torsen
17 september 2017
· 7 238 Inlägg
Har haft ett snarlikt problem på en nyinköpt Citroen BX19 GT-86.
I mitt fall var det det eftermonterade "automatiska halvljuset" som spökade.
Ibland gick det inte att stänga av motorn och ibland slocknade ljuset - t o m under färd.
Eftersom jag hämtade ut bilen fabriksny på en fredag vid 18-tiden och inte uppmärksammade felet direkt så fick jag själv felsöka, emedan bilfirman/verkstaden var helgstängda.
Efter en del koll så misstänkte jag rätt så snabbt att det hade med de tre extramonterade(slarvigt gjort) reläna på vänstra hjulhuset.
Montering och kabeldragning såg minst sagt amatörmässigt ut.
Återställde och provade mig fram.
Plötslig fungerade den 2 dagar gamla bilen.
Ringde på måndagsmorgonen bilfirman som sköt ifrån sig.
Ringde generalagenten som drog sig till minnes att halvljusautomatiken monterades i Sydhamnen i Södertälje.
Naturligtvis hade dom inte gjort något fel.
Endast följt anvisningarna från generalagenten.
Begärde, och fick, kopplingsschema från generalagenten.
Verkade teoretiskt fungera.
Kollade de 3 reläna.
Då visade det sig att 2 av de 3 växelreläna var defekta.
De "släppte" inte från 87a.
Italienska skitrelän som av mig ersattes av Bosch-dito.
Men nån kompensation eller erkännande av att jag hittat en allvarligt fel fick jag inte.
Därför undrar jag om inte även ditt problem beror på "svenskmonterat varselljus med italienska relän".
Både Citroen och Peugeot importeras via Sydhamnen i Södertälje.
Kolla därför alla relän som ser "efter-/svenskmonterade" ut.
Lycka till.