Trimma/krydda B230A

connyw740
16 december 2018 · 160 Inlägg

Hejsan alla glada!

Som rubriken lyder vill jag krydda min B230A så mycket de går men fortfarande ha ett hyfsat original utseende.  Utvändigt, vi snackar alltså ingen turbo eller så. 

Så mina funderingar är vad kan man göra åt förgasaren för att få mer sjuts?   Hur mycket ska man plana toppen? Porta?  Kam, kolvar och stakar?  Någon som har några bra tips?  Budget ca 30 000

Volvo 740 (1988)
Gatanslag
20 december 2018 · 47 Inlägg

Om du har 30k att lägga ner skulle jag ha skickat iväg toppen till någon volvo trimmare. Kostar runt 18k att få en perfekt som levererar runt 250hk. Skulle kört dubbla weber 45, extraktor grenrör och ett 2,5” avgassystem, sen skulle jag renoverat blocket med nya lager och ringar. Också planat blocket i samma veva. Svårt val med kamaxel men kolla på folkraceshopen dom har stort utbud

100 sugis hästar är roligare än 100 turbo hästar!
Saab 90 (1986)
jompazx
20 december 2018 · 291 Inlägg

Jag vet ingen turbo, men det är billigast hästar att köpa en ft/fk å sätta i.

Men om det är sug som gäller så är det väl så. A har väl pierburg förgasare? skulle som tidiagare sagt dubbla vebrar, och 531 portad eller ej, nån vass kam. kolvar och stakar behöver du inte byta om A-motorn inte är låg firktions motorn med de smala ramlagren då får du byta motor för det blir bara skit. exakt hur mycket du ska plana om toppen portas kanske förbränningsrum moddas och då kanske den måste planas mer men ca 2mm.

dock byter du till weber gasare ser det ju mindre original ut än turbo motor. vill du att det ska original och du vill ha mycket effekt och du har 30000 att spendra kan du ju köpa en bil med turbo motor.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang