Säkringen till startmotorns spole går av okänd anledning på min Peugeot 407 sw, -07

krats
3 februari · 6 Inlägg
#1

Det är nu ungefär 8:e gången på kort tid som säkringen till startmotorns spole går på min bil. Jag har en tanke om att den går när bilen är för varm? Eller när jag kört på för höga varvtal? Jag undrar om någon har en tanke kring varför det blir såhär och om det finns någonting annat på bilen som jag kan laga/byta så att detta slipper hända..? Jag hoppas någon mer bilkunnig har svar på mina frågor smile

/ Lina

Senast redigerat av krats (3 februari )

_- Jag ska hjälpa dig..
3 februari · 3 238 Inlägg
#2

Säkringar går för att strömmen blir för hög, typ kortslutning.
Det kan även vara så att något kärvar och då ökar strömmen med resultatet att säkringen går.
Det är inte lätt att se såna fel utan mätinstrument.

Senast redigerat av _- (3 februari )

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
krats
3 februari · 6 Inlägg
#3

_- skrev:
Säkringar går för att strömmen blir för hög, typ kortslutning.
Det kan även vara så att något kärvar och då ökar strömmen med resultatet att säkringen går.
Det är inte lätt att se såna fel utan mätinstrument.

Tack för svar! Hur och vart ska jag mäta för att kunna se något sånt? Kan det vara startmotorn det är fel på? Det är liksom helt tyst när jag vrider om nyckeln, men radion och ljus och allt annat går på, bara att bilen inte startar.

_- Jag ska hjälpa dig..
3 februari · 3 238 Inlägg
#4

Kortslut startmotorn på dom 2  tjocka anslutningarna med en skruvmejsel så ska startmotorn gå runt.
Den ena kabeln  kommer från batteriet och den andra ifrån solenoiden på startmotorn.

Den tunna kabeln som ligger på solenoiden kommer från antingen tändlåset eller via relä och frågan är om det är den som drar säkringen när du försöker starta..

Senast redigerat av _- (3 februari )

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
Xebers76
3 februari · 1 180 Inlägg
#5

Har varit med om detta. Visade sig vara startmotorn som var sliten, så ibland gick säkringen. Startmotorn var väldigt högljud och kämpade verkligen med att dra runt motorn (gick långsamt).

Detta var på en Honda Accord och det behöver inte betyda att det är samma fel på din bil, men tänkte att jag nämner det iaf.

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
krats
4 februari · 6 Inlägg
#6

_- skrev:
Kortslut startmotorn på dom 2  tjocka anslutningarna med en skruvmejsel så ska startmotorn gå runt.
Den ena kabeln  kommer från batteriet och den andra ifrån solenoiden på startmotorn.

Den tunna kabeln som ligger på solenoiden kommer från antingen tändlåset eller via relä och frågan är om det är den som drar säkringen när du försöker starta..

Jaha, ja det kanske det är.. Jag får väl försöka luska ut det på något vis. Känns som det kan bli väldigt dyrt om jag kör den till en verkstad för att be dom kolla det...

krats
4 februari · 6 Inlägg
#7

Xebers76 skrev:
Har varit med om detta. Visade sig vara startmotorn som var sliten, så ibland gick säkringen. Startmotorn var väldigt högljud och kämpade verkligen med att dra runt motorn (gick långsamt).

Detta var på en Honda Accord och det behöver inte betyda att det är samma fel på din bil, men tänkte att jag nämner det iaf.

Okej. Kan säkert vara samma sak på min bil då.. Jag har dock inte hört att min startmotorn är högljudd, men jag är åandrasidan ingen vidare på bilar så den kanske är mer högljudd än vad den ska.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang