Honda CR-V med hög förbrukning och låg motortemperatur samt lite smått och gott

empa81
2 februari 2019 · 36 Inlägg

Hejhopp!

Har ett smärre störande problem på min bil som jag ska förklara inom kort.
Börjar med lite specifikationer på bilen:
Honda CR-V 2003 (Gen2 RD8) 2.0 iVTEC 2.0 150 HK automat
Nybesiktad med beröm och inga konstiga avgasvärden, ingen lysande motorlampa eller dylikt.
Använder motorvärmare och kupévärmare ca 2 timmar innan avfärd.

Nu till det första problemet - förbrukningen.
Jag kom 39 mil på 43,5 liter bensin, vilket är ca 1,11 l/mil. Detta känns för mycket då det var ca 25 mil av dessa som var landsväg i 90km/h. (denna bil speccad 0,76 landsväg, 0,93 blandad, 12,7 stad).
Min andra bil som hade högre bränsleförbrukning på pappret drog 0,98 l/mil på exakt samma sträcka med banne mig identisk körstil. (denna bil speccad 0,75 landsväg, 0,97 blandad och 13,7 stad).

Några idéer angående denna? Första idén var luftfiltret, men det ska vara bytt enligt intervall för 1000 mil sedan.
-----------------------------------------------------
Det kan hänga ihop med min andra fundering - motortemperaturen. Den känns lite låg enligt mätaren.
På en skala av 1 - 100 skulle jag säga att den ligger på ca 35.
Den sjunker inte och den ökar inte från det vid körning, men den sjunker såklart när bilen står och ligger såklart på 0 när jag kallstartar och ökar med tiden tills den når ca 35.
Vad mer kan sägas om detta är att värmen som kommer ut i kupén är mycket varm och behaglig och jag har inte svårt att få kupén att bli jättevarm.

Vad tror vi om denna? Termostat låst sig i öppet läge?
------------------------------------------------------
EDIT:
Tycker även att det är lite väl kraftfull motorbroms - nästan så att det känns som om något tar emot (men inget på besiktningen för två dagar sen).

Och tycker även att gaspedalen är lite känslig... man trycker lite men händer inte mycket, trycker lite till utan någon större förändring - men sen kommer allt på en gång eller hur man nu ska säga. Så det blir ganska ryckigt vid krypkörning.

Några idéer på dessa?

Tack för visat intresse och eventuella tips

Senast redigerat av empa81 (2 februari 2019)

Utmarks-Loke
2 februari 2019 · 5 836 Inlägg

Du kan ju prova att täcka kylaren med en pappskiva och se om motorn blir varmare

Xebers76
2 februari 2019 · 2 266 Inlägg

Alla honda från den tiden är sådanna med tempvisaren, ska dock ligga på 40% med varm motor.

Gasen är superkänslig, det har med den enkla designen hos gasspjället att göra. Man vänjer sig med tiden.

Soppaförbrukningen är jag osäker på. Men du säger att han motorbromsar mycket. Skick på bromsar? Skick på däck? Däcktryck?

caromania Forummoderator
2 februari 2019 · 9 296 Inlägg

Kan du kasta upp en bild på tempmätaren? 35 av 100 är lite svårt. Är det inkl det röda?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
empa81
8 februari 2019 · 36 Inlägg

Tack för svar. Ska försöka fixa en bild på tempmätaren.

Tog en liten filmsnutt på när jag bänder (väldigt lätt) vid en länkarmsbussning... är detta ett glapp eller normalt?
Ska de vara i princip stumma?

https://vimeo.com/315993605



Upptäckte också att alla jäkla fyra bromsar är anliggande xD

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang