Hjälp !!! Toyota Avensis 1,8 99 Startar ej helt plötsligt

Lfc
7 december 2015 · 14 Inlägg
#1

Min Toyota ville inte starta en dag (dan innan dog den i ett stoppljus, fick igång den efter nån minut. men dan efter gick den inte igång mer) Startmotorn går men den tänder inte, misstänker imobolizern men då skulle den väl tända till och dö direkt?

Jag har kollat följande:

Har kollat så att det kommer soppa till spridarna, (det gör det) kollat Alla säkringar och alla relän (tror jag, ser hela ut) kollat och bytt fördelarna eller tändspolarna (fördelarna alla 2st) Det Jag har märkt är att det kommer ingen gnista till Tändstiften.

Nån som har nån aning om vad det kan vara eller har haft samma problem?

_- Jag ska hjälpa dig..
7 december 2015 · 3 150 Inlägg
#2

En gissning kan vara tändmodulen eftersom du inte har gnista mvh tommen

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
Lfc
7 december 2015 · 14 Inlägg
#3

tommen1 skrev:
En gissning kan vara tändmodulen eftersom du inte har gnista mvh tommen

Sitter 2 st på denna, bytte båda från en annan likadan Toyota som den funkade på men var inte det som var felet

Lfc
10 december 2015 · 14 Inlägg
#4

Ingen som har nåt förslag alls??

_- Jag ska hjälpa dig..
13 december 2015 · 3 150 Inlägg
#5

Helt klart är det tändrelaterat eftersom du inte får gnista.Hur är det med anslutningar från batteriet till  tändspolarna.
Jag hade kollat upp allt däremellan.
Kolla även tändlåset som alternativ.
Mvh tommen

Senast redigerat av tommen1 (13 december 2015)

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
Evildan
13 december 2015 ·
#6

Provat att knuffa/dra i gång den?
Kontaktstycket till tändningslåset kan vara en orsak.
Även Toyotor kan faktiskt ha sina typfel och detta är ett som finns på 1a gen Avensis.

Lfc
7 juni 2016 · 14 Inlägg
#7

Evildan skrev:
Provat att knuffa/dra i gång den?
Kontaktstycket till tändningslåset kan vara en orsak.
Även Toyotor kan faktiskt ha sina typfel och detta är ett som finns på 1a gen Avensis.

Bilen startar när man knuffar igång den utan problem, har kollat tändningslåset men det verkar funka då jag kopplade plus direkt till startmotorn med tändningen på och bilen startade inte har bytt startmotor och det hjälpte inte heller. provade att jorda med en startkabel från minus till motorblocket utan resultat. blir inte klok på detta. Batteriet är också bytt. kollade med ett mätinstrument, 12,5 v när den står still 14.5 v när bilen är igång och 10,5 v när jag försöker starta den... Ingen som sitter på nån mer idé eller har varit med om samma sak???

Senast redigerat av Lfc (7 juni 2016)

Evildan
7 juni 2016 ·
#8

Så här sex månader senare kanske ditt bränsle har blivit för gammalt.

Lfc
7 juni 2016 · 14 Inlägg
#9

Evildan skrev:
Så här sex månader senare kanske ditt bränsle har blivit för gammalt.

bilen startade med knuff utan problem wink

Senast redigerat av Lfc (7 juni 2016)

Evildan
7 juni 2016 ·
#10

Hur är kontaktytor på kablar?

Lfc
7 juni 2016 · 14 Inlägg
#11

Evildan skrev:
Hur är kontaktytor på kablar?

har slipat med sandpapper och sprayat med w40 på alla kontaktytor

_- Jag ska hjälpa dig..
7 juni 2016 · 3 150 Inlägg
#12

Bilen startar alltså om man knuffar igång den, men inte med startmotorn via nyckeln.
Undrar vad skillnaden är egentligen..
Man tappar iofs lite spänning med startmotorn, så man kan ju undra vad som händer om du kopplar på ytterligare ett batteri med startkablar.
Kan det vara jordfel ?

Senast redigerat av tommen1 (7 juni 2016)

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
Lfc
7 juni 2016 · 14 Inlägg
#13

tommen1 skrev:
Bilen startar alltså om man knuffar igång den, men inte med startmotorn via nyckeln.
Undrar vad skillnaden är egentligen..
Man tappar iofs lite spänning med startmotorn, så man kan ju undra vad som händer om du kopplar på ytterligare ett batteri med startkablar.
Kan det vara jordfel ?

Ja man blir inte klok, har kopplat med startkablar och en annan bil som är igång men utan framgång

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 juni 2016 · 11 612 Inlägg
#14

Prova "vrida försiktigt" på tändningslåset vid start. Hade en Volvo som bara jag kunde starta :-)

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
torsen
8 juni 2016 · 2 960 Inlägg
#15

Har din bil 9 volt tändspole med förkopplingsmotstånd/relä?
Med detta menas att tändspolen matas med 12 volt under startmotorinkopplingen, utan att strömmen passerar förkopplingsmotståndet.
När motorn startat och startmotorinkopplingen upphör matas tändspolen genom motståndet med 9 volt.
Olika på olika bilar.
Vissa har ett relä som förbikopplar motståndet, i regel styrt av solenoidledningens manöverkrets.
Andra bilar har ett extra uttag på tändlåset som ger 12 volt direkt till tändspolen, utan att passera motståndet, i startmomentet.

Lite o t, men ändå.
Ett sätt att få motorn mer lättstartad, på framför allt äldre bilar, är att mata tändspolen medelst ett relä.
Härigenom ökar man primärströmmen (12 volt) till "+" på tändspolen vilket sedan i sin tur resulterar i högre sekundärström (15000 - 20000 volt).
Mäter man med en multimeter kan man finna bortåt 2 volt spänningsfall p g a tändlåset och de långa (& klena) ledningarna.

jaka54
8 juni 2016 · 2 828 Inlägg
#16

Hej!
Kan du skjuta igång bilen men inte starta den med tändningslåset så är det antagligen tändningslåset det är fel på. Så vara det i alla fall med min Audi 100-89.

Lfc
8 juni 2016 · 14 Inlägg
#17

Hybridsmurfen skrev:
Prova "vrida försiktigt" på tändningslåset vid start. Hade en Volvo som bara jag kunde starta :-)

Har provat med den i alla lägen både lite lätt och med mer vridning. Dock så förbikopplade jag Tändningslåset genom att vrida på tändningen (samma läge som det går att knuffa igång den) och dra en kabel direkt till plus från solenoiden startmotorn går men utan start.

Torsen:

Förstod inte riktigt, menar du att det ska finnas ett relä till nånstans som går från tändningen till startmotorn? hmm

Isskies
27 februari · 1 Inlägg
#18

Hej såg din gamla tråd på Toyota. Har en som är likadan undrade om du hittade nått fel? Mvh Mikael

Xebers76
27 februari · 1 156 Inlägg
#19

Och jag vill gärna flika in (trots gammal tråd) att en Avensis INTE har förkopplingsmotstånd! Tror det försvann på sent 70tal hos nästan alla bilmärken.

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang