2152
Sök

Någon här som planat sin topp och känt skillnad?

714 Inlägg
7 april 2019
Trådstartare
#1
Jag har en b230f med h-kam samt portad 530topp, å extraktor osv... den går väldigt bra. Men tänkte lyfta av toppen och slipa in ventilerna då jag vet att några inte är 100% täta (slarvade med inslipningen) och samtidigt så tänkte jag plana toppen 1.5 - 2 mm. Kommer jag märka någon skillnad eller är det bara slöseri med tid/pengar?


Forummoderator
9 299 Inlägg
7 april 2019
#2
Nurminen_ skrev:
Jag har en b230f med h-kam samt portad 530topp, å extraktor osv... den går väldigt bra. Men tänkte lyfta av toppen och slipa in ventilerna då jag vet att några inte är 100% täta (slarvade med inslipningen) och samtidigt så tänkte jag plana toppen 1.5 - 2 mm. Kommer jag märka någon skillnad eller är det bara slöseri med tid/pengar?

Generellt sett absolut värt. Däremot på en B23 hur mycket som rekommenderad och vad som händer vet jag inte. Men ja, absolut.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

714 Inlägg
7 april 2019
Trådstartare
#3
caromania skrev:
Nurminen_ skrev:
Jag har en b230f med h-kam samt portad 530topp, å extraktor osv... den går väldigt bra. Men tänkte lyfta av toppen och slipa in ventilerna då jag vet att några inte är 100% täta (slarvade med inslipningen) och samtidigt så tänkte jag plana toppen 1.5 - 2 mm. Kommer jag märka någon skillnad eller är det bara slöseri med tid/pengar?

Generellt sett absolut värt. Däremot på en B23 hur mycket som rekommenderad och vad som händer vet jag inte. Men ja, absolut.

Ok tack för svar smile


Forummoderator
18 270 Inlägg
7 april 2019
#4
Ja. Hade en 740 LH som det var vx3/531 som var planad. Den gick riktigt fint. Den skakade lite på tomgång dock. Motorn gick väldigt hårt på just tomgång men utan problem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

714 Inlägg
7 april 2019
Trådstartare
#5
Hybrid_ skrev:
Ja. Hade en 740 LH som det var vx3/531 som var planad. Den gick riktigt fint. Den skakade lite på tomgång dock. Motorn gick väldigt hårt på just tomgång men utan problem.

Okej härligt då blir det till att plana min med. Min går redan oroligt på tomgången så det gör inget wink


742 Inlägg
9 april 2019
#6
När jag körde a-traktor planade vi 3mm men då fick man köra med en kortare kamrem har jag för mig smile


714 Inlägg
11 april 2019
Trådstartare
#7
CCRobin skrev:
När jag körde a-traktor planade vi 3mm men då fick man köra med en kortare kamrem har jag för mig smile

Jo det är jag medveten om. Det ska gå att ta 2mm utan att använda annan rem smile


7 643 Inlägg
11 april 2019
#8
Om man planar toppen på en motor med kamrem eller kedja - hur går det då till?
Bättre att montera högre kolvar, om man vill ändra kompressionsförhållandet(höja det).
Lägg mer krut på större ventiler och vidgade och polerade kanaler.
Kolla alla packningar på in- och utloppsidan så de lirar med kanalerna.
"Bättre" avgasgrenrör/samlare än original.
Grövre avgasrör ger inget.

742 Inlägg
11 april 2019
#9
torsen skrev:
Om man planar toppen på en motor med kamrem eller kedja - hur går det då till?
Bättre att montera högre kolvar, om man vill ändra kompressionsförhållandet(höja det).
Lägg mer krut på större ventiler och vidgade och polerade kanaler.
Kolla alla packningar på in- och utloppsidan så de lirar med kanalerna.
"Bättre" avgasgrenrör/samlare än original.
Grövre avgasrör ger inget.

Kostnadsfråga. Inte optimalt men betydligt billigare.


291 Inlägg
11 april 2019
#10
Tror du kommer märka störts skillnad på lägre varv, för med H-kammen då får dåligt tryck. på komptakten.

291 Inlägg
11 april 2019
#11
torsen skrev:
Om man planar toppen på en motor med kamrem eller kedja - hur går det då till?
Bättre att montera högre kolvar, om man vill ändra kompressionsförhållandet(höja det).
Lägg mer krut på större ventiler och vidgade och polerade kanaler.
Kolla alla packningar på in- och utloppsidan så de lirar med kanalerna.
"Bättre" avgasgrenrör/samlare än original.
Grövre avgasrör ger inget.

Man kan plana en del innanremmen blir för lång (2.5? känns bekant, men då får man byta rem ofta). och det är inte mer värt att köpa nya kolvar å grejer än att plana toppen, det kostar ju ett par hundra lappar på närmsta mekaniska verkstad/motor verkstad. större ventiler och grejer är ju skitdyrt. Och för guds skull polera inte kanaler. max 80 papper.

Plana toppen 2mm. skaffa ställbart derv, för kammen senareställs när man planar.

714 Inlägg
12 april 2019
Trådstartare
#12
jompazx skrev:
Tror du kommer märka störts skillnad på lägre varv, för med H-kammen då får dåligt tryck. på komptakten.

Ok men det behövs lite bottendrag. h-kammen är ganska slö under 4000rpm


714 Inlägg
12 april 2019
Trådstartare
#13
jompazx skrev:
torsen skrev:
Om man planar toppen på en motor med kamrem eller kedja - hur går det då till?
Bättre att montera högre kolvar, om man vill ändra kompressionsförhållandet(höja det).
Lägg mer krut på större ventiler och vidgade och polerade kanaler.
Kolla alla packningar på in- och utloppsidan så de lirar med kanalerna.
"Bättre" avgasgrenrör/samlare än original.
Grövre avgasrör ger inget.

Man kan plana en del innanremmen blir för lång (2.5? känns bekant, men då får man byta rem ofta). och det är inte mer värt att köpa nya kolvar å grejer än att plana toppen, det kostar ju ett par hundra lappar på närmsta mekaniska verkstad/motor verkstad. större ventiler och grejer är ju skitdyrt. Och för guds skull polera inte kanaler. max 80 papper.

Plana toppen 2mm. skaffa ställbart derv, för kammen senareställs när man planar.

Om jag planar 2 mm. Hur ska jag ställa in med ställbartkamdrev?


291 Inlägg
12 april 2019
#14
Nurminen_ skrev:
jompazx skrev:
torsen skrev:
Om man planar toppen på en motor med kamrem eller kedja - hur går det då till?
Bättre att montera högre kolvar, om man vill ändra kompressionsförhållandet(höja det).
Lägg mer krut på större ventiler och vidgade och polerade kanaler.
Kolla alla packningar på in- och utloppsidan så de lirar med kanalerna.
"Bättre" avgasgrenrör/samlare än original.
Grövre avgasrör ger inget.

Man kan plana en del innanremmen blir för lång (2.5? känns bekant, men då får man byta rem ofta). och det är inte mer värt att köpa nya kolvar å grejer än att plana toppen, det kostar ju ett par hundra lappar på närmsta mekaniska verkstad/motor verkstad. större ventiler och grejer är ju skitdyrt. Och för guds skull polera inte kanaler. max 80 papper.

Plana toppen 2mm. skaffa ställbart derv, för kammen senareställs när man planar.

Om jag planar 2 mm. Hur ska jag ställa in med ställbartkamdrev?

asså det är inte nödvängt, du kan testa där den går bäst annars är det mäta med indikatorklocka på tryckarn som gäller och ställa den enligt kamsliparns rekomendation. tidigare brukar ge bättre botten och senare brukar ge bättre på högvarv.

264 Inlägg
12 april 2019
#15
så att insug är 1mm mer öppen än avgas i tdc läge, sen justera lite fram och tillbaka ~2 grader i taget tills du tycker motorn beter sig bäst.


291 Inlägg
12 april 2019
#16
WurstingErik skrev:
så att insug är 1mm mer öppen än avgas i tdc läge, sen justera lite fram och tillbaka ~2 grader i taget tills du tycker motorn beter sig bäst.

Det stämmer säkert, att h-kammen ska stå så.

264 Inlägg
13 april 2019
#17
jompazx skrev:
WurstingErik skrev:
så att insug är 1mm mer öppen än avgas i tdc läge, sen justera lite fram och tillbaka ~2 grader i taget tills du tycker motorn beter sig bäst.

Det stämmer säkert, att h-kammen ska stå så.

allmän rekomendation för volvo originalkammar enligt det jag läst.



Sök