slut sa han att nä jag vet inte vad det är för fel, låt Bilia titta på den.

Sagt och gjort, lämnade den på Bilia som kollade igenom den idag och jag fick samtal av teknikern. Han provkörde den, märkte att det är något fel. Men kan inte hitta vad det är för fel? Är inte det jävla udda? Sen säger han ja det är lite av ett moment 22. Så fråga jag men vad ska jag göra nu då? Jag måste ju få bilen att fungera så jag kan antingen fortsätta äga den eller sälja den, men måste ju få den fixad först.

Då säger han ja antingen kan du köra den vidare och vänta tills någon felkod dyker upp på nytt eller försöka sälja den som den är...Jaha?

Har lagt otaliga tusenlappar på detta fel nu och ingen verkar hitta vad felet är, men alla håller med och inser att något fel är det.

Den går som den ska tills man kommer upp i 3000 varv ungefär då hackar den till och liksom tappar effekt. Inte hostar till, mer som att den tappar andan.

Vet inte vad jag ska göra längre. Har en bil som är obrukbar att köra, sälja den känns omöjligt för vem vill ha en bil med ett fel på som ingen verkar kunna åtgärda?

Funderar på att höra av mig till allmänna reklamationsnämnden, men frågan är vad jag har för chans där? Men något har ju uppenbarligen gått fel hos GDM och jag har lagt många tusen kronor som sagt sen den var där för att försöka åtgärda det.

Någon som har en aning om vad felet kan vara och/eller vad jag kan göra? Innan någon börjar gorma om hur dum jag är osv så ja det kanske jag är, men jag har aldrig pillat på den själv utan alltid lämnat den till folk som jobbar med detta. Som t ex GDM om jag lämnar den dit och pratar innan med honom och han intygar att det är inga problem att få ut 320hk så tror man ju på det? Är ju därför jag lämnar den där för han påstår att han kan det? Eller är jag fel ute?

zzr94092
27 november 2018 · 4 391 Inlägg

Har du provat att återställa den till original för att se om den funkar då?

Acobra
27 november 2018 · 62 Inlägg

Har du möjlighet att läsa av realtidsdata på din obd läsare så kan det ge en ledtråd om vad som händer när du närmar dig 3000, tänker här ifall du kan se någon uppenbar förändring i värdena.
Annars kan en laddtrycksmätare visa om laddtrycket inte håller sig ordentligt, kan tycka att de firmor du vart inne på borde ha kollat det men man vet aldrig.

Har tactrix kabel med tillgång till evoscan, ecuflash, s-sport till ralliart -10.
Highway_Outlaw
27 november 2018 · 198 Inlägg

Vilken felkod är det som kommer?
Eftersom felet verkar komma efter byte av mjukvara och spridare så är det högst troligt här felet ligger.
Bilia har svårt att reparera en bil som inte är original.
Det bästa hade varit att återställa bilen till original och se om problemen försvinner.

whazze
27 november 2018 · 81 Inlägg

Håller med Acobra låter som om det skulle kunna vara något att han får konstigt laddtryck vid det varvtalet. Även om verkstäder är duktiga och seriösa så kan alla göra fel man är ju inte mer än en människa.

Volvo 945 "Guld lock" (1996)
Janneutanb
27 november 2018 · 7 271 Inlägg

Har gdm kvar filen som han ersatte?
Isåfall sätt tillbaka det som var när den fungerade och ladda in den filen.

torsen
27 november 2018 · 7 238 Inlägg

On-the-run skrev:
Funderar på att höra av mig till allmänna reklamationsnämnden, men frågan är vad jag har för chans där?

Tror inte att de ens tar upp ditt fall.
Jag och flera andra har anmält verkstäder till ARN utan att få rätt.
I mitt fall så enkelt som att Mekonomen vägrade 3 års garanti på arbete och delar.
Trots att endast ½ år förflutit sedan reparationen med delar de själva tillhandahöll.
Så tyvärr, ARN kan du inte räkna med.
De kan inte avgöra om ett spett är rakt eller ej.
De är bara akademiska byråkrater.

On-the-run
27 november 2018 · 38 Inlägg

Highway_Outlaw skrev:
Vilken felkod är det som kommer?
Eftersom felet verkar komma efter byte av mjukvara och spridare så är det högst troligt här felet ligger.
Bilia har svårt att reparera en bil som inte är original.
Det bästa hade varit att återställa bilen till original och se om problemen försvinner.

Tack för alla svar.

Felkoden som varit är P0101 (air flow blablabla)

Laddtrycket känns som en bra gissning. Går det bara att testa vid körning bara? Hur åtgärdas det, är det dyrt?

Det förslaget med katalysatorn hur kollas det osv?

Djo
27 november 2018 · 10 157 Inlägg

Kolla alla tryckrör efter eventuella sprickor skador om nu GDM har klantat till det å slagit på massa ladd utan kontroll och något tryckrör fått sig en känga.

är ju plast rör original och även plast gavlade intercoolers, vid 3000rpm kanske laddet blir såpass kraftigt att denna spricka skada vidgas och laddtrycket pyser ut helt enkelt ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 november 2018 · 4 917 Inlägg

zzr94092 skrev:
Har du provat att återställa den till original för att se om den funkar då?

Ett mycket bra svar på vad som kan hända när man går utanför ramarna för  vad bilen kan prestera..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Catoxxo
27 november 2018 · 324 Inlägg

On-the-run skrev:
Felkoden som varit är P0101 (air flow blablabla)

blablabla hjälper inte så mycket om man ska börja nysta i detta... Hittade Bilia någon felkod, om de läste ut bilen med Vida? Hade underlättat med en riktig felkod med text.  Inga andra felkoder?

Acobra
30 november 2018 · 62 Inlägg

On-the-run skrev:

Highway_Outlaw skrev:
Laddtrycket känns som en bra gissning. Går det bara att testa vid körning bara? Hur åtgärdas det, är det dyrt?

Vad jag vet är det bara under körning man kan se eller är lättast att se iallafall. Kostnaden går mellan gratis och tusentals kronor beroende på vad som ev. är trasigt.

Har tactrix kabel med tillgång till evoscan, ecuflash, s-sport till ralliart -10.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang