Hej! Har en Saab 9-5 vector sportcombi 2,0t från 2002. Härom dagen blinkade oljelampan till i 1 sek och jag stannade för att kolla oljestickan, fick ut ljusbrunt klet. Tömde så mycket olja det gick fyllde på ny, har inte kört den efter detta. Vad kan vara felet? Läser allt från vevhusventilationen till topplock till turbo. Bilen låter inte konstigt, ryker inte. Var inne på service i sensomras och gjordes även en genomkoll med ok på allt. Gått ca 21k mil. Kör inte direkt långa sträckor med den och har fått tips att byta vevhusventilationen då det är billigt men vågar man det utan att riskera motorhaveri/turboras? Behöver bilen i 2v till egentligen såklart pajar den då.. Vad gör man?
Kör sällan mer än 1 mil åt gången, har den bara till och från jobbet samt till stallet och affären. Till jobbet hade jag drygt 6km en väg, affären inte ens 1 km och stallet ca 3km. Nu bytte jag jobb för 2 veckor sedan och har då kört 2 mil en väg fram till då detta hände för ett par dagar sedan.
Efterdrag toppen, ofta är bultarna närmast växellåda lösa, och det är stålpackning på t7, så det rådet är seriöst, många gånger räcker det att göra en efterdragning.. Sen byt olja och filter + vevhusvent.