Tjuvström, negativt strömvärde?

shuu Tönt men glad ändå
28 mars 2019 · 66 Inlägg

Har en Ford c-max -10 stående med problem att servo/abs slutar fungera vilket jag tror beror på att batteriet inte har kräm nog för att driva, bytte batteri 70AH och det fungerade ett tag... Generatorns lager har gett upp med så låter en del, ska ladda OK ändå enligt en verkstad den varit på.

Hur som helst så laddade jag batteriet för två dagar sen och då visade det 13,07V (Direkt efter laddning dock) idag 12.56.

Jag har en tångamperemeter som jag testat mäta med men blir inte klok på varför den visar -1.8A bara jag startar den?, (samma med plus/minus) När jag mäter över pluskabeln visar den ca -2.2-2.3A och i sleepmode verkar bilen förbruka 0.2A

Jag har försökt dra säkringar utan lycka.. Inga lampor i kupen lyser när bilen är låst, misstänker att generatorn kan dra ström, går det att mäta eller måste jag koppla loss kablarna för att testa?

Något annat som kan förbruka 0.2A (2.5w) som har ström när bilen är i sleepmode?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 mars 2019 · 4 917 Inlägg

Dra säkringarna 1 och 1 tills du hittar strömtjuven.
Vill du kolla om det är generatorn då är det bara till att lägga av kabeln dit.
Kan vara stereo eller elen till dragkroken också.
12,5 volt är ett bra värde med bilen avstängd.

Senast redigerat av _- (28 mars 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
frasse4
28 mars 2019 · 736 Inlägg

Om du har diodfel i generatorn brukar det suga ut batteriet ganska fort, på nån/några timmar till helt tomt

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
shuu Tönt men glad ändå
28 mars 2019 · 66 Inlägg

_- skrev:
Dra säkringarna 1 och 1 tills du hittar strömtjuven.
Vill du kolla om det är generatorn då är det bara till att lägga av kabeln dit.

Trångt som f... då de sitter under handskfacket, tog 1/3 innan man va helt slut i kroppen..
Räcker det med kabeln med tre trådar eller måste man ta B+ tror jag den kallas?

Låter inte som en diod om det bara är 0.2A, läste att det snarare va 3-4A

mb_pucken
28 mars 2019 · 5 087 Inlägg

Våra amperetämger på jobbet kan visa alla möjliga värden när dom startas, på dessa fixas det genom att hålla inne reset eller zero. Detta skall göras med tången borttagen från kablarna.
Den visar även negativt värde om tången sitter åt fel håll på kabeln. Brukar finnas en markering på käftarna som visar vilken strömmens riktning bör vara.

Har spenderat några timmar på en bil som drog tjuvström. Där visade det sig att interiörscanbusen var ständigt aktiv. Radio m.m stängdes av men slocknade ej.
Testa att sätta i amperemätaren i stället för en säkring åt gången, då ser man vilka som har förbrukning, sen brukar jag lista alla som drar ström och på så vis kanske man kan se en gemensam förbrukare.
Så gjorde jag och kunde till slut bena ut problemet och konstatera att den gemensamma nämnaren var elstolen.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
shuu Tönt men glad ändå
28 mars 2019 · 66 Inlägg

Ahh, jag har inte tänkt på att den kan vändas, ska prova detta. Har en mode-knapp med samma funktion men visas fortfarande negativ. Kanske inte spelar någon roll men man vill gärna inte felsöka i timmar och sen inse att man mätt fel smile

Du menar att du drog ut säkringar och mätte strömmen där över istället?

Meaganeowner
28 mars 2019 · 2 250 Inlägg

Visar ett instrument negativt värde efter nollning (zero) på tångameremeter, eller vid kortslutning av mätprobarna på en multimeter, inställd och ansluten (i serie) för strömmätning, så visar instrumentet att det flyter en ström.
Detta oavsett om det står minus framför
mätvärdet eller ej. Vid likström, går strömmen åt endera hållet.

Kuriosa. Den vedertagna strömmen går från plus till minus. Men den egentliga strömmen ( av elektroner, går från minus till plus).


Man måste vid typ multimetermätning vara observant på hur stor strömmen kan vara, och välja högre mätområde än den största ström som kan flyta i kretsen.

På så vis är en tångamperemeter säker att använda.


Mäta mellan de anslutningar där en säkring satt, ja.

Kontrollera dock först om säkringen är hel, och välj sedan först ett högre mätområde än vad säkringen är stämplad, för att sedan minska mätområde, tills du kan läsa av värdet.

Är säkringen du plockar ur trasig, så vet du inte hur stor ström som flyter genom instrumentet vid anslutning. Strömmen har varit och kan bli mycket större än säkringens värde, om du ansluter en ny säkring, eller mätinstrument. Vilket kan leda till att instrument eller det som säkringen är till för att skydda, skadas allvarligt.

Låter väl spännande?

Använd en tånganperemeter om du är osäker.

I övrigt. Spänningsmätning är inte förstörande, såvida du inte orsakar kortslutning.

Resistansmätning måste alltid ske vid spänningslösa mätobjekt. Märk väl att viss utrustning kan vara spänningssatta, längre elker kortare tid, även om du lossar batteriets minuspol.

Senast redigerat av Meaganeowner (28 mars 2019)

torsen
29 mars 2019 · 7 233 Inlägg

Jag kommer med min gamla käpphäst, eftersom jag vid ett par tillfällen fått oönskad erfarenhet, att, om bilen har draganordning, kolla så att det inte är "skit i dosan/eluttaget".
Fullt med "goja i dosan" leder strömmen bra - speciellt när den är fuktig och saltbemängd.
Krypström kan tömma batteriet på ett till tre dygn är min erfarenhet.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 mars 2019 · 4 917 Inlägg

torsen skrev:
Jag kommer med min gamla käpphäst, eftersom jag vid ett par tillfällen fått oönskad erfarenhet, att, om bilen har draganordning, kolla så att det inte är "skit i dosan/eluttaget".
Fullt med "goja i dosan" leder strömmen bra - speciellt när den är fuktig och saltbemängd.
Krypström kan tömma batteriet på ett till tre dygn är min erfarenhet.

Due,  den är du 2a på för det nämnde jag redan i inledningen..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 mars 2019 · 17 465 Inlägg

Hur mätte du ut sleepmode?
Har bilen keyless?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
shuu Tönt men glad ändå
7 april 2019 · 66 Inlägg

Jag har kollat släpkontakten några gånger, det ser rätt rent ut där så jag tror inte detta är boven.

När jag mätte sleepmode, lyfte jag bara på huven när bilen varit låst över natten utan att låsa upp bilen eller liknande. Mätte med strömtången över jorden. Såg dock idag att det finns två jordledningar som delas efter batteripolen neutral Jag har hela tiden bara mätt på den ena.
EDIT: Bilen har inte keyless.

Hur som helst så startade jag upp bilen idag efter att det stått minst en vecka och de va inget problem alls.
Innan jag startade låg spänningen på 12.05V
När bilen va igång på tomgång va spänningen 11.75V över batteripolerna.
Vid 1500rmp låg spänningen på 12.26V vilket låter lite väl klent va?

Så med tanke på att bilen kunnat stå en vecka tror jag inte att något suger ut batteriet utan snarare att generatorn inte kan ladda tillräckligt? Är det en rimlig förklaring?

Senast redigerat av shuu (7 april 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang