Startrelä

Sabang
31 januari · 87 Inlägg
#1

Har en Wrangler från -88 som har problem med relät...förra ägaren upplyste mig.
Han har ibland fått starta den med skruvmejsel direkt på startmotorn.
Måste man sätta dit original relä eller finns det något universal.
Gammal bil som är svår att hitta vissa delar till.

it_mutt
31 januari · 9 995 Inlägg
#2

Sabang skrev:
Har en Wrangler från -88 som har problem med relät...förra ägaren upplyste mig.
Han har ibland fått starta den med skruvmejsel direkt på startmotorn.
Måste man sätta dit original relä eller finns det något universal.
Gammal bil som är svår att hitta vissa delar till.

Vet du hur det fungerar och vad som är ut/in på det, så kan det absolut bytas ut mot något annat. Smidigast blir, givetvis, ett som är anpassat för att sitta där. Sen -kan- det ju också vara som så, att det är ett väldigt mycket "standardrelä", men, det har jag ingen koll på.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Brådhis * Voff voff *
31 januari · 4 580 Inlägg
#3
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Sabang
31 januari · 87 Inlägg
#4

Brådhis skrev:
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=starter+relay+wrangler+1988&_sacat=0

//Brådhis

Kina eller USA tar ju låååång tid att få.
Samt tillkommer ju en massa avgifter.
Får kolla om jag hittar inom EU

Men tack för länk

Sabang
31 januari · 87 Inlägg
#5

it_mutt skrev:

Sabang skrev:
Har en Wrangler från -88 som har problem med relät...förra ägaren upplyste mig.
Han har ibland fått starta den med skruvmejsel direkt på startmotorn.
Måste man sätta dit original relä eller finns det något universal.
Gammal bil som är svår att hitta vissa delar till.

Vet du hur det fungerar och vad som är ut/in på det, så kan det absolut bytas ut mot något annat. Smidigast blir, givetvis, ett som är anpassat för att sitta där. Sen -kan- det ju också vara som så, att det är ett väldigt mycket "standardrelä", men, det har jag ingen koll på.

Jag har ej bilen här ännu...
Men plockar väl av relät och går in i nån bilbutik och frågar.
Tack för svar

_- Jag ska hjälpa dig..
31 januari · 3 241 Inlägg
#6

Innan du köper så kolla att det verkligen är reläet..
Sätt en plus på stiftet där tråden från reläet kommer , på startmotorn, så är du säker..
Man ska inte ta för givet vad förre ägarn tror eller säger..

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
Sabang
31 januari · 87 Inlägg
#7

_- skrev:
Innan du köper så kolla att det verkligen är reläet..
Sätt en plus på stiftet där tråden från reläet kommer , på startmotorn, så är du säker..
Man ska inte ta för givet vad förre ägarn tror eller säger..

Inte riktigt säker på hur du menar??

_- Jag ska hjälpa dig..
31 januari · 3 241 Inlägg
#8

Om det är fel i startmotorn , så hjälper det inte att byta relä..
Därför bör du prova att sätta en plus på ingående stift på startmotorn, dvs den som kommer från reläet..

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
Brådhis * Voff voff *
31 januari · 4 580 Inlägg
#9

_- skrev:
Om det är fel i startmotorn , så hjälper det inte att byta relä..
Därför bör du prova att sätta en plus på ingående stift på startmotorn, dvs den som kommer från reläet..

Är det inte exakt det han (på sätt och vis) gör när han skriver att han startar med en mejsel direkt på startmotorn... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Sabang
31 januari · 87 Inlägg
#10

Brådhis skrev:

_- skrev:
Om det är fel i startmotorn , så hjälper det inte att byta relä..
Därför bör du prova att sätta en plus på ingående stift på startmotorn, dvs den som kommer från reläet..

Är det inte exakt det han (på sätt och vis) gör när han skriver att han startar med en mejsel direkt på startmotorn... smile

//Brådhis

Just vad som behövs "ibland"
Bilen anländer från norra Sverige till Skåne fredag förmiddag.
Får ta en närmare koll när "hon" kommer hem smile

_- Jag ska hjälpa dig..
31 januari · 3 241 Inlägg
#11

Har startmotorn ingen solenoid som på vanliga startmotorer?

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
torsen
1 februari · 3 044 Inlägg
#12

Ett vanligt fenomen på skogskörda Wranglers är att lervatten trängt in i startmotorn och får kolen att kärva i sina banor.
Är kolen dessutom slitna - har blivit kortare - så har fjäderkraften som trycker kolen mot kollektorn avtagit så pass mycket att kolen inte "når fram" till kollektorn.
Knacka med ett spett på startmotorn brukar hjälpa kolen att "hitta ner" till kollektorn.
Med spett menar jag det lilla av aluminium som bl  a Bilprovningen har när de kolla spel i leder och länkar.
Av alla terrängbilar är nog Wrangler den bil som är minst lämpad för "mudrace".
Har själv ägt flera Wranglers.
Mest en bil för pizzabud och damfrissor.
Men en brudmagnet på badstranden eller vid korvmojjen.
Lycka till som strandraggare.

torsen
1 februari · 3 044 Inlägg
#13

_- skrev:
Har startmotorn ingen solenoid som på vanliga startmotorer?

Jo naturligtvis!

Brådhis * Voff voff *
1 februari · 4 580 Inlägg
#14

torsen skrev:
Ett vanligt fenomen på skogskörda Wranglers är att lervatten trängt in i startmotorn och får kolen att kärva i sina banor.
Är kolen dessutom slitna - har blivit kortare - så har fjäderkraften som trycker kolen mot kollektorn avtagit så pass mycket att kolen inte "når fram" till kollektorn.
Knacka med ett spett på startmotorn brukar hjälpa kolen att "hitta ner" till kollektorn.
Med spett menar jag det lilla av aluminium som bl  a Bilprovningen har när de kolla spel i leder och länkar.
Av alla terrängbilar är nog Wrangler den bil som är minst lämpad för "mudrace".
Har själv ägt flera Wranglers.
Mest en bil för pizzabud och damfrissor.
Men en brudmagnet på badstranden eller vid korvmojjen.
Lycka till som strandraggare.

Men om det, som han skriver, hjälper att starta med mejsel direkt på startmotorn lär det ju inte vara själva startmotorn som är paj...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
_- Jag ska hjälpa dig..
1 februari · 3 241 Inlägg
#15

Det var därför som jag frågade om den hade solenoid.
Eller kallar TS  denna för relä?

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
it_mutt
1 februari · 9 995 Inlägg
#16

_- skrev:
Det var därför som jag frågade om den hade solenoid.
Eller kallar TS  denna för relä?

Via nyckel; bilen startar inte/startmotorn fungerar inte.
Med "direktström"; bilen startar/startmotorn fungerar

Så...vad är det du känner att du vill komma fram till?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
_- Jag ska hjälpa dig..
1 februari · 3 241 Inlägg
#17

Att solenoiden är kass SÅKLART om det nu finns en sådan på startmotorn sad

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
it_mutt
1 februari · 9 995 Inlägg
#18

_- skrev:
Att solenoiden är kass SÅKLART om det nu finns en sådan på startmotorn sad

Fast...VARFÖR skulle det då fungera med ström direkt på startmotorn men inte via nyckel menar du?

Om inget händer när jag trycker på "öppna" på min fjärr, men jag kan öppna med nyckeln direkt i låset, så antar jag inte att låskistan är trasigt...

Senast redigerat av it_mutt (1 februari )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Sabang
1 februari · 87 Inlägg
#19

ojojoj...Här va det livat smile
Enligt förra ägaren så är det troligtvis relä.
Kan ju dock ej skada att plocka av startmotorn och rengöra.
Ska även kolla efter oxid mm  kontakterna i relät.
Jag tackar och återkommer

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang