Återanvändning av ramlager och vevlager(körda 30ish km)

Jandersson123
14 februari 2019 · 22 Inlägg

Jag renoverade en motor för ungefär ett år sedan och lade i ACL ram- och vevllager. Bilen har endast blivit körd lite under gatumappning och jag skulle upskatta att det är runt 20-30km bara. I vinter köpte jag en till motor med smidda stakar, kolvar och cylindrar uppborrade 1mm. Dock är motorn utan vev eftersom den var liti sned och lagren skurna. Nu undrar jag så om jag möjligtvis kan återanvända de nästan oanvända i lagren i den nya motorn? Inte så lockande att lägg 2000kr på nya lager igen. Jag kommer att använda vevaxeln från min nuvarande motor.

Kommer såklart mäta toleransen på kombinationen men undrar iaf om det finns några komplikationer med att använda lager från ett annat block.

Senast redigerat av Jandersson123 (14 februari 2019)

Tumbleweed
14 februari 2019 · 1 711 Inlägg

Tja! Några aspekter här bara, kolla Noga att inte förra lagerna har skrurit och snurrat med , har du dom gamla skurna lagerna kvar, ser du direkt att "låsklackarna " är kvar eller inte. Har lager snurrat, måste blocket linehonas! Sen gäller det att kolla på om vevaxel är slipad, o överdimensions lager. Lagerna är inslitna till veven,inte blocket.

Så kolla lagerlägena, o har veven varit sned? Kolla ultra noga så inte sprickor finns i blocket innan du lägger för mycket krut.
Mvh Christian

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang