Volvo V50 - Startar om under körning

bjorn_118
29 januari · 3 Inlägg
#1

Min Volvo V50 diesel från 2008 har nåt underligt för sig, då och då under körning så startar motorn om typ... Alla lampor på instrumentpanelen börjar lysa, stereon startar om och sedan är allt som vanligt igen, detta tar typ en till två sekunder. Har försökt fatta om det är nåt som påverkar men har inte kommit på nåt, det kan hända var fan som helst, motorväg i 120, parkering i 10km/h.

Nån som har någon aning om vad det kan vara?

insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
29 januari · 3 440 Inlägg
#2

Bilens dator som fallerar gissar jag på.
Det påminnet lite om när en vanlig hemmadator kraschar..
Felkodsutläsning kanske ger något..
Realtidsövervakning om inga koder är tillstädes.

Senast redigerat av _- (29 januari )

Brådhis * Voff voff *
30 januari · 4 605 Inlägg
#3

Spontan gissning(!), laddningsregulator som börjar ge upp så att det blir en plötslig strömspik som får allt att lägga av i bråkdelen av en sekund (vilket du inte hinner se) och sedan starta om (vilket du ser).

Får väl inte direkt anses vara sällsynt med laddningsfel på dessa bilar...

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (30 januari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
bjorn_118
22 februari · 3 Inlägg
#4

Läste av koder som sa att det var kamaxelgivaren bytte den, men det fortsätter ändå. hur tar jag reda på om det är laddningsregulatorn? stod inget i felkoderna.

bjorn_118
22 februari · 3 Inlägg
#5

Glömde säga att efter att jag byt kamaxelgivaren så blev det bättre under ett tag, men nu när det börjat igen så startar den inte om. Ljusen och instrumentbrädan glappar liksom bara, typ flimmrar.

Brådhis * Voff voff *
22 februari · 4 605 Inlägg
#6

Kamaxelgivaren var nog ett skott i luften skulle jag tro. Att den felkodade berodde nog snarare på att bilen beter sig som du beskriver än tvärtom.

Har du provat att mäta med en multimeter vad bilen faktiskt laddar om du tex står och torrvarvar?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 februari · 11 909 Inlägg
#7

Brådhis skrev:
Spontan gissning(!), laddningsregulator som börjar ge upp så att det blir en plötslig strömspik som får allt att lägga av i bråkdelen av en sekund (vilket du inte hinner se) och sedan starta om (vilket du ser).

Får väl inte direkt anses vara sällsynt med laddningsfel på dessa bilar...

//Brådhis

Jaså? Lite sugen på en sådan som pendlarbil framöver av den enkla anledningen att de i princip inte kostar något i inköp. Borde jag tänka om?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Brådhis * Voff voff *
23 februari · 4 605 Inlägg
#8

Hybrid_ skrev:

Brådhis skrev:
Spontan gissning(!), laddningsregulator som börjar ge upp så att det blir en plötslig strömspik som får allt att lägga av i bråkdelen av en sekund (vilket du inte hinner se) och sedan starta om (vilket du ser).

Får väl inte direkt anses vara sällsynt med laddningsfel på dessa bilar...

//Brådhis

Jaså? Lite sugen på en sådan som pendlarbil framöver av den enkla anledningen att de i princip inte kostar något i inköp. Borde jag tänka om?

Om du känner att du borde välja en annan bil för att generatorn går sönder på dessa ibland? Det vet bara du själv. Jag hade inte valt bort dom av den anledningen, men det är min personliga åsikt. wink Pruta motsvarande vad ett generatorbyte kostar så har du ju tagit höjd för det...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang