Gardinen framför panoramataket har lossnat -S-max

niska
15 mars 2019 · 264 Inlägg

Funderar på att köpa en s-max från 2011. Den har en brist, solgardinen som sitter framför panoramataket har lossnat på sidorna. Motorn fungerar. Ford säger att det kostar mellan 10000-17000 att åtgärda. Någon som råkat ut för detta och åtgärdat själv?
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-a0f7324ece78faf821f833f2934770cb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-890dfe3baffdf8c1a3e379c1ec93e411.jpg

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Xebers76
15 mars 2019 · 2 246 Inlägg

Om inte annat kan man ju rycka väck gardinen och tona glaset

niska
15 mars 2019 · 264 Inlägg

Bra idé!

I första hand skulle jag dock helst vilja att gardinen hoppar tillbaka in i sin skena. Säljaren av bilen säger att detta är ett vanligt fel, men hur jag än googlar hittar jag inte några instruktioner för hur man lagar det.

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
xXSammy
15 mars 2019 · 6 566 Inlägg

Nej det är inte ett vanligt fel.

Priset låter lite väl att ta i, byte solskydd (ink de-mo innertak) ligger på ca 2.5h enligt rikttiden.

Så antingen har de bara kastat ut ett pris eller så har solskyddet en del i kostnad

De/Dem
niska
15 mars 2019 · 264 Inlägg

xXSammy skrev:
Nej det är inte ett vanligt fel.

Priset låter lite väl att ta i, byte solskydd (ink de-mo innertak) ligger på ca 2.5h enligt rikttiden.

Så antingen har de bara kastat ut ett pris eller så har solskyddet en del i kostnad

Intressant - kanske borde jämföra priser? Var i Stockholm kan man få ett ytterligare prisförslag?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
xXSammy
16 mars 2019 · 6 566 Inlägg

Fordverkstäderna jag vet om i stockholm är Speicher Auto, Lagerstedts och Hedin

Edit: Upplandsmotor

Senast redigerat av xXSammy (16 mars 2019)

De/Dem
Djo
16 mars 2019 · 10 157 Inlägg

xXSammy skrev:
Nej det är inte ett vanligt fel.

Priset låter lite väl att ta i, byte solskydd (ink de-mo innertak) ligger på ca 2.5h enligt rikttiden.

Så antingen har de bara kastat ut ett pris eller så har solskyddet en del i kostnad

2,5 timmar å riva ett innertak byta gardin osv osv det vill jag ju inte gärna tro på.

tycker kostnaden låter normalt men det får självklart bilfirman stå för om du nu tänker köpa bilen, annars får du köpa någon annan bil helt enkelt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
niska
16 mars 2019 · 264 Inlägg

Bilfirman erbjuder oss ett väldigt bra pris istället, så därför överväger vi deras erbjudande.

Jag tänker att det är hyfsat lätt att montera ner innertaket. Att sedan montera ner själva solskyddet kanske är lite knepigare, men kan ju ändå inte vara svårare än att skruva loss lite skruvar och ta bort elanslutningar. Motorn som driver solskyddet verkar dessutom vara helt felfri - och knapparna som styr fungerar också felfritt.

Så kanske handlar lagningen i detta fall "bara" om att öppna solskyddet och peta in tyget på sin plats.Det jag inte riktigt är med på är hur kanterna på solskyddet (det är bara vanligt tyg, ingen särskild kant eller så) håller sig i kanalerna - och varför de har åkt ut. Någon som vet?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
xXSammy
16 mars 2019 · 6 566 Inlägg

Brukar se lättare vad som eventuellt gick snett när innertaket är nere.

2.5h lite? Eh, beror på hur rutinerad en är.
Skruvdragare och se/veta vilka bits som behövs direkt tjänar en tid på

De/Dem
Djo
17 mars 2019 · 10 157 Inlägg

xXSammy skrev:
Brukar se lättare vad som eventuellt gick snett när innertaket är nere.

2.5h lite? Eh, beror på hur rutinerad en är.
Skruvdragare och se/veta vilka bits som behövs direkt tjänar en tid på

Oftast lär a-b-c stolpar bort och det kan innebära hela skuff inredningen ibland. Plus bälten kontakter clips skruv mm så ja det är väldigt lite,  Som bilmekaniker och även mycket skruva på fritiden så kan jag lätt se framför mig hur mycket jobb det kan vara att utföra en dylik operation (dessa tidlistor är inte mycket att lita på ibland är en kvarts jobb vara listat som 2 timmar och ibland tvärt om)

Sen är Ford reservdelar dyra så om det är inräknat också så är det inte så konstigt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 mars 2019 · 13 644 Inlägg

Djo skrev:

xXSammy skrev:
Brukar se lättare vad som eventuellt gick snett när innertaket är nere.

2.5h lite? Eh, beror på hur rutinerad en är.
Skruvdragare och se/veta vilka bits som behövs direkt tjänar en tid på

Oftast lär a-b-c stolpar bort och det kan innebära hela skuff inredningen ibland. Plus bälten kontakter clips skruv mm så ja det är väldigt lite,  Som bilmekaniker och även mycket skruva på fritiden så kan jag lätt se framför mig hur mycket jobb det kan vara att utföra en dylik operation (dessa tidlistor är inte mycket att lita på ibland är en kvarts jobb vara listat som 2 timmar och ibland tvärt om)

Sen är Ford reservdelar dyra så om det är inräknat också så är det inte så konstigt.

ja dom lär ju vara fulla när dom sätter sina tider.. för det stämmer ju aldrig..   eller så måste man ha skruvat med just den grejen i 3år utan att göra något annat för ens komma inärheten av deras angivna tider

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
xXSammy
17 mars 2019 · 6 566 Inlägg

Kan kolla vad en sån gardin kostar imorgon, för nyfikenhetens skull.

Alla jobbar olika (tur nog) så visst kan rikttider bli lite röriga beroende på vem som gör jobbet. Men jag tycker det är viktigare att ta rätt betalt. En kund ska aldrig gå till två olika auktoriserade verkstäder och få helt olika prisbilder, att timdebiteringen skiljer är acceptabelt, men ena verkstaden ska inte ta betalt för dubbla tiden.

De/Dem
Djo
17 mars 2019 · 10 157 Inlägg

xXSammy skrev:
Kan kolla vad en sån gardin kostar imorgon, för nyfikenhetens skull.

Alla jobbar olika (tur nog) så visst kan rikttider bli lite röriga beroende på vem som gör jobbet. Men jag tycker det är viktigare att ta rätt betalt. En kund ska aldrig gå till två olika auktoriserade verkstäder och få helt olika prisbilder, att timdebiteringen skiljer är acceptabelt, men ena verkstaden ska inte ta betalt för dubbla tiden.

Vad anser du är rätt betalt ta betalt, strikt enligt listan eller ta betalt för den faktiskt tiden det rimligen kan ta ?

På en märkesverkstad där man matar samma lika mest hela tiden kan listorna hamna hyffsat rätt om man verkligen ligger i.
På en al bilverkstad som kanske gör detta jobb 1 gång på 60år kanske det blir dyrare pga tar längre tid men pga att småverkstaden ej kör på ackord så har dom tid och göra ett bättre jobb. Är det då mer värt betala lite mer och få ett bättre jobb ja det kan jag faktiskt få lov att tycka.

Har jobbat på både märkesverkstad och all bilverkstäder.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 mars 2019 · 13 644 Inlägg

xXSammy skrev:
Kan kolla vad en sån gardin kostar imorgon, för nyfikenhetens skull.

Alla jobbar olika (tur nog) så visst kan rikttider bli lite röriga beroende på vem som gör jobbet. Men jag tycker det är viktigare att ta rätt betalt. En kund ska aldrig gå till två olika auktoriserade verkstäder och få helt olika prisbilder, att timdebiteringen skiljer är acceptabelt, men ena verkstaden ska inte ta betalt för dubbla tiden.

problemet blir ju när en verkstad vet hur lång tid det tar och en annan tar betalat för vad det står att det ska ta.   

har varit med om jobb som man gör på 10min men står 45min   men oxå sätt tidsangivelser på kanske 4timmar men det tar lätt 8timmar även om man gjort det förut.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
niska
17 mars 2019 · 264 Inlägg

Finns någon steg för steg guide för att ta ner innertaket? Behöver jag koppla bort batteriet först, med tanke på sidokrockkuddar?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
xXSammy
18 mars 2019 · 6 566 Inlägg

Sidokrockkuddarna sitter i stolarna. Finns gardin airbag som är fäst i taket, inget du ens gör ingrepp på vid demontering innertak

En NY ligger på ca 11300 så tja, då var priset du fick rimligt. (Valde dock bara S-max 07-14, ej specifik bil) Såg inte ut som att gardinen gick att köpa separat.

Så är det helt sopor kolla begagnad eller gör tidigare nämnd lösning.

De/Dem
niska
18 mars 2019 · 264 Inlägg

Tack för hjälpen!

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang