Är 28.000kr en bra lön?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 december 2018 · 13 742 Inlägg

Xaben skrev:

Growe skrev:
Skulle inte stå och skruva bil för dom pengarna.  Inte värt det   brukar ligga mellan 30-35 före skatt när jag kör buss.   Värsta soft jobbet

Det är skillnad på 160 timmar dagtid och 250 timmar kväll/natt

250timmar så länge har jag aldrig jobbat på en månad.  På en normal 8timmars dag (betald tid) så jobbar jag kanske 3timmar normalt..  Jag åker hemifrån 06.30 varje morgon så har dagjobb men visst jag jobbar varannan vecka även lördagar.    Skulle aldrig byta bort det jobbet med att skita ner mig.      Men visst blir det långa dagar i bland..  I början av denna vecka jobba jag från 7-22.det var rätt slitigt men det är mer psykiskt.  Köra 1timme stå 50min köra 40min stå 1timme osv hade kört totalt 7timmsr när jsg slutade efter 15timmar.    Det är ju inte jättebra betalt och köra buss men rätt buss jobb sliter man inget..  Härom veckan körde jag Örebro Stockholm sen på båten med bussen dagen efter  körde jag hem.   Betalt mat bonus på taxfree försäljningen som lastas i bussen.  Så man kör totalt 6timmar på 2dagar och har betalt för 16timmar.  Jag ser allt i att behöva jobba så lite som möjlig.  Innan jobbade jag på en bil lack där allt från svetsning demontering av bilar montering osv  alltid såg man ut som man bott i dammhög   det fatta cirka 7k med chaufförer dom närmsta åren så det är en rätt bra framtid.

Senast redigerat av Growe (23 december 2018)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 december 2018 · 17 476 Inlägg

Growe skrev:

Xaben skrev:

Growe skrev:
Skulle inte stå och skruva bil för dom pengarna.  Inte värt det   brukar ligga mellan 30-35 före skatt när jag kör buss.   Värsta soft jobbet

Det är skillnad på 160 timmar dagtid och 250 timmar kväll/natt

250timmar så länge har jag aldrig jobbat på en månad.  På en normal 8timmars dag (betald tid) så jobbar jag kanske 3timmar normalt..  Jag åker hemifrån 06.30 varje morgon så har dagjobb men visst jag jobbar varannan vecka även lördagar.    Skulle aldrig byta bort det jobbet med att skita ner mig.      Men visst blir det långa dagar i bland..  I början av denna vecka jobba jag från 7-22.det var rätt slitigt men det är mer psykiskt.  Köra 1timme stå 50min köra 40min stå 1timme osv hade kört totalt 7timmsr när jsg slutade efter 15timmar.    Det är ju inte jättebra betalt och köra buss men rätt buss jobb sliter man inget..  Härom veckan körde jag Örebro Stockholm sen på båten med bussen dagen efter  körde jag hem.   Betalt mat bonus på taxfree försäljningen som lastas i bussen.  Så man kör totalt 6timmar på 2dagar och har betalt för 16timmar.  Jag ser allt i att behöva jobba så lite som möjlig.  Innan jobbade jag på en bil lack där allt från svetsning demontering av bilar montering osv  alltid såg man ut som man bott i dammhög   det fatta cirka 7k med chaufförer dom närmsta åren så det är en rätt bra framtid.

Jag hade flippat över. Händer vid enstaka tillfällen att jag inte har något att göra sista timman på dagen. Tycker det är extremt tråkigt och brukar då ta ut komp och gå hem.

Tiden går ju jättesakta om man inte kan pyssla med något. Jag har inte heller ett jobb där man blir smutsig även om det jobbas med bilar. Men de är ju helt fabriksnya. Har dock en fördel med jobbet: Lyssnar på ljudbok cirka 4-5 timmar om dagen i mina Peltor. Man lallar omkring i sin lilla bubbla.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nybergrobin
24 december 2018 · 2 378 Inlägg

Vet inte hur det ser ut för mekaniker men inom bygg (i min branch) så ligger lönen på ca 35k plus traktamenten. Hamnar på en nettolön på ca 32-33 tusen.    28k blir väl inte mycket per timme?  tex en betongare med eller utan yrkesbevis ligger på minst 200/h

SportPilot Ubåtsingenjör
24 december 2018 · 7 229 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Vet inte hur det ser ut för mekaniker men inom bygg (i min branch) så ligger lönen på ca 35k plus traktamenten. Hamnar på en nettolön på ca 32-33 tusen.    28k blir väl inte mycket per timme?  tex en betongare med eller utan yrkesbevis ligger på minst 200/h

det är för att folk inom bygg har orimligt höga löner

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
n_andersson
24 december 2018 · 689 Inlägg

Med tanke på allt slit och hårt kroppsarbete det är som betongare så är det orimligt lågt betalt

Nybergrobin
24 december 2018 · 2 378 Inlägg

n_andersson skrev:
Med tanke på allt slit och hårt kroppsarbete det är som betongare så är det orimligt lågt betalt

TACK big_smile Det är få personer som inser hur jävligt det kan vara som betongare ibland tongue

Utmarks-Loke
25 december 2018 · 5 836 Inlägg

Nybergrobin skrev:

n_andersson skrev:
Med tanke på allt slit och hårt kroppsarbete det är som betongare så är det orimligt lågt betalt

TACK big_smile Det är få personer som inser hur jävligt det kan vara som betongare ibland tongue

Jag tycker det är illa nog när man måste gå och lägga elrör som skall gjutas in. Alltid iskallt, kokhett och någon form av nederbörd, därtill går man framåtböjd hela tiden. Och huden på händerna tycker inte om de där rostiga armeringsjärnen, speciellt inte när det är vått och regnigt.

SportPilot Ubåtsingenjör
25 december 2018 · 7 229 Inlägg

Med tanke på vad för utbildning som krävs så är det löjligt högt, det är också en av anledningarna till vår bostadsbrist, det är helt enkelt för dyrt att bygga här

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 december 2018 · 13 742 Inlägg

SportPilot skrev:
Med tanke på vad för utbildning som krävs så är det löjligt högt, det är också en av anledningarna till vår bostadsbrist, det är helt enkelt för dyrt att bygga här

fast hur jobbigt är det att plugga..    Fysiska arbeten ska ha bra betalt.. Eftersom man inte kan jobb lika länge..  Kontors nissar har ju sina kroppar kvar när dom är 65år medans en byggarbetare har förstört sin kropp totalt..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
SportPilot Ubåtsingenjör
25 december 2018 · 7 229 Inlägg

Growe skrev:

SportPilot skrev:
Med tanke på vad för utbildning som krävs så är det löjligt högt, det är också en av anledningarna till vår bostadsbrist, det är helt enkelt för dyrt att bygga här

fast hur jobbigt är det att plugga..    Fysiska arbeten ska ha bra betalt.. Eftersom man inte kan jobb lika länge..  Kontors nissar har ju sina kroppar kvar när dom är 65år medans en byggarbetare har förstört sin kropp totalt..

Det kostar massor med pengar och kräver massvis med timmar, vanliga arbetarjobb kräver inte samma ambition. Därför så bör lönen också skilja markant, tyvärr är Sverige för sossigt så kompetent arbetskraft flyr landet.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
-jimmy
25 december 2018 · 377 Inlägg

Allt är ju relativt.

Utmarks-Loke
25 december 2018 · 5 836 Inlägg

SportPilot skrev:
Med tanke på vad för utbildning som krävs så är det löjligt högt, det är också en av anledningarna till vår bostadsbrist, det är helt enkelt för dyrt att bygga här

Och ändå är det stor brist på byggarbetare av i princip alla sorter medan det finns ett överflöd av utbildade pappersvändare/byråkrater. Hur kan det komma sig?

SportPilot Ubåtsingenjör
25 december 2018 · 7 229 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

SportPilot skrev:
Med tanke på vad för utbildning som krävs så är det löjligt högt, det är också en av anledningarna till vår bostadsbrist, det är helt enkelt för dyrt att bygga här

Och ändå är det stor brist på byggarbetare av i princip alla sorter medan det finns ett överflöd av utbildade pappersvändare/byråkrater. Hur kan det komma sig?

nu är ju inte det hela sanningen, alla läser inte till genusforskare eller fuskhistoriker

finns en stor brist på lärare, ingenjörer sjukvårdspersonal osv
inte allt för ovanligt att ingenjörer åker utomlands för att arbeta efter studierna

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 december 2018 · 13 742 Inlägg

SportPilot skrev:

Growe skrev:

SportPilot skrev:
Med tanke på vad för utbildning som krävs så är det löjligt högt, det är också en av anledningarna till vår bostadsbrist, det är helt enkelt för dyrt att bygga här

fast hur jobbigt är det att plugga..    Fysiska arbeten ska ha bra betalt.. Eftersom man inte kan jobb lika länge..  Kontors nissar har ju sina kroppar kvar när dom är 65år medans en byggarbetare har förstört sin kropp totalt..

Det kostar massor med pengar och kräver massvis med timmar, vanliga arbetarjobb kräver inte samma ambition. Därför så bör lönen också skilja markant, tyvärr är Sverige för sossigt så kompetent arbetskraft flyr landet.

. Jo men det är inte det minsta fysiskt arbete..   Alltså betyder det att kroppen håller bättre och man kan jobba längre så derför borde fysiska jobb ge väldigt mer än sånt där trams.   Utan arbetare så fanns inte Sverige..  Sen att folk är korkade nog att plugga till dom är 40 är ju upp till dom

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
viccoA
27 december 2018 · 3 109 Inlägg

Ang byggarbetarlöner; vänta på nästa lågkonjuktur så står det byggpersonal i kö för att jobba för 21-25 tkr per månad.

n_andersson
27 december 2018 · 689 Inlägg

viccoA skrev:
Ang byggarbetarlöner; vänta på nästa lågkonjuktur så står det byggpersonal i kö för att jobba för 21-25 tkr per månad.

Så lågkonjunkturen drabbar bara arbetare inte pappersvändare med?

jompazx
27 december 2018 · 291 Inlägg

SportPilot skrev:

Growe skrev:

SportPilot skrev:
Med tanke på vad för utbildning som krävs så är det löjligt högt, det är också en av anledningarna till vår bostadsbrist, det är helt enkelt för dyrt att bygga här

fast hur jobbigt är det att plugga..    Fysiska arbeten ska ha bra betalt.. Eftersom man inte kan jobb lika länge..  Kontors nissar har ju sina kroppar kvar när dom är 65år medans en byggarbetare har förstört sin kropp totalt..

Det kostar massor med pengar och kräver massvis med timmar, vanliga arbetarjobb kräver inte samma ambition. Därför så bör lönen också skilja markant, tyvärr är Sverige för sossigt så kompetent arbetskraft flyr landet.

Ambitionsnivå och hur jobbigt något är, är inte det som avgör en lön på det stora hela. visst får man en viss risk premie för farliga jobb som är fysiskt slitsamma. Det som avgör är hur mycket värde mätt i pengar du producerar. en viss procent av värdet du producerar går till dig, den procenten blir större om det är ett brist yrke och lägre om det är tvärt om. Det är därför folk som är anställda i den offentliga sektorn är dåligt betalda, värdet som de producerar är inte lika lätt att mäta, hur många kronor är en sjuksköterska värd? vet inte, hur mycket producerar hon? då blir det dåligt betalt trotts att det är ett brist yrke. Det är lätt att se hur mycket pengar man får in per betongplatta kalle gjuter, kalle får sin procent andel plus lite för kalles rygg slits. en civilingenjörs värde produktion kanske är så mycket större än kalles och civilingenjören sliter inte på kroppen så där blev man av med någon procentenheter. Dock även om ingångslönen för många hantverkaryrken är samma som för en ingenjör så är utrymmet för "karriär" större för en ingenjör.

dock vafan så jävla jobbigt är det inte att plugga, man väljer arbetstider själv och gör det mesta hemma. dessutom om man pluggar 3-5 år på högskola kanske man pluggar något man finner intressant, som leder till ett jobb man finner intressant. pengar är inte allt. men plugg är inte för alla då är det alldeles utmärkt att man kan jobba med att gjuta betongplatter om man har mer överkroppsmuskelatur än läshuvud. fattar inte problemet.

PS. det är sossigt av dig att tycka att det är dåligt att en betongare tjänar bra, han skapar sina pengar du skapar dina, DET ÄR INTE ETT NOLLSUMMESPEL.

Senast redigerat av jompazx (27 december 2018)

SportPilot Ubåtsingenjör
27 december 2018 · 7 229 Inlägg

n_andersson skrev:

viccoA skrev:
Ang byggarbetarlöner; vänta på nästa lågkonjuktur så står det byggpersonal i kö för att jobba för 21-25 tkr per månad.

Så lågkonjunkturen drabbar bara arbetare inte pappersvändare med?

Lågkonjunktur drabbar de som är lätta att byta ut hårdast.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Meaganeowner
27 december 2018 · 2 250 Inlägg

Nu har jag jobbat färdigt...

Blickar tillbaks.


Visst, kan man förhandla sig till en hundring eller två, utöver avtalsenligt årligt lönepåslag. Men så mycket mer är väl inte att förvänta sig.

Ska lönen upp, är det till att byta jobb. Har många exempel på detta. Bästa referensen förutom erfarenhet brukar vara hur länge du jobbat på senaste jobbet.

Sen som någon antydde tidigare. 28 000 kr i pluskan i Stockholm är inte desamma som i Hagfors, när man kommer till slutet av månaden.

Finns ju andra värden också, än rena pengar att lägga på hög.

En liten jordbruksfastighet eller firma, har ju sina fördelar, ser det ut som.

Senast redigerat av Meaganeowner (27 december 2018)

viccoA
27 december 2018 · 3 109 Inlägg

SportPilot skrev:

n_andersson skrev:

viccoA skrev:
Ang byggarbetarlöner; vänta på nästa lågkonjuktur så står det byggpersonal i kö för att jobba för 21-25 tkr per månad.

Så lågkonjunkturen drabbar bara arbetare inte pappersvändare med?

Lågkonjunktur drabbar de som är lätta att byta ut hårdast.

Byggandet är konjunkturkänsligt och just nu är lönerna dopade pga efterfrågan. Sjunker efterfrågan sjunker lönerna rejält.
Självklart drabbar lågkonjunkturer även andra branscher men oftast inte lika hårt som byggbranschen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang