Problem med fjärren på en SAAB 9-3 2000

M_K7
27 januari · 4 Inlägg
#1

Hej
Jag har problem med fjärrlåset på en SAAB 9-3. Jag har testat allt möjligt som att byta batteri, koppla av batteriet en stund, tryckt på knapparna ett par gånger utan resultat. Vad kan det vara för något? Det är den modellen med som kommer med separat fjärr.
Mvh

Slim
27 januari · 146 Inlägg
#2

Har för mig att fjärren behöver ”paras” med bilen när antingen den eller bilen varit strömlös. Det står i manualen hur man gör, men minns det som att man håller inne ”låsa upp” typ 5sekunder medan man håller den relativt nära sensorn i vindrutan.

Annars är det väl inte helt otänkbart att den gett upp efter 19år.

M_K7
27 januari · 4 Inlägg
#3

Slim skrev:
Har för mig att fjärren behöver ”paras” med bilen när antingen den eller bilen varit strömlös. Det står i manualen hur man gör, men minns det som att man håller inne ”låsa upp” typ 5sekunder medan man håller den relativt nära sensorn i vindrutan.

Annars är det väl inte helt otänkbart att den gett upp efter 19år.

Tack för svar. Ska slå upp manuallen o se om jag hittar något. Har testat o hålla alla knappar men ska försöka igen. Kan säga att jag har två fjärrar o båda fungerar ej
Mvh

Snurriis
27 januari · 466 Inlägg
#4

Efter bortkopplad batteri från bilen så "nollas" startspärr m.m och då måste som ovan skrev göras fast på följande sett.

1.
Koppla på batteriet
2.
Tryckt på lås upp knappen 5 gånger eller mer tills dörren är upplåst.
3.
Programmerat å klart!

M_K7
27 januari · 4 Inlägg
#5

Snurriis skrev:
Efter bortkopplad batteri från bilen så "nollas" startspärr m.m och då måste som ovan skrev göras fast på följande sett.

1.
Koppla på batteriet
2.
Tryckt på lås upp knappen 5 gånger eller mer tills dörren är upplåst.
3.
Programmerat å klart!

Ska bilen vara låst då eller?
Mvh

it_mutt
27 januari · 9 995 Inlägg
#6

Snurriis skrev:
Efter bortkopplad batteri från bilen så "nollas" startspärr m.m och då måste som ovan skrev göras fast på följande sett.

1.
Koppla på batteriet
2.
Tryckt på lås upp knappen 5 gånger eller mer tills dörren är upplåst.
3.
Programmerat å klart!

Nej, startspärren nollas verkligen inte av ett bortkopplat batteri.

- - - - Edit - - -  -

Den (startspärren) tappar inte heller kodningen eller glömmer bort vilka nycklar som tillhör bilen.


Det som är mer brukligt är däremot att när batteriet tar slut i fjärren, så får man para ihop det med bilen. Och DET är möjligt att man gör på det vis du beskriver. En del bilar måste lära sig vissa saker dock, som ändlägen på elhissar osv.

- - - Edit 2 - - -

Ändlägen osv i sin tur om batteriet på bilen varit bortkopplat, inte för att man byter batteri i fjärren då...så klart

Senast redigerat av it_mutt (27 januari )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Snurriis
27 januari · 466 Inlägg
#7

Vet ej hur exakt det är med og9-3 å kommer ej ihåg hur det var med min gamla men min 9-5a funkar så att det ej behövs samt mina gamla 9000

Snurriis
27 januari · 466 Inlägg
#8

it_mutt skrev:

Snurriis skrev:
Efter bortkopplad batteri från bilen så "nollas" startspärr m.m och då måste som ovan skrev göras fast på följande sett.

1.
Koppla på batteriet
2.
Tryckt på lås upp knappen 5 gånger eller mer tills dörren är upplåst.
3.
Programmerat å klart!

Nej, startspärren nollas verkligen inte av ett bortkopplat batteri.

- - - - Edit - - -  -

Den (startspärren) tappar inte heller kodningen eller glömmer bort vilka nycklar som tillhör bilen.


Det som är mer brukligt är däremot att när batteriet tar slut i fjärren, så får man para ihop det med bilen. Och DET är möjligt att man gör på det vis du beskriver. En del bilar måste lära sig vissa saker dock, som ändlägen på elhissar osv.

- - - Edit 2 - - -

Ändlägen osv i sin tur om batteriet på bilen varit bortkopplat, inte för att man byter batteri i fjärren då...så klart

Jo saab är så att den glömmer vilken dosa som är till viken den är programmerad till så då måste man gör på det viset jag skrev att trycka på knappen 5 till fler gånger tills styrenheten kommer ihåg att det just var den dosan.

it_mutt
27 januari · 9 995 Inlägg
#9

Snurriis skrev:

it_mutt skrev:

Snurriis skrev:
Efter bortkopplad batteri från bilen så "nollas" startspärr m.m och då måste som ovan skrev göras fast på följande sett.

1.
Koppla på batteriet
2.
Tryckt på lås upp knappen 5 gånger eller mer tills dörren är upplåst.
3.
Programmerat å klart!

Nej, startspärren nollas verkligen inte av ett bortkopplat batteri.

- - - - Edit - - -  -

Den (startspärren) tappar inte heller kodningen eller glömmer bort vilka nycklar som tillhör bilen.


Det som är mer brukligt är däremot att när batteriet tar slut i fjärren, så får man para ihop det med bilen. Och DET är möjligt att man gör på det vis du beskriver. En del bilar måste lära sig vissa saker dock, som ändlägen på elhissar osv.

- - - Edit 2 - - -

Ändlägen osv i sin tur om batteriet på bilen varit bortkopplat, inte för att man byter batteri i fjärren då...så klart

Jo saab är så att den glömmer vilken dosa som är till viken den är programmerad till så då måste man gör på det viset jag skrev att trycka på knappen 5 till fler gånger tills styrenheten kommer ihåg att det just var den dosan.

Inte till immon? Köper inte det för fem öre faktiskt.

Till dörrarna, fine, men inte immon. Att en saab, som visserligen ofta tänker lite annorlunda mot många andra, skulle ha en immo som tappar bort nycklarna när batteriet kopplas ifrån, och därmed gör bilen omöjlig att starta med rätt nyckel...jag har bara extreeeemt svårt att tro det. Skulle vara väldigt många som blir stående på morgonen när de ska till jobbet och har batteritorsk då, trots att de skulle kunna få starthjälp.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Snurriis
27 januari · 466 Inlägg
#10

it_mutt skrev:

Snurriis skrev:

it_mutt skrev:

Nej, startspärren nollas verkligen inte av ett bortkopplat batteri.

- - - - Edit - - -  -

Den (startspärren) tappar inte heller kodningen eller glömmer bort vilka nycklar som tillhör bilen.


Det som är mer brukligt är däremot att när batteriet tar slut i fjärren, så får man para ihop det med bilen. Och DET är möjligt att man gör på det vis du beskriver. En del bilar måste lära sig vissa saker dock, som ändlägen på elhissar osv.

- - - Edit 2 - - -

Ändlägen osv i sin tur om batteriet på bilen varit bortkopplat, inte för att man byter batteri i fjärren då...så klart

Jo saab är så att den glömmer vilken dosa som är till viken den är programmerad till så då måste man gör på det viset jag skrev att trycka på knappen 5 till fler gånger tills styrenheten kommer ihåg att det just var den dosan.

Inte till immon? Köper inte det för fem öre faktiskt.

Till dörrarna, fine, men inte immon. Att en saab, som visserligen ofta tänker lite annorlunda mot många andra, skulle ha en immo som tappar bort nycklarna när batteriet kopplas ifrån, och därmed gör bilen omöjlig att starta med rätt nyckel...jag har bara extreeeemt svårt att tro det. Skulle vara väldigt många som blir stående på morgonen när de ska till jobbet och har batteritorsk då, trots att de skulle kunna få starthjälp.

Nej inte immon jag som skrev lite olyckligti detta fall men inte helt ute å cyklar.

Saab 9000 med vvs att om inte dosan funka så gick det ej att starta bilen då immon var kopplad till dosan, så vid varje motorstart måste bilen "låsas upp" innan.
Därför detta programerades bort vid varje chiptrim om så önskades eller ej.

Snurriis
27 januari · 466 Inlägg
#11

M_K7 skrev:

Snurriis skrev:
Efter bortkopplad batteri från bilen så "nollas" startspärr m.m och då måste som ovan skrev göras fast på följande sett.

1.
Koppla på batteriet
2.
Tryckt på lås upp knappen 5 gånger eller mer tills dörren är upplåst.
3.
Programmerat å klart!

Ska bilen vara låst då eller?
Mvh

Ska inte behövas vara låst, kommer ej ihåg hur det var på og9-3

Snurriis
27 januari · 466 Inlägg
#12

Slim skrev:

it_mutt skrev:

Snurriis skrev:
Jo saab är så att den glömmer vilken dosa som är till viken den är programmerad till så då måste man gör på det viset jag skrev att trycka på knappen 5 till fler gånger tills styrenheten kommer ihåg att det just var den dosan.

Inte till immon? Köper inte det för fem öre faktiskt.

Till dörrarna, fine, men inte immon. Att en saab, som visserligen ofta tänker lite annorlunda mot många andra, skulle ha en immo som tappar bort nycklarna när batteriet kopplas ifrån, och därmed gör bilen omöjlig att starta med rätt nyckel...jag har bara extreeeemt svårt att tro det. Skulle vara väldigt många som blir stående på morgonen när de ska till jobbet och har batteritorsk då, trots att de skulle kunna få starthjälp.

Det är bara låsen som jag minns det... Jag har behövt göra denna manöver efter att bilen stått utan batteri på minst min gamla ng900-97, men tror att det var även var på og9-3 -00an. Blir dock lite osäker, då det var typ8år sen nu...

Ng900 och og9-3 till 99-00 har samma system på detta 00-02 fick nytt system med "nya" motorn (T7)

Om det denna dosa
https://www.google.com/search?q=og93+la … crLvsDJ-JM
Tryck på lås upp knappen fler gånger upprepat till bilen blinkar.

Senast redigerat av Snurriis (27 januari )

it_mutt
27 januari · 9 995 Inlägg
#13

Snurriis skrev:

it_mutt skrev:

Snurriis skrev:

Jo saab är så att den glömmer vilken dosa som är till viken den är programmerad till så då måste man gör på det viset jag skrev att trycka på knappen 5 till fler gånger tills styrenheten kommer ihåg att det just var den dosan.

Inte till immon? Köper inte det för fem öre faktiskt.

Till dörrarna, fine, men inte immon. Att en saab, som visserligen ofta tänker lite annorlunda mot många andra, skulle ha en immo som tappar bort nycklarna när batteriet kopplas ifrån, och därmed gör bilen omöjlig att starta med rätt nyckel...jag har bara extreeeemt svårt att tro det. Skulle vara väldigt många som blir stående på morgonen när de ska till jobbet och har batteritorsk då, trots att de skulle kunna få starthjälp.

Nej inte immon jag som skrev lite olyckligti detta fall men inte helt ute å cyklar.

Saab 9000 med vvs att om inte dosan funka så gick det ej att starta bilen då immon var kopplad till dosan, så vid varje motorstart måste bilen "låsas upp" innan.
Därför detta programerades bort vid varje chiptrim om så önskades eller ej.

Ja, fast det är ingen ovanlig funktion på larm/centrallås osv.

Det var just immo-biten jag motsatte mig. Men då så. Saken utredd

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
M_K7
28 januari · 4 Inlägg
#14

Snurriis skrev:

Slim skrev:

it_mutt skrev:

Inte till immon? Köper inte det för fem öre faktiskt.

Till dörrarna, fine, men inte immon. Att en saab, som visserligen ofta tänker lite annorlunda mot många andra, skulle ha en immo som tappar bort nycklarna när batteriet kopplas ifrån, och därmed gör bilen omöjlig att starta med rätt nyckel...jag har bara extreeeemt svårt att tro det. Skulle vara väldigt många som blir stående på morgonen när de ska till jobbet och har batteritorsk då, trots att de skulle kunna få starthjälp.

Det är bara låsen som jag minns det... Jag har behövt göra denna manöver efter att bilen stått utan batteri på minst min gamla ng900-97, men tror att det var även var på og9-3 -00an. Blir dock lite osäker, då det var typ8år sen nu...

Ng900 och og9-3 till 99-00 har samma system på detta 00-02 fick nytt system med "nya" motorn (T7)

Om det denna dosa
https://www.google.com/search?q=og93+la … crLvsDJ-JM
Tryck på lås upp knappen fler gånger upprepat till bilen blinkar.

Det är precis den dosan, ska testa imorn

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang