Peugeot 107 -12. Motorn tickar/knackar

10 Inlägg
Skrivet 30 september 2018 · Inlägg av trådskaparen #1

Hej!

Har en Peugeot 107 som gått ca 11000 mil. På senare tid har jag märkt att motorn tickar/knackar vid gaspådrag. Det låter betydligt mer när bilen är kall men det låter även när motorn är varm.

Hittade en video på en likadan bil med samma ”problem”: https://m.youtube.com/watch?v=8HNl7nbIaVU

Tycker man hör det lättast i början av videon men vid varje gaspådrag hör man hur det tickar/knackar från motorn. Verkar ju som att många har liknande problem med sina trillingbilar utifrån kommentarerna och några säger att det bara är ett ljud man får leva med.

Nojar dock över det och undrar vad som kan vara fel? Är det kedjan som är lös? Bilen har gått ca 11000 mil och är välservad så allting bör ju fungera...

Hjälp!

Jag ska hjälpa dig.. · 3 024 Inlägg
Skrivet 30 september 2018 #2

Min första kärra från mitten-60talet kallades ventilknackare p gr av att man hörde knacket hela tiden..
Det var en Opel  och jämför man mellan din och min så tycker jag din är väldigt tyst..
I ditt fall så beror det väl på att den börjar bli gammal och då börjar även svagheterna visa sig..
För att verkligen komma tillrätta och få reda på bristerna så borde du komma till en kunnig verkstad för att utröna vad det är.
Någon form av slitage relaterat till ventilerna  är vad jag tror på och efterhand så kommer väl knackljudet att öka.

Senast redigerat av bilknuffaren (30 september 2018)

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
10 Inlägg
Skrivet 30 september 2018 · Inlägg av trådskaparen #3

bilknuffaren skrev:
Min första kärra från mitten-60talet kallades ventilknackare p gr av att man hörde knacket hela tiden..
Det var en Opel  och jämför man mellan din och min så tycker jag din är väldigt tyst..
I ditt fall så beror det väl på att den börjar bli gammal och då börjar även svagheterna visa sig..
För att verkligen komma tillrätta och få reda på bristerna så borde du komma till en kunnig verkstad för att utröna vad det är.
Någon form av slitage relaterat till ventilerna  är vad jag tror på och efterhand så kommer väl knackljudet att öka.

Kan ju tycka att det är dålig kvalité om såna här problem uppstår efter 11k välservade mil. Ljudet i sig stör inte mig men är rädd för att detta är början på något större, t.ex. motorras.

2 676 Inlägg
Skrivet 30 september 2018 #4

Hej!
Knackandet beror antgligen på att dina hydrauliska ventillyftare är slitna eller att du inte bytt olja tillräckligt ofta.Jag skulle byta olja och filter först och hjälper inte det så byt ventilyftarna.

Forummoderator · 7 486 Inlägg
Skrivet 30 september 2018 #5

Byt olja. Häll i 5dl ATF med oljan (ersätt 5dl med ATF) och kör en stund och sedan byter du olja igen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
10 Inlägg
Skrivet 1 oktober 2018 · Inlägg av trådskaparen #6

jaka54 skrev:
Hej!
Knackandet beror antgligen på att dina hydrauliska ventillyftare är slitna eller att du inte bytt olja tillräckligt ofta.Jag skulle byta olja och filter först och hjälper inte det så byt ventilyftarna.

caromania skrev:
Byt olja. Häll i 5dl ATF med oljan (ersätt 5dl med ATF) och kör en stund och sedan byter du olja igen.

Lyckligt nog så är bilen inbokad för service imorgon så olja och oljefilter kommer bytas. Återkommer med resultat!

10 Inlägg
Skrivet 14 oktober 2018 · Inlägg av trådskaparen #7

Nu är det ett tag sedan bilen servades, men problemet kvarstår.

Visserligen låter det betydligt mindre nu när motorn är varm, men det hörs ändå mellan 2k varvtal till 3k.

Har sökt runt och vissa hävdar att det är s.k ”pistonslaps”.

Jag kan leva med ljudet även om det är störigt. Vill bara veta att det inte är något som kommer förstöra motorn ifall det ej ”fixas”.

Forum- och sitemoderator · 11 377 Inlägg
Skrivet 14 oktober 2018 #8

Nu är jag ute och flummar men mäta oljetrycket kanske kan vara en bra idé?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
2 393 Inlägg
Skrivet 14 oktober 2018 #9

Min första tanke är att det är kolvknack,iom.att det tystnar när motorn blir varm.Vilket du själv skriver om.

10 Inlägg
Skrivet 14 oktober 2018 · Inlägg av trådskaparen #10

Hybrid_ skrev:
Nu är jag ute och flummar men mäta oljetrycket kanske kan vara en bra idé?

Vet inte hur man gör, men blir kanske att låta en verkstad kolla på bilen.

zzr94092 skrev:
Min första tanke är att det är kolvknack,iom.att det tystnar när motorn blir varm.Vilket du själv skriver om.

Jo, fast det blir ju inte helt tyst. Det låter betydligt mindre men det hörs fortfarande mellan då 2 till 3000 varvtal.

Bilen är relativt schysst servad, lite slarv innan min ägo. (2000mil mellan någon service och 2 år mellan någon service när den ej körs så mycket). Men utöver det så är allt korrekt. Samtidigt verkar detta vara ett relativt känt fenomen då många andra vittnar om ”ticking noises” med deras trillingbilar.

Skitbil.

Forum- och sitemoderator · 11 377 Inlägg
Skrivet 14 oktober 2018 #11

Premium96 skrev:

Hybrid_ skrev:
Nu är jag ute och flummar men mäta oljetrycket kanske kan vara en bra idé?

Vet inte hur man gör, men blir kanske att låta en verkstad kolla på bilen.

zzr94092 skrev:
Min första tanke är att det är kolvknack,iom.att det tystnar när motorn blir varm.Vilket du själv skriver om.

Jo, fast det blir ju inte helt tyst. Det låter betydligt mindre men det hörs fortfarande mellan då 2 till 3000 varvtal.

Bilen är relativt schysst servad, lite slarv innan min ägo. (2000mil mellan någon service och 2 år mellan någon service när den ej körs så mycket). Men utöver det så är allt korrekt. Samtidigt verkar detta vara ett relativt känt fenomen då många andra vittnar om ”ticking noises” med deras trillingbilar.

Skitbil.

Men den fungerar ju big_smile
Finns andra märken som rasar när de tycker detta är lämpligt...

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
10 Inlägg
Skrivet 14 oktober 2018 · Inlägg av trådskaparen #12

Hybrid_ skrev:

Premium96 skrev:

Hybrid_ skrev:
Nu är jag ute och flummar men mäta oljetrycket kanske kan vara en bra idé?

Vet inte hur man gör, men blir kanske att låta en verkstad kolla på bilen.

zzr94092 skrev:
Min första tanke är att det är kolvknack,iom.att det tystnar när motorn blir varm.Vilket du själv skriver om.

Jo, fast det blir ju inte helt tyst. Det låter betydligt mindre men det hörs fortfarande mellan då 2 till 3000 varvtal.

Bilen är relativt schysst servad, lite slarv innan min ägo. (2000mil mellan någon service och 2 år mellan någon service när den ej körs så mycket). Men utöver det så är allt korrekt. Samtidigt verkar detta vara ett relativt känt fenomen då många andra vittnar om ”ticking noises” med deras trillingbilar.

Skitbil.

Men den fungerar ju big_smile
Finns andra märken som rasar när de tycker detta är lämpligt...

Haha jo, man får väl tänka positivt.

Nu var jag ute på en längre runda med bilen och kände efter. Är motorn kall hörs tickandet konstant, ganska högt. (Trillingbilarna har iofs noll isolering så kanske därför man upplever ljudet så högt). När motorn blivit varm hörs typ ingenting alls. Man kan höra lite-lite om man lyssnar noggrant där runt 2-3k varv.

Om vi utgår från att det är kolvknack. Varför har det uppstått och vad blir konsekvenserna av det?

2 393 Inlägg
Skrivet 14 oktober 2018 #13

Om det nu är "felet" så händer det nog inte något mer än så här..

2 676 Inlägg
Skrivet 5 januari #14

Hej!
Kör du på vänster sida????

Forum- och sitemoderator · 11 377 Inlägg
Skrivet 5 januari #15

jaka54 skrev:
Hej!
Kör du på vänster sida????

Ta och läs om första inlägget igen...

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Forummoderator · 7 486 Inlägg
Skrivet 5 januari #16

jaka54 skrev:
Hej!
Kör du på vänster sida????

Vad hände där..?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Of World · 2 378 Inlägg
Skrivet 5 januari #17

Min C1 2012 jag hade i somras lät rätt högt runt 3k ochså. Verkar vara en egenskap dom har för inte vill man köra fortare än 90km/h när det låter så. (min hördes mer ju mer varv..) men den funka ju. Och gör det än (10k mil vid försäljning)

Presidento saknar signatur

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang