Volvo 244 -84 bluddrar och går väldigt dåligt

slimgetfot
26 november 2011 · 30 Inlägg

Hallå !

Tänkte kolla om någon här visste vad som var fel på skiten. Motorn går riktigt dåligt men ganska lättstartad oftast, men ibland kan det ta runt 2 minuter att få igång den. När den väl går igång så bluddrar den och låter precis som när en gammal moppe tvåtaktar. Detta är mest på låga varv, när du precis växlat upp och när du ligger på jämn gas. Det är även svårt att få upp den i varv också när du kör på låga varv och den "tvåtaktar". Ger du full gas och till slut kommer upp på lite högre varv, cirka 3000 eller högre, går den renare. Notera att varvar man på tomgång så går den bra, förutom när man startat upp den efter ett par timmar/dag, då är det samma sak även där.   
Detta kan hålla på hela tiden, oavsett hur långt eller länge man kört med den. Men ligger man landsväg i en timme kanske, och sedan börjar köra tätort igen, KAN den ha blivit liiiite snällare. Den kan även hugga till någon gång på landsväg också. Den bluddrar även när man svänger höger jämt! Den vill knappt gå på tomgång heller.

Har testat att göra rent filtret i den mekaniska bränslepumpen, kollat brytarna, tändstift, luftfilter osv men inget har hjälpt än så länge. Motorn är en B21A med SU-förgasare.

Någon som haft något liknande problem någon gång kanske ? Någon som vet vad som kan vara fel?


Tacksam för svar !

traktor-poowwer
27 november 2011 · 5 Inlägg

titta om tändningen är rätt inställd och titta om förgasaren är (snål) ställd

slimgetfot
27 november 2011 · 30 Inlägg

Sånt är kollat fabbe! :-)

slimgetfot
30 november 2011 · 30 Inlägg

Nu stannade den helt när jag var ute och körde med den. Kändes som att få bränslestopp, och nu går den inte att starta mer. Frågan är om det är bränsle -eller tändningsrelaterat ?

slimgetfot
30 november 2011 · 30 Inlägg

Fick igång den igen. Var en kabel som lossnat från tändspolen pga. Motorn skakat och hoppat så mycket. Men nu när den går igång står den bara och tuffar och hoppar på väldigt låga varv och går inte varva upp den. Skulle man nu få upp den i varv går den segt, är helt orkeslös. Baktänder/skjuter lite gör den med. Kan det ha nåt med kamremmen att göra ?

Senast redigerat av slimgetfot (30 november 2011)

Drönirettab
30 november 2011 · 21 761 Inlägg

Kolla brytaravståndet igen, det har kanske ändrat sig. Skadar inte att kika på kamremmen heller.

Har du bytt kondensatorn på fördelaren?

Om kondingen är dålig så går motorn dåligt och svarar ibland inte på gasen, kan även misstända. smile

Beanboy
30 november 2011 · 23 Inlägg

hade samma problem på min 82:a , jag bytte brytarspetsar o kondensator + alla tändstift osv utan resultat, jag hade glapp i fördelaraxeln på min, de behövs inte mkt glapp för att den ska gå illa, testa o lägg tryck på ena sidan eller dra i fördelaren åt nåt håll, lyssna om den börjar gå jämnare då du lägger tryck åt nåt håll, så märkte jag det!

Volvo 244gl (1982)
slimgetfot
30 november 2011 · 30 Inlägg

Tack för tipsen! Skall kolla upp detta :-) men kan det också vara anledningen till att den bluddrade extra mycket när man svängde höger?

Hilmer
30 november 2011 · 1 789 Inlägg

Kolla så att det inte finns en läcka på slangen mellan insug och bromsservon.

slimgetfot
2 december 2011 · 30 Inlägg

Kommit fram till att fyrans cylinder är död, kommer inte fram någon tändning dit. Har bytt fördelarlock, rotor osv men hjälper inte. Går bara på 3 !

Hilmer
3 december 2011 · 1 789 Inlägg

slimgetfot skrev:
Kommit fram till att fyrans cylinder är död, kommer inte fram någon tändning dit. Har bytt fördelarlock, rotor osv men hjälper inte. Går bara på 3 !

Prova med en annan tändkabel/stift?

Drönirettab
3 december 2011 · 21 761 Inlägg

slimgetfot skrev:
Kommit fram till att fyrans cylinder är död, kommer inte fram någon tändning dit.

Är du helt säker på att det inte kommer gnista dit?

Jag hade en 240-77 för ett gäng år sedan och den gick inte på fyrans cylinder när slangen mellan insug-bromsservo läckte (felet som Hilmer föreslog). smile

slimgetfot
3 december 2011 · 30 Inlägg

Hilmer, sitter nya stift och kablar på :-)

Drönirettab, är helt säker på att det inte kommer gnista, kan stå med fingret i tändhatten när bilen är igång :-)

gral
4 december 2011 · 63 Inlägg

Då får du nog göra en totalt grundlig översyn av tändsystemet. Fördelaren, rotorn, tändkablar, brytaren, kondensatorn, tändspolen.

slimgetfot
4 december 2011 · 30 Inlägg

Har bytt tändkablar, stift, rotor, fördelarlock, tändspole osv nu, och brytarkabeln brann av. Varje gång du löder dit den igen och försöker starta brinner den av. Får nog byta brytare ! Totalt ihopsmällt nu. Den var nog ganska kass från början antagligen, om den går sönder från strömmen av nya tändspolen. Måste nog jordat i något också

slimgetfot
6 december 2011 · 30 Inlägg

Fixat nu !

Joarud
18 februari 2019 · 171 Inlägg

Vad var felet samma fel på min

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang